Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse keten begint met thuisbezorging in Praag

Kaufland Australia benoemt nieuwe CEO
De Australische tak van Kaufland Richard Umbers aangesteld als nieuwe CEO. Umbers was tot een jaar geleden actief als CEO bij de Australische warenhuisketen Myer. Ook was hij werkzaam in directiefuncties bij Woolworths en Aldi North West UK & Ireland. Hij zal voor zijn nieuwe functie verhuizen naar het hoofdkwartier van Kaufland in Duitsland. Hoewel hij niet direct betrokken zal zijn bij Kauflands eerste activiteiten op de Australische markt, zal hij wel verantwoordelijk zijn bij de internationale operaties met betrekking tot inkopen van producten. Vorige maand kreeg Kaufland toestemming om drie vestigingen in Australië op te zetten, waar ook al investeringen voor klaar staan.
Bron: retailanalysis.igd.com

Maleisië: HappyFresh werkt aan thuisbezorging met AEON
HappyFresh, een online thuisbezorgdienst, werk samen met AEON Co (M) Bhd om boodschappen bij Maleisische consumenten aan huis te bezorgen. Klanten kunnen via de mobiele app van HappyFresh producten bestellen bij vier Aeon-winkels in de Klang-vallei. Volgens Hu Hun Hui, de directeur van HappyFresh Malaysia, is het aantal klanten steeds meer toegenomen in samenhang met de nieuwe partners waar de bezorgdienst mee is gaan samenwerken. "Met Aeon op ons platform hebben we er vertrouwen in dat we van nog meer waarde kunnen zijn", aldus de directeur. HappyFresh-klanten hebben nu via het platform toegang tot bijna 50.000 producten.
Bron: nst.com.my

Frankrijk: Casino Group investeert in app voor geldmanagement
De Casino Group heeft voor €20 mln geïnvesteerd in een app voor geldmanagement genaamd Bankin’. Bankin' en Casino werken met elkaar samen sinds het einde van 2018. Klanten die de betaalapp Casino Max gebruiken kunnen voor slechts €1 gebruik maken van Bankin’. De app zorgt ervoor dat de gebruiker al zijn bankrekeningen samen kan voegen op een enkel platform, zodat geldzaken makkelijker kunnen worden beheerd. Bankin' heeft zo'n 2,9 miljoen gebruikers, die verspreid zijn over Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Bron: retailanalysis.igd.com

Kenia: Tumaini opent twee nieuwe winkels in Nairobi
De relatief nieuwe supermarktketen Tumaini Self Service Limited is van plan in Nairobi uit te breiden met twee nieuwe winkels. Het openen van nieuwe locaties staat haaks op de heersende trend van de Keniaanse supermarktsector, waarin grote retailers het financieel zwaar hebben. Met de nieuwe vestigingen zou Tumaini neerkomen op in totaal twintig vestigingen, waarvan acht in de hoofdstad Nairobi. Het bedrijf heeft aangegeven voor de nieuwe vestigingen ongeveer Sh200 mln (€1,8 mln) te investeren.
Bron: businessdailyafrica.com

Rusland: O’key mogelijk overgenomen door online marktplaats
De Russische supermarktketen O'Key wordt mogelijk voor een deel overgenomen door de online marktplaats Yandex.Market. Yandex.Market is een joint venture van de grootste bank van Rusland, Sberbank, en het IT-bedrijf Yandex. Volgens anonieme bronnen wil Sberbank O'Key overnemen, hoewel de bank dit ontkent. Nu heeft naar verluid ook Yandex.Market interesse in een aandeel in O'Key, waarbij de overname door Sberbank zou worden gefinancierd. De marktwaarde van O'Key wordt geschat op $520 mln (€466,6 mln). De schaal van de overname en de strategische voordelen hiervan voor Yandex.Market zijn op dit moment nog niet duidelijk, hoewel een gedeeltelijke overname wel meer ondersteuning voor het noodlijdende O'Key zou betekenen, aldus BCS Global Markets.
Bron: intellinews.com

Britse keten begint met thuisbezorging in Praag
De Britse supermarktketen Iceland, dat is gespecialiseerd in de retail van diepgevroren producten, gaat samenwerken met de Tsjechische thuisbezorgdienst Košík.cz. Vanaf maart gaat Košík exclusief huismerkproducten van Iceland aanbieden in Praag. Er zijn meer dan 100 verschillende producten beschikbaar, die door middel van speciale vrieszakken aan huis worden bezorgd. Het assortiment omvat producten als zuivel, ijs, desserts en verschillende soorten groente. Iceland is in de Tsjechische Republiek actief met zeven eigen supermarkten. De samenwerking met Košík zorgt ervoor dat een fors groter aantal consumenten kan worden bereikt. De Tsjechische markt heeft naar schatting zo'n 4 miljoen consumenten.
Bron: news.expats.cz

Brazilië: Carrefour heeft 10% groei in kwartaalomzet
De bruto omzet van Carrefour Brasil is in het eerste kwartaal van 2019 toegenomen met jaar op jaar 9,9%. De omzet stond daarmee op 14,2 mld reais (€3,2 mld). Waar vorig jaar Pasen in het eerste kwartaal viel, vonden de paasdagen dit jaar in het tweede kwartaal plaats. Dit leidde tot een eerste kwartaal met een minder gunstige kalender, hoewel hiervoor ruimschoots werd gecompenseerd dankzij de prijsinflatie van levensmiddelen, zodat alsnog een goede omzet werd bereikt. De Braziliaanse tak van Carrefour zag met name forse groei bij zijn groothandelsafdeling, dat onder de naam Atacadão opereert. De Atacadão-keten had een bruto kwartaalomzet van 9,5 mld reais (€2,2 mld), wat jaar op jaar een toename is van 13,6%. Dit kwam met name door de uitbreiding met nieuwe vestigingen. Van de 20 nieuwe locaties die voor Atacadão dit jaar zijn gepland, werden vier filialen in het eerste kwartaal geopend. De supermarktketen Carrefour Varejo had een bruto omzettoename van slechts 0,2% tot 4,65 mld reais (€1,1 mld). Op like-for-like basis steeg de bruto omzet in deze periode met 6,6%.
Bron: reuters.com

VS: huismerken van grote retailers domineren sector
De omzet in dollars van huismerken van grote Amerikaanse supermarktketens is in de afgelopen vijf jaar met 41% toegenomen. De omzet van grote nationale merken is daarentegen slechts gestegen met 7,4%. Dit blijkt uit een rapport van de Private Label Manufacturers Association aan de hand van statistieken van Nielsen. De huismerken van grote supermarktketens stegen qua omzet in volume met 33,2%, terwijl dit volume bij grote nationale merken minder was dan 1%. Onder de grote supermarktketens die zijn onderzocht vallen grootwinkelbedrijven en discountwinkels. Volgens het rapport hebben de huismerken van grote ketens in de afgelopen vijf jaar aanzienlijk veel marktaandeel gewonnen. Het marktaandeel is gestegen van 18,5% in 2013 tot 23,2% in 2018, terwijl het aandeel uitgedrukt in dollars is gestegen van 15,5% naar 19,3%. De omzet van huismerken nam vorig jaar toe met 9,8%, terwijl die van nationale merken nagenoeg gelijk bleef. Uit het rapport bleek verder dat het omzetkanaal van groothandelaars sneller steeg dan dat van conventionele supermarkten. De totale omzet van het groothandelssegment kwam in de afgelopen vijf jaar neer op $314 mld (€281,8 mld) tegenover $330 mld (€296,2 mld) bij supermarkten.
Bron: grocerydive.com

VS: Albertsons heeft hogere winst in vierde kwartaal
Albertsons had in de periode van 12 weken tot 23 februari een gelijke omzet van $14 mld (€12,6 mld). De reden hiervoor is de netto afname van het totaal aantal winkels. Het winkelnetwerk is met 49 vestigingen afgenomen. De vergelijkende winkelomzet is met uitsluiting van pompstations toegenomen met 1,1%. De omzet van E-commerce heeft een forse groeispurt gemaakt van 52%, waarbij ook de winstmarges zijn toegenomen. Het bruto winstmarge stond in het vierde kwartaal op 29%, terwijl deze in dezelfde periode van vorig jaar nog op 28,1% stond. De aangepaste bruto winst had een marge van 5,2% en kwam daarmee neer op $727,2 mln (€652,7 mln). De hogere winst kwam volgens Albertsons door de verbeterde markt van de eigen huismerken. De totale netto winst stond in deze periode op $135,6 mln (€121,7 mln). In dezelfde periode van vorig jaar kwam de netto winst neer op $388,3 mln (€348,5 mln), hoewel dit bijna geheel het gevolg was door een vermindering in belastingen. Over het gehele fiscale jaar meldde Albertsons een omzet van $605 mld (€542,9 mld), wat een toename is van 1%. De vergelijkende winkelomzet met uitsluiting van pompstations steeg met 1%, terwijl de omzet via e-commerce met 83% toenam. De bruto winst had een marge van 27,9%, waarbij de netto winst neerkwam op $131,1 mln (€117,7 mld).
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Save Mart stapt over op duurzame diesel
Met het einde van april is Save Mart van plan om met de eigen vrachtwagens geheel over te stappen op duurzame diesel van Neste MY Renewable Diesel. Dat maakt Save Mart de eerste supermarktketen die geheel op deze duurzame brandstof overschakelt. Door de implementatie van de duurzame diesel wordt de CO2-uitstoot verminderd van de 5.500 auto's die het bedrijf jaarlijks in gebruik heeft. Door de investering van Save Mart in Neste MY Renewable Diesel wordt de totale CO2-uitstoot met 80% teruggebracht.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Wegmans belooft plastic verpakking te verminderen
Wegmans Food Markets heeft officieel beloofd het gebruik van plastic verpakking en andere soorten plastic zoals rietjes dit jaar met 1 mln kg te verminderen. Met 2024 moet het plastic-verbruik van Wegmans met 5 mln kg zijn verminderd. Wegmans gaat deze doelstellingen voornamelijk behalen door de huidige manieren waarop plastic verpakking wordt toegepast te vervangen met een alternatief op basis van plantaardige vezels. Ook werkt de supermarktketen nauw samen met het centrum voor duurzame verpakking van de Rochester Institute of Technology.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: