VK: Uitgaven aan boodschappen in oktober gehalveerd

India: Flipkart-directeur neemt ontslag
Binny Bansal, de CEO van de Indiase online retailer Flipkart, heeft ontslag genomen naar aanleiding van een onderzoek naar wangedrag. Flipkart en eigenaar Walmart voerden het onderzoek uit nadat tegen Bansal klachten waren geuit over ernstig persoonlijk wangedrag. Hoewel het onderzoek geen bewijs van de beschuldigingen kon vinden, was er wel sprake van andere ernstige inschattingsfouten. Er is verder geen verdere informatie over de aard van de klachten bekend gemaakt. In een verklaring werd echter wel aangegeven dat er sprake was van een gebrek aan helderheid vanuit Bansal met betrekking tot de aantijgingen. "De beschuldigingen hebben mij hoogst verbaasd en ik ontken ze dan ook met klem. Dit zijn moeilijke tijden voor mij en mijn familie. Ik maak me zorgen dat dit voor verwarring zorgt bij het bedrijf. Daarom denk ik dat het het beste is als ik opstap als raadsvoorzitter en CEO," aldus Bansal in een reactie.
Bron: bbc.com

E.Leclerc lanceert online platform in Spanje
De Franse retailer E.Leclerc heeft een online supermarkt opgezet voor een van zijn hypermarkten in het Spaanse Pamplona. In de komende maanden wil het bedrijf soortgelijke online platformen opzetten voor alle Spaanse vestigingen. De onderdirecteur voor de Spaanse tak van E.Leclerc Spain, Patrick Rigault, gaf aan dat het nieuwe online kanaal winkelen makkelijker maakt voor de consument. Via het online platform worden zowel versproducten als non-food-producten aangeboden, die waar mogelijk van lokale leveranciers afkomstig zijn. Ook heeft het online platform een speciale categorie voor biologische producten. Consumenten kunnen de online bestelde producten thuis laten bezorgen of bij een vestiging afhalen. E.Leclerc heeft al een goed lopende online bedrijfsvoering in Frankrijk. In Spanje heeft de retailer in totaal 15 hypermarkten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Meer retailomzet in Roemenië
De retailomzet van Roemenië nam in de eerste negen maanden van dit jaar toe met jaar op jaar 5,2%. Dit blijkt uit informatie van het Roemeens bureau voor de statistieken, INS. Als de groei aangepast wordt op het seizoen, zou de groei neerkomen op 6%. De omzet van levensmiddelen en tabak steeg met 6,5%. De omzet van non-food-producten steeg met 6,1% en die van brandstof met 2%. In september nam de retailomzet toe met 2,3%. In deze maand was de omzet van levensmiddelen gestegen met 4,5%. De omzet van brandstof en non-food-producten steeg in de maand met respectievelijk 1,9% en 0,6%.
Bron: romania-insider.com

VK: Uitgaven aan boodschappen in oktober gehalveerd
De uitgaves aan boodschappen door Britse consumenten zijn in oktober gehalveerd in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Tegelijkertijd halen discounters als Aldi en Lidl nog steeds meer marktaandeel binnen. Dit blijkt uit het laatste verslag van marktonderzoeksbureau Nielsen. In de periode van vier weken tot 4 november nam de omzet toe met 1,5%. Dat is minder dan de omzetgroei van 3,1% in oktober van vorig jaar. De omzet werd iets gestimuleerd door het begin van de kerstacties in de laatste week van de maand. De omzet van bier, wijn en andere alcoholische dranken steeg met 4,9%. Volgens Mike Watkins van Nielsen geeft dit aan dat mediacampagnes en promotieacties in winkels in de kerstperiode van dit jaar belangrijker zijn dan ooit. "Nu de groei van oktober zwakker was dan verwacht, staat de sector onder druk om consumenten in de komende weken meer uit te laten geven. Ketens moeten beter laten zien wat nieuw en anders in de winkels is," aldus Watkins. Een rapport van Kantar Worldpanel bevestigt de afname in omzet. De totale omzet in de 12 weken tot 4 november steeg met 2,6%, wat minder was dan in voorgaande periodes.
Bron: retailgazette.co.uk

Israël: Shufersal wil kassavrije winkels
De Israëlische supermarktketen Shufersal is een samenwerkingsverband aangegaan met de in Tel Aviv gevestigde startup Trigo Vision. Trigo Vision is gespecialiseerd in automatisering in de retailsector. Het bedrijf gaat Shufersal helpen met het installeren van kassavrije winkels binnen het winkelnetwerk van Shufersal van 272 vestigingen. Trigo Vision werd in 2017 opgericht. Het bedrijf gebruikt een systeem op basis van camera's in het plafond om producten te herkennen die door klanten worden gekocht. De consument krijgt dan automatisch het verschuldigde bedrag afgeschreven als hij of zij de winkel verlaat. De implementatie van het systeem van Trigo Vision wordt volgens anonieme bronnen geraamd op ongeveer  NIS 50.000 (€11.950) per winkel.
Bron: calcalistech.com

Singapore: Qoo10 installeert afhaaldiensten bij 7-Eleven
Het in Singapore gevestigde E-commerceplatform Qoo10 gaat met het einde van 2018 afhaaldiensten installeren bij 7-Eleven-winkels. Consumenten die van de afhaaldienst gebruik maken krijgen via SMS of app meldingen als hun bestelling eenmaal kan worden afgehaald. Vervolgens hebben ze 48 uur de tijd om de bestelling  op te halen, door bij de kassa een unieke QR-code te laten zien. In eerste instantie wordt de afhaaldienst beschikbaar gesteld bij 75 7-Elevenwinkels. Vervolgens wordt de dienst uitgebreid naar alle 342 winkellocaties van Singapore.
Bron: sbr.com.sg

VK: Aandelen B&M's omlaag door lagere kwartaalomzet
De Britse discountketen B&M European Value Retail had in het afgelopen kwartaal een iets lagere omzet. Door her warme weer in de lente verkocht het bedrijf meer tuin- en outdoorproducten in het kwartaal daarvoor, waardoor in augustus minder voorraad voor handen was om omzet mee te genereren. De aandelenkoers van B&M daalde met 13%, nadat bekend werd dat de like-for-like omzet in het eerste halfjaar gelijk zou blijven. In het eerste kwartaal van dit fiscaal jaar steeg de omzet nog met 1,6%.
Bron: in.reuters.com

Chinese supermarktsector heeft sterke groei
Een rapport van het internationale marktonderzoeksbureau IGD geeft aan dat de Chinese supermarktsector tot 2022 toe zal nemen met 32,6%. Daarmee zou China de grootste supermarktsector van Azië behouden. In de periode tot 2022 zal de omzet van de Chinese supermarktsector toenemen tot CNY 11,4 biljoen (€1,45 biljoen). Dat is meer dan de geraamde omzet van India, Japan en Indonesië samen. In de komende vijf jaar zal de omzet met 5,8% per jaar toe nemen. Dat is even snel als bij Thailand, maar is langzamer dan bij markten als India, Vietnam en Bangladesh. Verder zal China in 2022 na de VS de grootste supermarktsector van de wereld blijven.
Bron: insideretail.asia

VK: Central England Co-op benoemt Debbie Robinson tot CEO
Debbie Robinson, de huidige directeur van Spar in het Verenigd Koninkrijk, is benoemd tot CEO van Central England Co-op. Ze vervangt daarmee Martyn Cheatle, die onlangs aankondigde met mei 2019 met pensioen te gaan. Robinson is in haar functie bij Spar actief sinds 2011. Ze heeft meer dan 30 jaar ervaring in retail bij bedrijven als Co-op Group, Marks & Spencer en WHSmith. Directielid Elaine Dean is enthousiast over de komst van Debbie Robinson. "Debbie is goed bekend met de normen en waarden van coöperaties. Ze heeft ervaring op senior-niveau binnen het coöperatieve segment en heeft veel aanzien binnen de retailsector."
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Blue Apron ontslaat 4% van zijn personeel
Blue Apron gaat zijn arbeidskrachten met 4% verminderen. Door de ontslagen wil het bedrijf in 2019 meer winstgevend worden. De maaltijdkitbezorger heeft in een persverklaring de doelstellingen met betrekking tot winstgevendheid toegelicht. Blue Apron wil met de ontslagen zijn personeelsbestand stroomlijnen, zodat een snellere en meer gefocuste organisatie ontstaat. In het vierde kwartaal wordt $1,6 miljoen (€1,4 miljoen) toegewezen om vertrekregelingen en andere ontslagkosten op te vangen. Blue Apron verwacht dat in 2019 op deze manier voor $16 miljoen (€14,1 miljoen) aan kosten wordt bespaard. 
Bron: cnbc.com

VS: Ahold-Delhaize introduceert nieuwe strategie
Ahold-Delhaize heeft onder de naam "Leading Together" een nieuwe strategie geïntroduceerd tijdens de 2018 Capital Markets Day in New York City. Het nieuwe programma draait onder andere op de ondersteuning van lokale ketens van Ahold-Delhaize in de VS en op gebalanceerde afwegingen over hoe er wordt geïnvesteerd. Het doel van de nieuwe strategie is om in de komende drie jaar de vergelijkende winkelomzet te stimuleren en om meer marktaandeel te verkrijgen. "De sector verandert zich in rap tempo en ook het consumentengedrag is aan het verschuiven. Wij gaan ons daarom focussen op groei door in onze winkels, technologische capaciteiten en online kanalen te investeren. Hierdoor wordt de klantenervaring verbeterd en meer efficiëntie bereikt, wat uiteindelijk tot meer groei leidt."
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven