Lidl stopt met plastic tassen in Wales

VK: Lidl stopt met plastic tassen in Wales
Lidl heeft besloten om te stoppen met de verkoop van plastic tassen bij 54 vestigingen in Wales. De discountketen kwam tot de conclusie dat veel van deze tassen slechts eenmalig werden gebruikt. Door het besluit van Lidl zal de jaarlijkse afzet van plastic tassen naar verwachting met 5 miljoen afnemen. Mogelijk wordt ook in de rest van het Verenigd Koninkrijk gestopt met de verkoop van plastic tassen. Hierdoor zou het plastic afval met 2.500 ton kunnen worden verminderd. Volgens Lidl lag Wales als testlocatie voor de nieuwe strategie voor de hand, gezien in Wales in 2011 al een belastingtoeslag voor plastic tassen werd ingevoerd. In 2018 stopte Lidl al met kleinere plastic tassen. Alle plastic tassen moeten voor 1 mei uit de winkels zijn verdwenen.
Bron: bbc.com

Australië: Metcash stelt nieuw vijfjarenplan op
Metcash heeft een nieuw vijfjarenplan opgezet, waarin onder andere wordt uitgegaan van en investering van AU$270 miljoen (€169,1 miljoen). In de komende vijf jaar wil Metcash huidige initiatieven qua tempo opvoeren, nieuwe winkelformats testen, de online diensten verbeteren en de infrastructuur van het bedrijf versterken. Hoewel Metcash een aantal zware jaren achter de rug heeft, hebben een aantal initiatieven succes gehad. Het Diamond Store-reorganisatieprogramma is bij 320 winkels doorgevoerd, waarna de omzet gemiddeld met 10% is verbeterd. Metcash is van plan om meer winkels te openen en streeft naar een netwerk van 500 extra locaties. Ook wil het bedrijf de prijzen en het assortiment verbeteren. Ook wordt meer werk gemaakt van het huismerk Community Co, dat onder andere van 250 naar 750 producten wordt uitgebreid.
Bron: retailanalysis.igd.com

Zweden: ICA heeft sterke online omzet in 2018
De Zweedse ICA Gruppen had over het fiscaal jaar 2018 een toename in online omzet van 42% bij zijn supermarktketen ICA. De online omzet bij de drogisterijketen Apotek Hjärtat’s steeg met 55%. ICA Gruppen had aan de hand van een marge van 4% een bruto winst van SEK 4,65 miljard (€440 miljoen). Volgens CEO Per Strömberg was 2018 een goed jaar voor ICA Gruppen. "We hebben sterke posities verkregen in de sectoren voor drogisterijen en supermarkten. Tegelijkertijd zorgt ecommerce voor nieuwe mogelijkheden voor samenwerking binnen onze groep. Over het algemeen laten we een goede winstgroei zien."
Bron: esmmagazine.com

Nieuw-Zeeland: PAK’nSAVE gebruikt computers van Zebra
De Nieuw-Zeelandse supermarktketen PAK’nSAVE heeft bij een aantal vestigingen het gebruik van scanapparaten van Zebra geïmplementeerd bij zijn SHOP'nGO-systeem. De scanapparaten zijn draagbare computers van het type PS20 van Zebra, die de winkelervaring moeten verbeteren. Volgens Zebra kunnen de PAK'nSAVE-winkels kassarijen sneller laten verlopen met behulp van het zelfscansysteem. Consumenten met veel boodschappen hebben door middel van de scanapparaten hun winkeltijd weten te verminderen met 30 minuten. 
Bron: itwire.com

VK: Waitrose & Partners heeft stabiele groei in jaaromzet
Waitrose had een hogere omzet en een verbeterde winst in zijn afgelopen fiscale jaar. De omzet steeg met 1,2% tot £6,8 miljard (€7,9 miljard), terwijl de like-for-like-omzet met 1,3% toenam. De winst herstelde zich van de zwakke resultaten van 2017. Met een toename van 18,1% steeg deze tot £203,2 miljoen (€236,5 miljoen). Het online segment van Waitrose & Partners deed het beter dan de rest van de sector, met een toename in omzet van 14%. De winst van Waitrose nam in het afgelopen jaar toe met £31,2 miljoen (€36,3 miljoen), wat met name kwam door de verbeterde bruto winstmarges. 
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: John Lewis snijdt in bonussen voor werknemers wegens Brexit
Het Britse John Lewis Partnership zegt zich zo goed mogelijk te hebben voorbereid op de Brexit, ongeacht hoe deze uitpakt. Het bedrijf had over het afgelopen fiscale jaar een afname in winst van 45%. Zodoende heeft John Lewis de winstbonus voor werknemers tot het laagste punt van de afgelopen 66 jaar gebracht. Ondanks de moeilijke omstandigheden op de markt gaat de retailcoöperatie voor het fiscaal jaar 2019/2020 uit van een toename in winst. Er wordt echter ook gewaarschuwd voor verliezen in het eerste halfjaar bij het warenhuissegment. John Lewis Partnership is verantwoordelijk voor de John Lewis-warenhuizen en de supermarktketen Waitrose. Het bedrijf heeft een liquiditeit opgebouwd van £1,5 miljard (€1,75) om de risico's van de Brexit het hoofd te kunnen bieden. 
Bron: reuters.com

Turkije: Migros opent dit jaar 100 nieuwe winkels
Een van de grootste ketens van Turkije, Migros, is in 2019 van plan om minstens 100 nieuwe winkels te openen. De winkels worden geopend met een investering van TL 300 miljoen (€49,0 miljoen). De omzet van keten nam in het afgelopen jaar toe met 22% tot TL 18,7 miljard (€3,1 miljard). In hetzelfde jaar had Migros een verlies van TL 835,6 miljoen (€136,3 miljoen) in verband met meer financiële uitgaves door de daling in wisselkoers van de Turkse valuta. In het komende jaar wil Migros zijn omzet toe laten nemen met 20%. Op dit moment heeft Migros een netwerk van 2.000 winkels verspreid over 81 Turkse provincies. De winkels vallen onder de merken Migros, M-Jet, 5M en Macrocenter. Ook heeft Migros 40 Ramstore-winkels verspreid over Kazachstan en Macedonië.
Bron: dailysabah.com

Brazilië: GPA focust op uitbreidingen en winkeloptimalisering
De Braziliaanse Grupo Pão de Açúcar (GPA) heeft plannen aangekondigd om in 2019 tot R$1,8 miljard (€421,7 miljoen) te investeren in uitbreidingen en renovaties. De retailgroep wil zich meer richten op projecten die meer rendement geven. Ook wil GPA zijn regionale prestaties verbeteren. Het groothandelsmerk Assaí had over 2018 meer groei qua omzet en winkelverkeer. De Assaí-keten krijgt dit jaar 15 tot 20 nieuwe vestigingen. De vergelijkende winkelomzet van deze keten wordt geraamd op grofweg 2% boven de inflatie en op een totale groei van 20%. Het bruto winstmarge van de Assaí-vestigingen wordt geraamd op een uitbreiding van tussen de 0,3% en 0,4%, wat met name zal komen door de prestaties van winkels die in de afgelopen jaren zijn geopend. In het retailsegment raamt GPA een vergelijkende winkelomzet van grofweg 1% boven de inflatie. Het bruto winstmarge zal naar verwachting toenemen met 0,3%, wat mede komt door de optimalisering van de ketens Mercado Extra en Compre Bem. Ook worden de resultaten verbeterd door een efficiëntere bedrijfsvoering en verminderde vaste kosten. Verder wil GPA voor zijn supermarktketen Pão de Açúcar meer winkels openen en bestaande winkels verbeteren.
Bron: esmmagazine.com

Walmart heeft in Mexico heeft 5,4% meer omzet in februari 
De grootste retailketen van Mexico, Wal-Mart de Mexico, zag in februari zijn vergelijkende winkelomzet toenemen met 5,4%. Dat was meer dan analisten hadden verwacht. Walmex had in februari met het eigen winkelnetwerk in Centraal-Amerika een totale omzet van 45,9 miljard pesos (€2,1 miljard), wat jaar op jaar een toename is van 5,5%
Bron: reuters.com

VS: FreshDirect breidt thuisbezorging uit
Het New Yorkse FreshDirect breidt deze maand thuisbezorging uit in Connecticut and Washington. Het bedrijf heeft zijn uitbreidingsplannen opgezet over een periode die doorloopt tot begin 2020. In Washington, D.C. wordt de thuisbezorgdienst uitgebreid in voorsteden bij Virginia en Maryland. In Connecticut wil de online retailer uitbreiden bij Fairfield, Norwalk, Southport en Westport. Ook maakt FreshDirect het mogelijk om bestellingen die voor 10 uur 's ochtends worden geplaatst op dezelfde dag nog af te leveren. Deze nieuwe dienst is per 11 maart beschikbaar in Manhattan en wordt later uitgebreid naar Brooklyn en Westchester County. 
Bron: grocerydive.com

VS: BJ’s breekt records in vierde kwartaal
BJ's Wholesale Club had in het vierde kwartaal een hogere omzet dan verwacht. De vergelijkende winkelomzet nam in deze periode jaar op jaar toe met 2,8%. Met uitsluiting van de omzet van pompstations, steeg de vergelijkende winkelomzet met 2,9%. Daarmee is het zesde opeenvolgende kwartaal met een stijgende vergelijkende winkelomzet bereikt. Over heel het fiscaal jaar 2018 steeg de vergelijkende winkelomzet met 3,7%. Met uitsluiting van pompstations kwam de toename in vergelijkende winkelomzet neer op 2,2%. BJ's  had in het vierde kwartaal een netto winst van $64,3 miljoen (€57,3 miljoen) en een aangepaste netto winst van $62,1 miljoen (€55,3 miljoen). Over het volledige jaar had BJ's een netto winst van $127,3 miljoen (€113,4 miljoen) en een aangepaste netto winst van $186,2 miljoen (€165,9 miljoen).
Bron: supermarketnews.com

VS: Costco meldt resultaten tweede kwartaal
Costco had in de periode van 12 weken tot 17 februari een toename in netto omzet van 7,3%. De omzet steeg daarmee jaar op jaar van $32,28 miljard tot $34,63 miljard (van €28,76 miljard tot €30,86 miljard). De netto omzet voor de eerste 24 weken van het fiscale jaar steeg met 8,7% van $63,4 miljard tot $68,94 miljard (van €56,6 miljard tot €61,43 miljard). In februari op zich nem de netto omzet toe met 5,0% van $10,21 miljard tot $10,72 miljard (van €9,1 miljard tot €9,55 miljard). De netto omzet steeg over de periode van 26 weken tot 3 maart jaar op jaar met 8,6% van $68,51 miljard tot $74,42 miljard (van €61,05 miljard tot €66,31 miljard). 
Bron: phx.corporate-ir.net

VS: Kroger heeft minder omzet in vierde kwartaal
Kroger heeft over zowel het vierde kwartaal als geheel 2018 minder omzet gegenereerd. De reden hiervoor is het afstoten van een buurtwinkelketen, in combinatie met de afnemende omzet bij pompstations. Verder heeft de fusie met Home Chef invloed gehad op de resultaten van 2018. Ook is er kalendertechnisch minder omzet behaald in het afgelopen jaar, omdat 2017 een fiscaal jaar was met 53 weken in plaats van 52. In het vierde kwartaal van 2018 nam de omzet af met 9,5% tot $28,1 miljard (€25,0 miljard), terwijl in dezelfde periode van vorig jaar een omzet werd verkregen van $31 miljard (€27,6 miljard). Als de incidentele redenen voor de verminderde omzet buiten beschouwing zouden worden gelaten, zou de omzet ten opzichte van het vierde kwartaal van 2017 zijn gestegen met 1,6%. Het bruto winstmarge stond in het vierde kwartaal op 22%. Jaar op jaar is dat een afname van 93 basispunten, wat te maken heeft met een aantal investeringen in de leveringsketen en in prijzen.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Whole Foods-werknemers krijgen minimumloon
Na een golf van kritiek op de salariëring van zijn werknemers in distributiecentra heeft Amazon besloten om een minimumloon van $15 (€13,37) te hanteren. Dit minimumloon geldt ook voor medewerkers van de keten Whole Foods, dat in 2017 door Amazon werd overgenomen. Alle Whole Foods-werknemers die minder dan $15 per uur kregen hebben zodoende een kleine loonsverhoging gekregen. Medewerkers die meer dan dat verdienden hebben een loonsverhoging van $1 (€0,89) per uur gekregen en teamleiders een loonsverhoging van $2 (1,78). De loonsverhogingen zijn op 1 november van vorig jaar doorgevoerd. Sindsdien hebben echter werknemers melding gemaakt van hoe bij veel vestigingen schema's zijn ingevoerd die werknemers minder uren laten maken. Door de verminderde uren worden de loonsverhogingen effectief teniet gedaan.
Bron: theguardian.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven