Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi Nord draait voor het eerst verlies in Duitsland

Portugal: Continente test bezorgdienst met Spaans bedrijf
Het Portugese Continente, dat onder de paraplu van Sonae valt, is een samenwerking aan gegaan met de Spaanse thuisbezorger Glovo. Samen wordt een bezorgdienst mogelijk gemaakt, waarmee Portugese consumenten via Glovo producten van Continente online kunnen bestellen. De nieuwe bezorgdienst is in eerste instantie getest in de omgeving van Lissabon bij regio's als Alfama, Alvalade, Areeiro, Cais do Sodré, Campo Grande, Santos-o-Velho en Serafina. De bezorgdienst is in deze gebieden voor handen via de online winkel van Glovo of via een app. Continente wil in de toekomst het bereik van de bezorgdienst verder uitbreiden.
Bron: retailanalysis.igd.com

Tuskys ontwikkelt online winkel in Kenia
Het in Kenia gevestigde Tuskys gaat een nieuwe online winkel opzetten. Het bedrijf heeft KES 30 miljoen (€257.000) geïnvesteerd in de nieuwe online site. De webwinkel is onderdeel van een strategie om de online ervaring en de bedrijfsvoering te verbeteren. De site wordt mogelijk gemaakt met software van Amazon Online en is gebaseerd op cloud-technologie. De winkel maakt verder gebruik van betaalmogelijkheden van Direct Pay Online. Consumenten kunnen hierdoor onder andere hun bestellingen in termijnen afbetalen. Deze betaalmogelijkheid heeft de naam Tuskys Lipia Pole Pole Layby en is eerder in september 2017 geïntroduceerd in een fysieke vestiging van Tuskys. Het bedrijf is voor zijn webwinkel actief op zoek naar meer dan 1.000 leveranciers.
Bron: retailanalysis.igd.com

Aldi Nord heeft voor het eerst verlies in Duitsland
Aldi Nord, dat naast Duitsland ook actief is in Nederland en België, heeft voor het eerst in de eigen thuismarkt een verlies moeten incasseren. Het relatief zware verlies was ontstaan door een tegenvallende omzet en forse kosten op het gebied van investeringen. Volgens het Duitse handelsblad Lebensmittel Zeitung is het voor het eerst dat Aldi Nord in Duitsland in de rode cijfers is beland. Vorig jaar had het bedrijf in Duitsland een netto winst die jaar op jaar met de helft was afgenomen tot ongeveer €200 miljoen. Het verlies van dit jaar bedraagt op zij minst €10 miljoen. De enige manier waarop Aldi Nord dit fiscaal jaar kan beëindigen met een bescheiden winst is door middel van dochterondernemingen in het buitenland.
Bron: retaildetail.eu

Italië: Gruppo VéGé opent winkel in Sardinië
De Italiaanse lokale supermarktketen Gruppo ISA heeft zijn positie als marktleider op het eiland Sardinië versterkt met de opening van een nieuwe winkel in Oristano. De winkel heeft onder de naam Iper Nonna Isa een nieuw format en geldt als een van de eerste van een nieuwe generatie winkels. De locatie is gevestigd in het commerciële centrum Torre Eleonora en beslaat 3.000 vierkante meter. De winkel bevat een eigen bar, restaurant en een aantal extra diensten. Het winkelcentrum maakt gebruik van duurzame energie. Zo wordt gebruik gemaakt van een koelsysteem zonder CO2-uitstoot, zodat de voetafdruk op het milieu zo veel mogelijk is geminimaliseerd. De winkel bevat een uitgebreid assortiment aan versproducten, zoals groente en fruit, vlees, kaas en vis. Ook heeft de vestiging een uitgebreide keuze aan wijnen. Verder heeft de winkel dezelfde online afhaaldienst, die ook bij andere Nonna Isa-winkels voor handen is. Gruppo ISA is onderdeel van de retailgroep Gruppo VéGé, dat een netwerk omvat van 30 lokale groothandelaars en retailers.
Bron: esmmagazine.com

Thuisbezorgd.nl neemt Delivery Hero in Duitsland over
Takeaway.com, de internationale naam van het Nederlandse bedrijf Thuisbezorgd.nl, heeft in Duitsland Delivery Hero overgenomen. Delivery Hero omvat onder andere de merken Lieferheld, Pizza.de en Foodora. De merken zijn overgenomen tegen een geldbedrag van €508 miljoen en een aandeel in Takeaway.com van €422 miljoen, oftewel 18% van de aandelen in het bedrijf. De overname staat in lijn met hoe Takeaway.com geleidelijk aan de Europese markt verovert.
Bron: ecommercenews.eu

Finland: Kesko sluit Hehku Kauppa-keten
De Finse retailer Kesko gaat zijn keten Hehku Kauppa met de lente van 2019 sluiten. Hehku Kauppa is een welzijnsketen, die door Kesko werd beheerd naast de Oriola-keten. Op 26 november begon Kesko overleg met vertegenwoordigers van het eigen personeel omtrent de mogelijke sluiting van de keten. Na drie weken werd aan de hand van dit overleg besloten om de Hehku Kauppa-keten te sluiten, gezien Hehky Kauppa volgens Kesko niet in staat geweest om de gestelde financiële doelstellingen te behalen. Hehku Kauppa bestaat uit 19 winkels in combinatie met een online winkel en een hoofdkantoor. Door het sluiten van de winkel gaan 100 banen verloren. Na verloop van tijd zal Kesko een schema bekend maken over hoe de sluitingen zullen worden uitgevoerd. Tot die tijd blijven de winkels nog in bedrijf.
Bron: esmmagazine.com

Ahold Delhaize werkt met app om verspilling tegen te gaan
Ahold Delhaize gaat werken met de "Too Good To Go"-app om de verspilling van levensmiddelen bij AH-vestigingen tegen te gaan. Het plan tegen verspilling wordt in eerste instantie ingezet bij winkels onder het AG To Go-format. Deze winkels gaan zogeheten "Magic Boxes" aanbieden, waarin producten te vinden zijn die anders aan het einde van de dag zouden worden weggegooid. De pakketten worden verkocht tegen €4, terwijl de normale waarde van de inhoud op €12 neer zou komen. Elke doos heeft een gevarieerde inhoud, die een verrassing voor de consunent moet zijn. Elke AH To Go-vestiging geeft via de Too Good To Go-app aan hoeveel dozen per dag beschikbaar zijn. De dozen kunnen vervolgens via de app worden besteld en bij de vestiging worden afgehaald. Too Good To Go is eerder als initiatief opgezet om restaurants en supermarkten te helpen om van producten af te komen, die anders zouden worden weggegooid.
Bron: kamcity.com

Spanje: Mercadona begint online winkel in Getafe
Mercadona is van plan om in Los Gavilanes de Getafe een distributiecentrum voor online retail op te zetten. Voor het nieuwe centrum is een ruimte afgehuurd van 14.500 vierkante meter, dat met 2020 volledig in bedrijf moet zijn. Eerder werden al soortgelijke faciliteiten opgezet in La Atalayela en Madrid. De faciliteiten zijn bedoeld voor de ontwikkeling van online retail in de omgeving van Madrid. Mercadona heeft ook een distributiecentrum voor online retail geopend in Valencia en is van plan om land over te nemen in Ripollat voor een tweede dc in Catalonië. Met deze faciliteit wordt online retail voor Mercadona mogelijk gemaakt in Barcelona.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Maleisië: aandeelhouder 7-Eleven overweegt overdracht
De Maleisische zakenman Tan Sri Vincent Tan overweegt om zijn aandelen in de Maleisische tak van 7-Eleven over te dragen aan de Berjaya Corp Bhd-groep. Volgens de zakenman staat de aandelenkoers voor 7-Eleven op de Maleisische beurs te laag. Het bedrijf staat genoteerd voor RM1,43 miljard (€300 miljoen), maar zou volgens hem een waarde moeten hebben van meer dan €880 miljoen. 7-Eleven heeft in Maleisië 2250 winkels. Volgens Tan komen daar in het komende jaar nog eens minstens 200 winkels bij.
Bron: insideretail.asia

Aldi opent acht nieuwe winkels in Schotland
Aldi heeft plannen aangekondigd om in het komende jaar acht nieuw winkels te openen in Schotland. Door de nieuwe vestigingen worden 200 banen gecreëerd. Het totaal aantal winkels van Aldi in Schotland komt voor het einde van 2019 neer op 93 locaties. In 2019 zal het 25 jaar geleden zijn dat Aldi zijn eerste Schotse locatie opende. De nieuwe vestigingen worden geopend in Kilmarnock, East Kilbride, Dalgety Bay, Dundee, Crieff, Milngavie, Cumbernauld en Leith (Edinburgh). Volgens Aldi komt het totale Schotse werkleger met de nieuwe vestigingen neer op 2.300 werknemers.
Bron: bbc.com

Braziliaanse supermarktketen accepteert cryptovaluta
De in Rio de Janeiro gevestigde supermarktketen Oásis accepteert sinds kort betalingen door middel van cryptovaluta. De keten traint zijn medewerkers op het gebied van betaalmiddelen als Bitcoin, Bitcoin Cash of Litecoin. Consumenten kunnen met deze cryptovaluta betalen als bij de winkels informatie hiervoor is uitgewisseld.
Bron: ccn.com

Amerikaanse consumenten deden inkopen tot aan kerst
Hoewel meer dan 40% van alle Amerikaanse consumenten hun inkopen voor de kerstdagen al ruim voor kerst had voltooid, hebben veel consumenten in de VS tot aan kerstavond boodschappen gedaan. Dit blijkt uit onderzoek van de National Retail Federation in samenwerking met Prosper Insights & Analytics. Het onderzoek wees uit dat 34% van alle ondervraagde consumenten op dinsdag 18 december hun inkopen al hadden gedaan. 44% gaf aan op donderdag 20 december hun boodschappen voor de feestdagen in te slaan. Zo'n 24% zei dat de laatste boodschappen in het weekend voor kerst zouden worden gedaan, terwijl 7% aangaf nog op kerstavond boodschappen te doen. 4% was van plan om de laatste boodschappen tussen kerst en oud en nieuw te doen. Zo'n 56% van alle consumenten, oftewel ongeveer 134 miljoen mensen, zijn van plan om boodschappen in te slaan op de zogeheten "Super Saturday", de laatste zaterdag voor kerst.
Bron: esmmagazine.com

VS: Meer mogelijkheden voor ecommerce door middel van afhaaldiensten en thuisbezorging in 2019
De uitgaves van consumenten op het gebied van online boodschappen worden voor 2019 geraamd op een groei van 15%. Supermarkten die zowel mogelijkheden voor thuisbezorging als click & collect aanbieden, kunnen echter mogelijk een toename in omzet zien die tot twee keer zo hoog uitvalt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het in Illinois gevestigde onderzoeksbureau Brick Meets Click. De online omzet bij supermarkten die zowel thuisbezorging als afhaaldiensten aanbieden zal naar verwachting toenemen met tussen de 25% en 30%. Deze stijging in online omzet zal echter niet overal even groot zijn. De stijging in omzet is met name afhankelijk van hoe goed supermarkten hun winkelervaring verbeteren. Wel wordt verwacht dat de uitgaves in de online supermarktsector meer zullen verschuiven naar fysieke winkelketens die zich meer op ecommerce gaan richten.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: