Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Gonzalez Pita:

“Salix Marketplace lijdt niet aan ‘leeg restaurant syndroom’”

Tholen - De afgelopen jaren zijn er verschillende initiatieven geweest om de handel verder te digitaliseren. Online platforms hadden wisselend negatief resultaat. Juan Gonzales Pita, oprichter van Salix Fruit, pakte die handschoen ook op. Waarom denkt hij wel een succesvol handelsplatform op te kunnen zetten?

Juan Gonzales Pita, oprichter van Salix Fruit.

 

Hoewel het hoofdkantoor van Salix Fruit tegenwoordig in de Verenigde Staten staat, ligt de oorsprong van het bedrijf in Argentinië. Het bedrijf heeft een netwerk en exporteert het fruit naar pakweg 50 verschillende landen. Al vanaf het begin was Juan bezig met online zichtbaar zijn. “Ik was in 2011 één van de eersten in onze sector die google adwords gebruikte. Ik zette verschillende campagnes op via google,” vertelt de handelaar. Ook de website moest er goed uit zien, want “image is heel belangrijk.”

 

Altijd in seizoen

In het eerste jaar van het bedrijf werden 100 ladingen verscheept. Tegenwoordig is dat aantal vertienvoudigd. In 2013 sloot Luis Elortondo zich bij Salix Fruit aan. Het hoofdkantoor verhuisde naar de VS. Twee jaar later voegde Alejandro Moralejo en Daniel Calvo zich bij het management. “Luis en ik hebben ervaring in de handel, Alejandro en Daniel brachten meer een bedrijfsvisie en kennis met zich mee,” legt Juan uit.

“We claimen dat we altijd in het seizoen zijn,” vervolgt hij. “We willen de one-stop-shop zijn voor onze klanten en hen een groot netwerk van telers bieden.” Juan illustreert dit met het de aanvoer van vijgen. Met export uit Peru, Brazilië, Argentinië, Zuid-Afrika en Turkije kan een jaarrond aanvoer gegarandeerd worden. Amerikaanse appelen, Argentijnse citroenen en citrus uit Zuid-Afrika, Egypte, Marokko en Turkije en druiven uit Chili maken samen zo’n 80% van het assortiment uit. De keuze voor fruit is een strategische. In de groentenhandel speelt de lokale productie een belangrijke rol. Voor fruit is dat een ander verhaal. “We richten ons op markten, die niet in seizoen zijn.” Die markten zijn wereldwijd te vinden: van Canada tot India en het Midden-Oosten en van Latijns-Amerika tot Rusland.

Online handelsplatform

Nog voor het einde van het jaar wil Salix een wereldwijd, online handelsplatform presenteren. Daarmee wil het bedrijf de komende tien jaar een voortrekkersrol nemen op dit gebied. “Wat een handelsbedrijf doet is geen rocket science. Daarom moet je als handelaar verantwoorden waarom je op een bepaalde manier werkt,” vertelt Juan. “Niemand denkt er over om de handelspartij te schrappen uit de keten, omdat die een waarde heeft. Toch is internet de toekomst en is het niet de vraag of, maar wanneer er een online platform komt.” Vanuit die gedachte werkt het bedrijf aan een online platform dat telers en inkopers met elkaar in contact moet brengen.

Dat idee is niet nieuw, weet ook Juan. “Het is vaker geprobeerd, maar nooit een succes geworden.” Wat maakt zijn platform dan anders? “De andere initiatieven leden aan het ‘lege restaurant syndroom,’” betoogt hij. “Als er niemand binnen is, ga je niet naar binnen. Ons platform is vanaf dag 1 gevuld met onze eigen telers en klanten.” Het platform moet in de tweede helft van dit jaar online zijn.

 

Meer informatie:

Salix Fruit
Juan Gonzales Pita
1070 Bridge Mill Ave,
Canton, GA 30114, USA
T: +1 (0)770 872 7824
E: Juan.gonzales@salixfruits.com
W: www.salixfruits.com