Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: zomerweer tijdens paasdagen stimuleert omzet

Filipijnen: Injap Sia opent eerste supermarkt
Mang Inasal-oprichter Edgar “Injap” Sia II heeft zijn eerste supermarkt geopend onder het nieuwe merk MerryMart Grocery Centers. De familie van Sia is al langer in de Filipijnse supermarktsector actief met een lokale keten in Capiz. De ervaring die Sia via zijn familie heeft opgedaan heeft hem volgens eigen zeggen klaargestoomd voor zijn activiteiten met het nieuwe merk. "Dit is echt een stap terug naar de basis. Mijn grootvader begon zijn supermarkt in de jaren '50 in onze thuisstad. Mijn ouders openden hun onderneming in 1989 en zijn sindsdien nog steeds met succes actief. Deze achtergrond geeft onze familie enorm veel ervaring binnen de retailsector", aldus Sia. MerryMart Grocery Centers is een dochteronderneming onder Injap Investments. De eerste vestiging is geopend op de begane grond van de DoubleDragon Plaza in de omgeving van Manilla. MerryMart wil zich richten op verschillende grote en kleine winkelformats. Met 2030 moeten in totaal 1.200 vestiging in bedrijf zijn.
Bron: philstar.com

Amazon officieel van start in VAE
Vanaf vandaag gaat het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde online platform Souq.com verder als Amazon.ae. Twee jaar nadat Amazon Souq voor $500 mln (€445,7 mln) overnam, heeft het Amerikaanse bedrijf de nieuwe site voor de markt van de VAE online gezet. Consumenten in deze regio kunnen nu via de app van Amazon of via de site online bestellingen plaatsen. Consumenten die nu nog gebruik maken van Souq.com worden automatisch naar Amazon doorverwezen. Betalingen kunnen zowel met lokale als internationale creditcards en valuta worden voldaan. Ook kan er contant betaald worden als de bestelling aan huis wordt afgeleverd. Toen Amazon alleen via de Amerikaanse site in de VAE voor handen was, was deze laatste betaalmogelijkheid nog niet mogelijk.
Bron: gulfnews.com

Duitsland: Penny introduceert herbruikbare netten voor AGF
De Duitse discountketen experimenteert met twee verschillende versies van herbruikbare netten voor de verpakking van groente en fruit. Met de herbruikbare netten moet de hoeveelheid verpakking worden verminderd. De proefperiode houdt 20 weken aan. Aan de hand hiervan wordt de variant gekozen die bij de consument het meest in trek is, waarna deze breder wordt toegepast. Klanten worden aangemoedigd het fruit in de producten in de netten te kopen aan de hand van kortingsacties en bonuspunten. In het noorden en oosten van Duitsland wordt een herbruikbaar net van polyester gebruikt, waarin twee stuks fruit voor €0,49 worden aangeboden. In het zuiden en zuidwesten van het land worden herbruikbare netten van biologisch katoen gebruikt, die €0,99 kosten.
Bron: esmmagazine.com

VK: zomerweer tijdens paasdagen stimuleert omzet
Britse supermarkten zagen de snelheid van de omzet toenemen tot het hoogste punt in 2019 tot nu toe tijdens het paasweekend. Dit kwam mede door het warmere weer tijdens deze dagen. Uit statistieken van Kantar blijkt dat de omzet in de periode van 12 weken tot en met 21 april jaar op jaar met 2,0% toenam. De omzet kwam daarmee neer op een record van £2,5 mld (€2,9 mld).
Lidl had een omzetgroei van 8,6%, waarmee het marktaandeel van de discountketen jaar op jaar met 0,3 percentagepunten toenam tot 5,7%. De helft van de omzet van Lidl is nu afkomstig uit de categorie voor gekoelde en diepgevroren producten. Consumenten gaven in de bewuste periode £14 mln (€16,2 mln) extra uit aan zuivel en £13 mln (€15,1 mln) aan AGF.
Aldi was wederom de snelst groeiende supermarkt van het Verenigd Koninkrijk. Aldi heeft deze positie binnen de sector al sinds juli 2018. Dankzij nieuwe winkels wist Aldi 823.000 nieuwe consumenten aan te trekken. De omzet nam hierdoor toe met 11,6%, terwijl het marktaandeel met 0,6% toenam tot 7,9%.
De enige andere supermarkten die meer marktaandeel wisten te behalen waren Co-op en Ocado. De marktaandelen van deze ketens nam toe tot respectievelijk 6,1% en 1,3%.

Tesco wist zijn positie als grootste Britse supermarktketen te behouden. Meer dan driekwart van alle Britse huishoudens heeft in het kwartaal een Tesco-locatie bezocht. Dat is 5 mln meer dan de twee grootste concurrenten. Hoewel de omzet met 1,0% toenam bleef de omzetgroei achter bij de rest van de sector. Dit houdt in dat Tesco zijn marktaandeel zag slinken tot 27.3%. Sainsbury’s wist ondanks een afname in omzet van 1,2% zijn positie als tweede grootste keten van het Verenigd Koninkrijk terug te winnen.
Asda had een toename in omzet van 0,3%. Het marktaandeel van de Britse tak van Walmart steeg hierdoor tot 15,2%. Asda presteert met name sterk in het noorden van Engeland en Schotland, waar ruim 40% van de totale omzet van Asda vandaan komt.
Het marktaandeel van de vierde grootste supermarktketen,  Morrisons, staat met 10,3% ruim voor op de vijfde grootste keten, Aldi. Morrisons had een toename in omzet van 0,6% dankzij met name de afzet van alcoholische dranken. 
De omzet bij Iceland en Waitrose steeg respectievelijk met 1,4% en 0,7%. Iceland heeft nu een marktaandeel van 2,1%, terwijl het marktaandeel van Waitrose met 0,1 percentagepunt terugliep tot 5,0%.
Bron: uk.kantar.com

Lidl wil meest duurzame discounter van Duitsland worden
Lidl heeft zichzelf als doel gesteld om de meest duurzame discountketen van Duitsland te worden. Het bedrijf wil dit doen om zo beter tegemoet te komen aan de eisen van de consument voor meer biologische producten. Volgens Jan Bock, die verantwoordelijk is voor de inkopen van Lidl in Duitsland, hebben met name consumenten tussen de 14 en 30 jaar oud en 50-plussers meer interesse in biologische levensmiddelen. "De omzet van bio-producten bij Lidl neemt toe met een groeipercentage in de dubbele cijfers", zegt Bock. Daarnaast geeft Bock aan dat Lidl achter het plan van de Duitse overheid staat om het biologisch areaal met 2030 tot 20% van het totale areaal uit te breiden. Op dit moment beslaat het areaal van de biologische teelt binnen de gehele teeltsector een aandeel van 10%.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Auchan verkoopt 21 locaties
De Franse supermarktketen Auchan heeft besloten 21 locaties in de thuismarkt te verkopen. De reden hiervoor zijn de moeilijke omstandigheden binnen de sector, waar ook concurrenten als Carrefour en Casino van te lijden hebben. Als er geen geschikte kandidaten voor de overnames worden gevonden kan dit volgens Auchan leiden tot verlies van banen.
Bron: reuters.com

Singapore: Sheng Siong heeft 5,9% meer kwartaalwinst
De in Singapore gevestigde supermarktketen Sheng Siong Group heeft een sterk begin van 2019. In het eerste kwartaal had de groep een winsttoename van jaar op jaar 5,9% tot S$19,36 mln (€12,68 mln). De omzet steeg in dezelfde periode met 10,1% van $228,28 mln in 2018 naar $251,44 mln (van €149,6 mln naar €164,7 mln). De sterke resultaten kwamen door een toename in bruto-winst van 9,6%, die op zijn beurt werd verkregen door meer omzet. Ook kon hierdoor worden gecompenseerd voor de kosten die gemoeid waren met de opening van zes nieuwe winkels in de periode van april tot december in 2018. De extra omzet was voor een deel afkomstig van 10 nieuwe vestigingen. De vergelijkende winkelomzet nam met 1 percentagepunt af. De reden hiervoor was de voorzichtige houding van consumenten en de komst van nieuwe concurrenten in de nabijheid van Sheng Siong-winkels.
Bron: sbr.com.sg

VS: Lyft breidt thuisbezorgprogramma uit naar 15 steden
Lyft breidt zijn Grocery Access-programma uit naar 15 Amerikaanse en Canadese steden. Eerder werd met succes een pilot-programma afgerond in Washington, DC. Het programma draait om een dienst om boodschappen te bezorgen in regio's met veel huishoudens met een laag inkomen of een beperkte beschikbaarheid aan supermarkten. De pilot werd in januari gehouden en zal nu worden uitgebreid naar Atlantic City in New Jersey, Chicago, Columbus te Ohio; Los Angeles, Miami, Phoenix in Arizona, Portland in Oregon en Atlanta, Georgia. Lyft werkt voor zijn programma samen met lokale voedselbanken en markten, waarmee samen wordt gekeken hoe de lokale gemeenschap het best kan worden geholpen. In Washington werden deelnemers bepaald aan de hand van kinderen die bij scholen waren ingeschreven.
Bron: grocerydive.com

VS: Acme Fresh Market benoemt nieuwe directeur
De zelfstandige supermarktketen Acme Fresh Market heeft Nick Albrecht als nieuwe directeur aangesteld. Acme Fresh Market heeft een netwerk van 16 winkels in het noordoosten van Ohio. Albrecht behoort tot de vijfde generatie van de familie die de keten in bezit heeft. Hij volgt Jim Trout op, die de eerste directeur was die geen directe banden met de familie had. Trout zal in de toekomst een deeltijdsfunctie vervullen, die nieuw is opgezet en bedoeld is voor speciale projecten. 
Bron: progressivegrocer.com

VS: Mercato verhuist hoofdkwartier naar San Diego
Mercato, het online thuisbezorgplatform voor zelfstandige supermarkten, is onlangs van hoofdkantoor verhuisd. Waar het hoofdkwartier eerder in New York City stond, neemt het bedrijf nu zijn intrek in San Diego. Een deel van het personeel blijft in New York City actief in de kantoorruimte die de snel groeiende startup daar in beheer heeft. De verhuisplannen laten zien hoe Mercato een strategie hanteert die van de oostkust tot de westkust van de VS strekt. Mercato werd door de IT-ondernemer Bobby Brannigan opgezet als e-commerceplatform om onafhankelijke retailers te helpen, zoals zijn eigen ouders die in Brooklyn een winkel bestieren. Brannigan ziet meer mogelijkheden voor startups in San Diego. "We hebben Mercato naar San Diego verhuisd wegens het uitstekende weer, het levendige stadscentrum en de lagere kosten in vergelijking met het wonen in een stad als New York City of San Francisco", aldus Brannigan. “San Diego is een van de meest gewilde steden van de VS om in te wonen. De stad trekt zodoende toptalent aan, wat in het voordeel is van Mercato."
Bron: businesswire.com

VS: Lidl wil uitbreiden in New York
Lidl wil zich meer profileren in Long Island, New York. In november vorig jaar nam Lidl in New York en New Jersey 27 vestigingen over van de lokale supermarktketen Best Market. Dit was de eerste overname door Lidl, sinds de discountketen in 2017 in de VS actief werd. Sinds 2017 heeft Lidl zijn vastgoedstrategie aangepast. Zo zoekt de keten nu voornamelijk naar mogelijkheden door middel van kleinere locaties op basis van leasecontracten. Op dit moment heeft Lidl 65 Amerikaanse vestigingen in bedrijf. De snelheid waarmee de keten uit heeft weten te breiden is trager dan aanvankelijk werd verwacht. In de zomer van 2018 werd het management van de Amerikaanse tak van de retailgroep gereorganiseerd. Lidl is nu van plan om in het begin van 2020 zijn eerste winkels te openen op Long Island. Als onderdeel van het integratietraject van de overgenomen Best Market-winkels worden locaties in Babylon en Huntington gerenoveerd. Lidl gaat ook winkels openen in Plainview en Center Moriches. Dit worden gloednieuwe locaties op basis van de leasecontracten. De voornaamste concurrent van Lidl, Aldi, heeft op dit moment zes winkels op Long Island.
Bron: retailanalysis.igd.com

Publicatiedatum: