Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fabien Lefebvre

Sofruce: een groeiend familiebedrijf

Met meer dan 50 jaar ervaring in de import en export van vers fruit en groenten maakt Sofruce momenteel een sterke ontwikkelingsperiode door. Dit familiebedrijf, dat tegenwoordig geleid wordt door Grégory Cébrian, de kleinzoon van de oprichter, genereerde in 2018 een omzet van 87 miljoen euro.

Hoewel Sofruce zich in het verleden voornamelijk richtte op rood fruit en Spanje, is het bedrijfsmodel de afgelopen jaren enigszins veranderd. Vandaag de dag is het model gebaseerd op drie strategische pijlers: rood fruit (met de aardbeien op ‘pole position' en sterke ambities voor frambozen en bosbessen), citrus (met name de Marokkaanse clementines) en tomaten (vooral de segmentatietomaten). Sofruce houdt zich ook volop bezig met de ontwikkeling van meloenen en wel vanaf maart.

Fabien Lefebvre en Grégory Cebrian

Een complex einde van 2018 voor de Marokkaanse tomaat
Door de milde temperaturen in Noord-Europa waardoor de lokale productie lang in stand bleef, werd de tomatenmarkt in de tweede helft van de maand december behoorlijk verstoord. Dit kwam vooral door de logistieke problemen in verband met sociale bewegingen in Frankrijk en de markt in Rusland die, zoals gewoonlijk, aan het einde van het jaar stopte met importeren.

“Onze verkoopteams hebben veel werk verzet om de afzet vlot te laten lopen. Dit ondanks een sterke toename van de productie (in week 51 en 52 meer dan 1500 ton leveringen per dag in Perpignan). De prijsmarge heeft zich naar beneden bijgesteld voor de ronde cocktailtomaten, maar vooral ook voor de kersen, waarvan het aanbod ruim boven de vraag lag.”

Lefebvre blijft optimistisch: "De markt is nu steviger aan het worden, de kou is gesetteld en dus zal januari een betere maand worden. We hebben januari, februari, maart en april om het werk van onze producenten te promoten. Vanaf eind april zal de markt weer rekening moeten houden met de oogsten in Noord-Europa die dan van start gaan.”

Citrusmarkt: meer volumes voor een lagere gemiddelde verkoopprijs
Fabien Lefebvre legt uit dat "de prijsniveaus aanzienlijk lager zijn dan die van het vorige oogst ondanks de goede kwaliteit". Hij geeft ook aan dat de hoeveelheden clementines aanzienlijk zijn toegenomen, vooral in het Berkane-gebied. "De Noord-Amerikaanse markt is minder sterk dan voorgaande jaren, de druk van Turkse en Egyptische producten op de Russische markt wordt elk jaar groter en Marokko richt zich grotendeels op de Europese markt".

Begin dit jaar introduceren we de oogst van de Nour, een zeer interessant ras, dat de hele maand januari op de Europese markten te vinden zal zijn. Lefebvre omschrijft het als een "onderscheidend product met echt een toegevoegde waarde" en heeft een veelbelovend tweede deel van de oogst (dat loopt tot en met april) aangekondigd. Daarna worden de Afourer/Nadorcott geoogst.

Het Maria-bedrijf, een noviteit in 2018
Fabien Lefebvre is algemeen directeur binnen een context van belangrijke en duurzame ontwikkeling. Vanuit die functie heeft hij Grégory Cebrian een nieuw bedrijf laten opzetten: het Maria-bedrijf, speciaal voor de producenten. Hoewel de activiteiten van Sofruce voornamelijk gebaseerd zijn op Cross Docking-platforms vanuit Perpignan en Rotterdam om op maat te kunnen leveren, bestaat het DNA van Maria uit "directe leveringen van producties naar alle bestemmingsmarkten". In dit concept biedt Sofruce-Maria telers aan hen te begeleiden in het maken van hun strategische keuzes en de volledige promotie van hun producten op zich te nemen. De twee belangrijkste partners tot nu toe zijn de COPAG-groep, die verantwoordelijk is voor 120.000 ton citrus en 60.000 ton ‘vroege’ groenten en de Rosaflor-groep, die verantwoordelijk is voor 40.000 ton tomatensegmentatie, ‘vroege’ groenten en meloen. Dit type partnerschap wordt ontwikkeld in Spanje, Marokko en andere complementaire bronnen.


Groeiniveau biologische producten uitgedrukt in 3 cijfers
"Voor het merendeel van onze producten hebben we conventionele richtlijnen en biologische standaarden vastgesteld. Op die producten zien we dan ook het hoogste groeiniveau. De Noord-Europese markten zijn het meest ontvankelijk, maar de belangstelling voor Frankrijk mag zeker niet verwaarloosd worden,” legt Lefebvre uit.

Voor meer informatie:
Fabien Lefebvre
Grand St Charles
135, av Georges Caustier
CS 22031 - 66011 Perpignan
Frankrijk
Telefoon: +33 (0)4 68 85 29 85
fabien.lefebvre@sofruce.com  
www.sofruce.com 

Publicatiedatum: