Convenience en regionale producten domineren op groothandelsmarkt Karlsruhe

De groothandelsmarkt van Karlsruhe vierde vorig jaar haar 50-jarig jubileum: Was het marktterrein in vroeger tijden hét kloppend hart van de regionale groothandel en ver daarbuiten, vandaag de dag zijn het vooral enkele grootaanbieders die de hallen als omslagplaats gebruiken. Ook telers die hun producten direct verhandelen zijn nog altijd goed vertegenwoordigd op de groothandelsmarkt. Hoewel de tijden veranderen en het aantal handelaren in de loop der jaren geslonken is, zien de overgebleven bedrijven nog altijd genoeg mogelijkheden. Door het zwaartepunt op regionale handelswaar en convenience-producten te leggen, weten zij zich opnieuw uit te vinden.

Klik hier voor de fotoreportage

Andreas Frey van het bedrijf Frey Gemüse

Moderne faciliteiten
In totaal telt het groothandelsterrein aan de Weinweg in Karlsruhe vijf markthallen - inclusief een hal voor de directe afzet, een Metro Cash & Carry-Markt en een bloemen- en plantenhal. Het totale areaal omvat ca. 113.000 m². De laatste jaren vinden een aantal interessante trends plaats op het overzichtelijke handelsterrein, weet plaatsvervangend marktleider Axel Pallmer. ''De diversiteit is groter geworden met meer buitenlandse aanbieders en meer verwerkte producten. Onlangs nog heeft de Firma Schenk een grote productiehal laten aanbouwen ten behoeve van het convenience-aanbod.'' Ook Frey Gemüse breidde onlangs nog uit en is door de nieuwe hal in staat om het logistieke proces sneller en efficiënter te laten verlopen. Het voormalige teeltbedrijf onderscheidt zich met specialiteiten uit de nabijgelegen teeltregio Palts en levert aan ca. 40 Edeka-filialen. Ook de grotere handelsbedrijven Bratzler en Magli & Noel (onderdeel van het Landgard-concern) behoren tot de grotere aanbieders aan de Weinweg.

Mirco van Doris Link verhandelt zijn producten uit eigen teelt direct op de groothandelsmarkt

De goed onderhouden en relatief moderne faciliteiten gingen drie jaar geleden deels in vlammen op. Ondanks de grootschalige renovatie destijds wordt er momenteel een nieuwe renovatie aan het dak gepland. Ook wordt komend jaar begonnen met de bouw van nieuw kantoorpand nabij de hoofdingang dat in totaal zo'n 6 à 7 verdiepingen zal tellen.

Concurrentie
Ook in Karlsruhe is de toenemende concentratie binnen de retail en het moeilijke klimaat voor de tussenhandel te merken. Bovendien is de regio Zuidwest-Duitsland niet bepaald dun bezaaid als het om groothandelsmarkten gaat: zo staan de handelaren in Karlsruhe in directe concurrentie met Mannheim, Freiburg, Frankfurt, Stuttgart en het Franse Straatsburg. ''In totaal praten we over 6 groothandelsmarkten binnen een straal van 150 km, dat is gewoonweg teveel'', aldus aardappelhandelaar Uwe Fleisch die al bijna 40 jaar aan de Weinweg bivakkeert. ''Ik zou graag uitbouwen en mijn capaciteit vergroten, maar we hebben helaas de afzet niet meer om dit financieel rond te krijgen.''

De kleinere aanbieders in Karlsruhe richten zich voornamelijk op week- en streekmarkten, regionale AGF-zaken evenals gastronomie. Voor hen die zich steeds weer opnieuw uitvinden en nieuwe producten in het assortiment opnemen is er altijd plaats binnen de regionale groothandel, aldus Baris Karaman, die voornamelijk aan regionale horeca en kantines levert. ''De jongere generatie hecht waarde aan service: dat biedt ook voor ons weer nieuwe kansen.''

Klik hier voor de fotoreportage

Meer informatie:
Stadt Karlsruhe - Marktamt
Weinweg 43, 76137 KarlsruheFon +49721 133-7210
Fax +49721 133-7209
info@ma.karlsruhe.de 
www.karlsruhe.de/maerkte  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven