AGF-verkoop met 18,6% gestegen

Studenten en medewerkers willen méér ‘Superhealthy’

Tholen - Deze week is Spar University gestart met het testen van diverse versconcepten in haar pilotwinkel op Hogeschool Utrecht (HU). In deze pilotwinkel is er een duidelijke focus op ‘vers’ en ‘gezond’. Vanuit de behoefte naar meer ‘verse en gezonde producten’ zijn het assortiment en de routing flink onder handen genomen voor een optimale customer journey.

Onder de noemer operatie Roze krokodil bouwde Spar University al winkels om met de bedoeling de gezonde keus op studentencampussen te stimuleren. Dat leidde tot een toename van 18,6% van de AGF-consumptie. Vooral fruit blijkt aan te slaan. "De groepen “hard en zacht fruit” en “AGF koeling” (lees: fruitsalades) zijn de grootste stijgers", vertelt ondernemer Erwin Binneveld. "Bananen stegen 24,1% en fruitsalades 19,3%. Alle los fruit 13,7% en overige AGF zat tussen de 3 en 8%. Deze cijfers zijn over al onze winkels, dus er zijn lokale verschillen in absolute zin maar de trend is overal gelijk, waarbij Utrecht bijna verdubbelde met verkoop fairtrade bananen."

Studenten en medewerkers willen méér ‘Superhealthy’
Nu gaat Spar University het concept verder uitbreiden. Uit recent onderzoek onder studenten naar ‘gezondheid en het Super Healthy concept’ bleek dat 55% van de respondenten meer verleid willen worden met gezonde producten. Dit komt overeen met ‘de Blije Klanten Score’, de maandelijkse enquête die SPAR university onder haar klanten houdt. Ook uit gesprekken tussen SPAR university en Hogeschool Utrecht blijkt dat de behoefte naar gezonde en duurzame producten groot is, maar niet voldoende aansluit met het aanbod op de campus.

Pilotfase
Spar university testte al met lage tafelkoelingen in haar winkels op de Radboud Universiteit in Nijmegen en in de grotere winkel op de Universiteit in Utrecht. In de pilotwinkel op de HU zullen gezonde en verse producten waaronder vers belegde broodjes, vers getapte yoghurt, verse smoothies en biologische soepen breed gepresenteerd en zoveel mogelijk in het zicht bereid worden. Verder worden studenten door de optimale presentatie van fruit, wraps, poké bowls, sushi en vegetarische snacks verleid tot ‘de gezonde aankoop’. Door deze versproducten dominant in de routing te plaatsen, zijn het aantal KW-producten teruggebracht van ongeveer 350 naar 50 artikelen. Binnen de 50 artikelen is natuurlijk ook ruimte voor de “eat better tomorrow-artikelen”, oftewel, de ‘guilty-pleasure momentjes’ die studenten soms hebben tijdens het studeren. Uit de gesprekken en Blije Klanten Scores (enquêtes) kwam zeker ook naar voren dat deze (veelal) hardlopers niet mogen ontbreken. Te denken valt aan een frikandelbroodje of roomboter croissant. Maar ook de vegan repen, de vegan falafel maaltijdsalade en de speltcrackers ontbreken hier niet in, als wel een uitgekiend gluten- en lactosevrij assortiment. Later dit jaar zal SPAR university ook op de HU een pilot starten met een ‘saladebar-concept’ waar wordt getest of klanten van SPAR university zelf verse salades kunnen opscheppen en/of samenstellen.

New retail
Op basis van de uitkomsten zal SPAR university haar formule verder doorontwikkelen en dit uitrollen over haar andere acht winkels. Met name liggen er binnen ‘new retail’ uitdagingen op het gebied van verse en gezonde lunch producten en het aanbod na 16.00 uur, oftewel de avondmaaltijd-invulling. SPAR university heeft als doel om 35% van haar assortiment gezond en/of duurzaam te hebben. De Grab & Go studentenformule geeft aan dat zij daarbij zeker afhankelijk zijn van de mogelijkheden die hogescholen en universiteiten bieden om de formule daadwerkelijk te kunnen aanpassen.

 


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven