Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi begint nieuwe winkelconcept in Londen

Rusland: X5 Retail Group heeft hoger winstmarge
De RussischeX5 Retail Group zag zijn bruto winstmarge over 2018 toenemen met 7,2%. Het bedrijf gaf tijdens de jaarlijkse algemene vergadering aan een jaar van duurzame groei te hebben meegemaakt. In 2018 nam de omzet toe met 16,9%. In het vierde kwartaal steeg de like-for-like omzet. Het groeimarge steeg met 30 basispunten tot 24,1%. Dit succes was met name te danken aan een effectiever management van promotieacties en succesvolle maatregelen die zijn doorgevoerd door het nieuwe team achter de Pyaterochka-keten. Deze maatregelen begonnen met name sinds het derde kwartaal effect te hebben.
Bron: esmmagazine.com

Australië: Woolworths gebruikt Tableau voor data-visualisatie
Woolworths is een klant geworden van het bedrijf Tableau, dat is gespecialiseerd in data-visualisatie. Tableau is mede opgericht door Pat Hanrahan, die eerder werkzaam was voor de bekende animatiestudio Pixar. Woolworths gaat de toepassingen van Tableau in fases toepassen in meerdere afdelingen van de retailgroep. Deze afdelingen betreffen onder andere financiën, de leveringsketen, HR en bedrijfsvoering op winkelniveau. Financiële details omtrent de samenwerking met Tableau zijn niet bekend gemaakt. De overeenkomst met Tableau geeft aan hoe Australische ondernemingen steeds meer vertrouwen op software van gespecialiseerde bedrijven in plaats van dat er zelf met een intern team wordt gewerkt aan data-analyse en visualisatie.
Bron: itnews.com.au

Filipijnen: Robinsons heeft meer winst door nieuwe belastingen
Robinsons Retail Holdings zag in 2018 zijn netto winst toenemen dankzij een nieuwe belastingwetgeving in de Filipijnen. Doordat de persoonlijke inkomstenbelastingen zijn verlaagd, is het besteedbaar inkomen van Filipijnse consumenten toegenomen en daar mee ook de vergelijkende winkelomzet bij Robinsons-winkels. De netto winst steeg met 2% tot P5,1 miljard (€85,2 miljoen). De kern van de netto winst, waarbij rente van obligaties, de netto winst van Robinsons Bank en eenmalige transacties zijn uitgesloten, steeg met 6% tot P5 miljard (€83,5 miljoen).
Bron: news.abs-cbn.com

Aandeelhouders stemmen in met overname DIA
Aandeelhouders van de Spaanse retailgroep DIA hebben ingestemd met een reddingsplan voor het noodlijdende bedrijf. De Russische zakenmagnaat Mikhail Fridman heeft daarmee het groene licht gekregen om een bod tot overname van DIA te plaatsen. Jaren geleden had DIA tijdens de economische recessie succes als discountketen. Sinds Spanje economisch gezien zich weer heeft hersteld, is de animo onder consumenten voor DIA echter steeds zwakker geworden. Het investeringsbedrijf van Fridman, LetterOne, is momenteel de grootste aandeelhouder van DIA met een belang van 29%. LetterOne wil €500 miljoen in het bedrijf steken op voorwaarde dat er een meerderheidsbelang mag worden overgenomen.
Bron: reuters.com

Plus heeft meer omzet en minder winst
Plus had over het afgelopen jaar een toename in omzet van 3,8% tot €2,48 miljard. De netto winst daalde met 21,4% tot €8,1 miljoen. De bedrijfswinst nam met 20,2% af in verband met een eenmalige investering in een automatiseringsproces van €18 miljoen. Zonder deze extra kosten zou de bedrijfswinst zijn toegenomen met 16,2%. Volgens directeur Duncan Hoy had Plus in veel opzichten een goed jaar. De omzet, het klantenverkeer en de bruto winst zijn gestegen, waarmee volgens Hoy een sterke basis is gecreëerd voor een uitstekend 2019.
Bron: esmmagazine.com

VK: Aldi begint nieuwe winkelconcept in Londen
Aldi heeft een nieuw concept voor kleinere winkels ingezet in het zuiden van Londen. De eerste winkels zijn nog onderdeel van een testfase. Bij succes zal het winkelconcept breder worden ingezet. De nieuwe winkels zijn zo ingericht dat ze zich beter onderscheiden van de conventionele Aldi-vestigingen. Aldi benadrukt echter dat het nieuwe format niet moet worden gezien als een buurtwinkel. De eerste vestiging in Zuid-Londen is met 600 vierkante meter nog steeds twee keer zo groot als een typische buurtwinkel. De vestiging heeft echter 300 minder producten in het assortiment dan bij een conventionele Aldi-locatie.
Bron: retailgazette.co.uk

Tencent overweegt overname in investeringsbedrijf in Singapore
Het Chinese E-commercebedrijf Tencent Holdings overweegt een bod te plaatsen op een aandeel in het in Singapore gevestigde investeringsbedrijf Temasek Holdings (Private). Specifiek wil Tencent het aandeel van Temasek overnemen, dat op zijn beurt een aandeel is in de retailgroep A.S. Watson, dat in Nederland onder andere verantwoordelijk is voor drogisterijketens als Kruidvat. Temasek overweegt zijn aandeel van 10% in A.S. Watson van de hand te doen voor US$3 miljard (€2,6 miljard). Ook het eveneens Chinese Alibaba Group Holding Ltd. heeft naar verluid interesse in overname van dit aandeel. A.S. Watson heeft commentaar op de mogelijke overname geweigerd, terwijl zowel Tencent als Alibaba niet bereikbaar waren voor commentaar.
Bron: reuters.com

Griekenland: Masoutis investeert in 15 nieuwe supermarkten
De Noord-Griekse supermarktketen Masoutis is van plan om uit te breiden. Vorig jaar nam Masoutis de kleine Atheense keten Promitheftiki over. Dit jaar wil Masoutis in de Griekse hoofdstad uitbreiden met 10 nieuwe supermarkten. In totaal wil de retailer €25 miljoen investeren in het openen van 15 nieuwe locaties. Het bedrijf zoekt continu naar nieuwe mogelijkheden voor uitbreiding, variërende van buurtwinkels tot hypermarkten. Ook overweegt Masoutis de overname of aanbouw van een distributiecentrum in het zuiden van Griekenland. Verder wordt er dit jaar voor €80 miljoen geïnvesteerd in promotieactiviteiten.
Bron: ekathimerini.com

VS: Whole Foods sluit zich aan bij programma voor energiebesparing
Whole Foods Market gaat zich aansluiten bij het Californische initiatief Demand Response Auction Mechanism. Dit programma zorgt voor financiële voordelen bij bedrijven die hun energieverbruik weten te verminderen. Drie vestigingen van Whole Foods in Californië zorgen voor faciliteiten om energie op te slaan, zodat het energieverbruik actief wordt teruggebracht en er consistent van de financiële voordelen gebruik kan worden gemaakt. Deze voordelen worden verkregen tijdens de piekuren, waarin de vraag naar energie groter is en het energienetwerk daardoor zwaarder wordt belast.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Farmstead werkt aan duurzame aanleverroutes
De online supermarkt Farmstead werk direct met zijn klanten aan een programma dat voor meer milieuvriendelijke aanleverroutes moet zorgen. Het doel van het Sustainable Routes-programma is dat het aantal bestelwagens op de weg wordt verminderd, zodat zowel de logistieke kosten van Farmstead als de uitstoot van CO2 worden verminderd. Het uitgespaard geld wordt in de vorm van gratis bezorging en lagere prijzen naar de consument toe doorberekend. De aanleverroutes worden gecreëerd door verschillende consumenten die bij elkaar in de buurt wonen als groepen te bedienen. Deze consumentengroepen krijgen dan wekelijks tegelijkertijd hun bestellingen aan huis geleverd. Hierdoor hoeft Farmstead tien tot negen minder bestelwagens te gebruiken. Om het gebruik van het Sustainable Routes-programma bij de consument te stimuleren worden exclusieve kortingen aangeboden.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Kroger verkoopt Turkey Hill
Kroger heeft met het investeringsbedrijf Peak Rock Capital een overeenkomst getroffen voor de verkoop van de Turkey Hill-afdeling. Turkey Hill wordt door een partner van Peak Rock Capital overgenomen, waarbij de afdeling met behoud van personeel en het eigen merk in bedrijf zal blijven. "We zijn van mening dat dit de juiste stap is om ervoor te zorgen dat Turkey Hill zijn volledige potentieel waar kan maken en verder kan groeien met zijn succesvolle drank- en ijsmerken", aldus Erin Sharp van Kroger Manufacturing. "We waren tijdens dit proces erg onder de indruk van hoe professioneel Peak Rock is en wat hun visie is voor de toekomst van Turkey Hill."
Bron: prnewswire.com

Publicatiedatum: