Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Penny onderscheiden voor maatregelen tegen voedselverspilling

VK: Costcutter begint nieuwe fase voor partnerprogramma
Costcutter Supermarkets Group (CSG) heeft tijdens zijn jaarlijkse expo in Harrogate een nieuwe fase aangekondigd voor zijn Shopper First-programma (SFP). Alle winkelpartners kunnen via SFP toegang krijgen tot een gids op basis van het eigen winkelformat en de omliggende bevolkingssamenstelling. Volgens CEO Darcy Willson-Rymer zorgt deze gids ervoor dat de omzet zonder enige verdere investeringen van de retailers zelf met 20% kan worden verbeterd. Retailers die bij het evenement aanwezig waren kregen de kans om aan de nieuwe fase van het programma deel te nemen door middel van persoonlijke trainingssessies, die op de dag zelf werden aangeboden.
Bron: betterretailing.com

Duitsland: Penny onderscheiden voor maatregelen tegen verspilling
De discountketen Penny van de Duitse Rewe-groep heeft de onderscheiding "Zu gut für die Tonne!" ("Te goed voor de afvalbak!") gekregen in verband met de maatregelen die Penny genomen heeft tegen voedselverspilling. De onderscheiding werd tijdens een evenement in Berlijn op 3 april uitgereikt door de Duitse minister van Landbouw, Julia Klöckner. Penny kreeg erkenning voor zijn campagnes "Naturgut Bio-Helden" en "Kostbares Retten". 
Bron: esmmagazine.com

VK: Co-op meldt sterk 2018
De grote Britse buurtwinkelketen Co-op had een sterk fiscaal jaar in 2018. Het aandeel van levensmiddelen voor de omzet kwam neer op £7,3 mld (€8,5 mld), waarbij de winst met 12% toenam tot £204 mln (€236,7 mln). De totale groepsomzet groeide door dit resultaat van het levensmiddelensegment in combinatie met de overname van Nisa met 14% tot £10,2 mld (€11,8 mld). De like-for-like omzet voor levensmiddelen steeg met 4,4%, wat de sterkste groei sinds zeven jaar was. De like-for-like-omzet is nu vijf jaar op rij toegenomen. De omzet van het groothandelssegment dankzij de overname van Nisa in mei stond op £983 mln (€1,14 mld). In 2018 investeerde Co-op £75 mln (€87,0 mld) in het openen van 100 nieuwe winkels en de renovatie van 138 bestaande filialen. Het bedrijf heeft nu een netwerk in het Verenigd Koninkrijk van 2.582 winkels Via Nisa levert Co-op nu aan meer dan 4.000 onafhankelijke supermarkten, waaronder de supermarkten die onder de paraplu van Costcutter vallen. Dankzij dit nieuwe kanaal vinden de huismerkproducten van Co-op hun weg naar duizenden nieuwe consumenten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Portugal: Continente begint project tegen plastic zakken
De Portugese retailer Continente is begonnen met een initiatief voor alternatieven voor plastic zakken voor groente en fruit. Consumenten kunnen nu eigen zakken meenemen of kiezen voor katoenen herbruikbare zakken, die door Continente worden aangeboden. Ook maakt Continente gebruik van stickers van gerecycled papier om prijzen en streepjescodes op groente en fruit aan te geven.
Bron: esmmagazine.com

Japan: Aeon waarschuwt voor zwakkere jaarwinst
De Japanse retailgroep Aeon heeft zijn winstverwachting voor het huidige fiscale jaar verlaagd met 12%. De redenen hiervoor zijn het verminderde vertrouwen van de consument in de economie en het slechte weer. Het bedrijf gaat nu uit van een winstverwachting van 212 mld yen (€1,69 mld), waar eerder nog rekening werd gehouden met een winst van 240 mld yen (€1,91 mld). Analisten gingen volgens Refinitiv uit van 226 mld yen (€1,80 mld). Aeon heeft de grootste supermarktketen van Japan in handen. De vestigingen van de keten hebben het echter zwaar in de markt vanwege terughoudende uitgaves van consumenten.
Bron: reuters.com

Australië: Woolworths verbetert concurrentiepositie
Woolworths en Aldi hebben een groter marktaandeel in de Australische supermarktsector verkregen. Tegelijkertijd is het aandeel van Coles en IGA iets achteruit gegaan. Dit blijkt uit statistieken van het marktonderzoeksbureau Roy Morgan. Woolworths is de grootste supermarktketen van Australië. Het marktaandeel is met 1,4 percentagepunten gestegen tot 34%. Coles, dat sinds kort onafhankelijk opereert, is jaar op jaar met 1,6 percentagepunten gedaald tot een marktaandeel van 27,6%. Aldi groeide in 2018 met 0,5 percentagepunten uit tot een marktaandeel van 11,4%. Kleinere supermarktketens zoals Foodland en Foodworks hadden een gezamenlijk marktaandeel van 9,1%, waarbij ze samen met 1,2 percentagepunten zijn gestegen. Het marktaandeel van IGA is met 0,4 percentagepunten gedaald tot 7,1%. De sterke positie van Woolworths op het gebied van verse levensmiddelen heeft ervoor gezorgd dat de keten zijn voorsprong op de concurrentie kon behouden. Woolworths heeft nu het grootste marktaandeel qua vers vlees, verse delicatessen, vers brood en vers AGF. Coles en Woolworths domineren op dit moment de Australische supermarktsector. Samen hebben ze meer dan 50% marktaandeel met betrekking tot alle segmenten voor versproducten. Volgens Michele Levine van, Roy Morgan bevindt Woolworths zich nu in een sterke positie om de concurrentie aan te gaan met het Duitse Kaufland, dat binnenkort met zijn hypermarkten de Australische markt aan zal boren.
Bron: insideretail.com.au

VK: Spar-partner houdt pilot met "Scan, Pay And Go"-app
De Britse Spar-partner Henderson Group houdt een proefperiode met de "Scan, Pay and Go"-app van Ubamarket. De app wordt toegepast bij een aantal Spar- en Eurospar-vestigingen in Noord-Ierland. De app van Ubamarket zorgt ervoor dat consumenten hun boodschappenlijst op de smartphone in kunnen vullen, tijdens het winkelen streepjescodes van producten in kunnen scannen en deze vervolgens via de app kunnen betalen. "Ubamarket geeft retailers en consumenten een handig scan-and-go systeem. Het stelt ons in staat om gebruik te maken van het gemak van online retail in fysieke winkels", aldus Ubamarket-CEO Will Broome.
Bron: esmmagazine.com

VS: Sterke resultaten voor Albertsons Performance Media
Een jaar nadat Albertsons Performance Media is opgezet, blijkt dat de Albertsons-tak sterke resultaten boekt. APM is opgezet in samenwerking met Quotiënt voor het creëren van advertenties voor leveranciers. De leveranciers krijgen door de diensten van APM twee keer zoveel rendement op hun uitgaves aan marketing in vergelijking met wat volgens Nielsen de norm hiervoor is. “Albertsons Performance Media is snel uitgegroeid tot een krachtige manier voor merken om loyale klanten te werven en met grote campagnes significant meer omzet te genereren", zegt Karen Sales, die als onderdirecteur voor marketing aan Albertsons is verbonden. “APM heeft namens 150 leveranciers 300 campagnes uitgevoerd. We zijn in staat geweest om op precies het juiste moment en de juiste online kanalen de juiste consumenten aan te spreken. Het heeft al onze verwachtingen overtroffen."
Bron: progressivegrocer.com

VS: Wegmans opent eerste winkel in North Carolina  
Wegmans Food Markets is op zoek naar 325 deeltijdswerknemers voor zijn eerste vestiging in North Carolina. De nieuwe winkel wordt geopend in de stad Raleigh. Het grootste deel van de 150 voltijdsposities is in januari al ingevuld. Voor een aantal specifieke functies moeten nog mensen worden gevonden, zoals voor de functie van sushi-kok. In totaal biedt de winkel in Raleigh werkgelegenheid voor 475 mensen, waarvan het grootste deel nieuw bij het bedrijf zal komen te werken en in de omgeving zal worden gezocht. “Nieuwe werknemers beginnen direct met hun training, zodat ze goed voorbereid zijn op de dag dat we open gaan", zegt winkelmanager Hallie Johnston.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: GIANT Food Stores opent zes nieuwe vestigingen
De Amerikaanse GIANT Food Stores-keten van Ahold-Delhaize opent in vier verschillende Amerikaanse staten zes nieuwe winkels. De winkels betreffen zowel geheel nieuwe locaties als winkels die eerder aan de Shop 'n Save-keten toebehoorden. Alle winkels zijn per 5 april in bedrijf gegaan en staan in Pennsylvania, Maryland, Virginia, en West Virginia. Door de nieuwe winkels komt het netwerk van GIANT op 178 filialen te staan. "De nieuwe winkels staan in lijn met onze agressieve strategie voor groei op de lange termijn. We willen nieuwe markten aanboren die logisch voor ons zijn. Ook willen we ons aanbod voor onze huidige klanten uitbreiden”, aldus directeur Nicholas Bertram. "Samen met de introductie van onze GIANT Heirloom Market in Philadelphia en ons distributiecentrum voor e-commerce in Lancaster heeft ons team laten zien wat onze focus op innovatie is.”
Bron: delimarketnews.com

Publicatiedatum: