Zuid-Afrika: Pick n Pay H1 winst stijgt 19% door aantrekkelijke prijzenDe Zuid-Afrikaanse supermarktketen Pick n Pay Stores zegt dat de halfjaarlijkse winst met 19,1% steeg doordat verlaging van de prijzen meer klanten aantrok. De tweede grote supermarktketen van het land meldt een winst van €40,4 mln voor de 6 maanden die eindigden in augustus in vergelijking met de € 34,2 mln in dezelfde periode van het jaar ervoor. Zuid-Afrikaanse klanten voelen de impact van lage inkomensstijging, weinig tot geen banengroei en strikte kredietvoorwaarden. Om de klanten aan te blijven trekken, verlaagde Pick n Pay z'n prijzen rond 2.500 dagelijkse boodschappenlijnen.
Bron: esmmagazine.com
VK: Co-op begint gebruik van aanbodketen samenwerkings-toolCo-op Food en z'n leveranciers gebruiken nieuwe software die ten doel heeft een kijkje te geven op aanbodniveau, voorraden en omzetverlies. Het gebruik van SKUtrak Collaborator verschaft informatie over CPFR en is het resultaat van de wens van Co-op om meer met partners samen te werken. De tool is de eerste van een serie maatregelen die de CPFR tussen Co-op en z'n leveranciers verbetert. Dit kwam voort uit de partnerschap van de retailer met Atheon Analytics, die eerder dit jaar bekend gemaakt werd toen de retailer ervan beschuldigd werd de gedragscode te hebben geschonden. Bron: essentialretail.com
Carrefour registreert afzet van meer dan 1,5 miljard euro in Roemenië tijdens eerste 9 maandenDe Franse retailer Carrefour registreerde een afzet van meer dan 1,5 miljard euro in Roemenië tijdens eerste 9 maanden van dit jaar. De like-for-like omzet steeg volgens hetzelfde rapport met 4,8% in deze periode. Roemenië ging Polen voor het eerst voorbij, een markt waar Carrefour een afzet van 1,49 miljard euro in dezelfde periode registreerde.
Bron: romania-insider.com
Kaufland CEO Roemenië gaat de zaken in Tsjechië regelenDuitser Marco Hossl, CEO van Kaufland Roemenië en Moldavië, gaat ook de zaak in de Tsjechische Republiek leiden. Kaufland is marktleider in Roemenië en Tsjechië en de opbrengsten zijn op beide markten gelijk met 2,2 miljard euro. De zaken groeien in Roemenië, terwijl ze in Tsjechië het laatste jaar licht daalden. De afzet is in Roemenië, waar de Duitse group een netwerk van 120 winkels heeft, per winkel hoger in vergelijking met Tsjechië waar ze 130 winkels hebben.
Bron: romania-insider.com
Amazon is van plan om nog een Brits kantoor te openen en 1.000 'Silicon Valley' banen te creërenAmazon staat op het punt om een nieuw kantoor in Manchester te openen en zal meer dan 1.000 nieuwe medewerkers inhuren om op de research- en ontwikkelingsafdeling in het VK te werken. De Amerikaanse gigant zei banen te creëren in Manchester, Edinburgh en Cambridge als deel van z'n investering in het VK. Alleen al in Manchester ontstaan 600 nieuwe banen. In Edinburgh worden dat 250 banen voor hoogopgeleiden en in Cambridge 180.
Bron: cnbc.com
Auchan Rusland moderniseert winkels in 2019Auchan Rusland heeft een nieuw winkelconcept voor 4 winkels. Het nieuwe concept omvat het winkelontwerp, het kleurenschema en apparatuur. Er wordt meer nadruk gelegd op AGF. De retailer hoopt het concept in Rusland in 2019 in alle winkels door te voeren.
Bron: retailanalysis.igd.com
Japan: JR East test onbemande winkel in Tokyo Een Japanse spoorwegretailer test een onbemande winkel op het station van Tokio. De winkel gebruikt AI in plaats van kassières tijdens een proefperiode van 2 maanden. De zaak werd in het noorden van Tokio op Akabane Station geopend. Er zijn 80 camera's in het plafond en in de schappen ingebouwd om het gedrag van de consumenten te registreren voordat AI software bespeurt welke items klanten kiezen. Consumenten betalen met waardekaarten die door de spoorwegen uitgegeven worden. Als de proef een succes blijkt te zijn zal JR East de technologie op stations in de hele stad gaan gebruiken. Het idee komt van onbemande winkels in China en het Amazon Go concept in de VS.
Bron: insideretail.asia
Coop Zweden lanceert opnieuw biologisch assortimentDe Zweedse Coop Sverige lanceert opnieuw z'n Änglamark biologische private label assortiment met nieuwe producten die later deze maand in 650 winkels en online verkocht worden. Het initiatief toont een 'snel uitbreidend assortiment, productinnovaties en verbeterde labeling'. Marketing Director Björn Larsson: ‘Met een nieuw Änglamark willen we het voor onze klanten gemakkelijker maken om een duurzaam leven te leiden."
Bron: retailanalysis.igd.com
Mexico's Walmex Q3 winst door solide afzetMexico’s grootste retailer, Wal-Mart de Mexico, meldde een afzet die de langzame groei in Centraal-Amerika compenseerde. Het bedrijf dat bekend is onder de naam Walmex zegt dat de netto winst van 404 miljoen euro weinig groei laat zien in vergelijking met het jaar ervoor toen Walmex nog winst registreerde uit de afzet van de kledingketen Suburbia.
Bron: reuters.com
VS: Lucky Supermarkten lanceren plantaardige voedingscampagneLucky Supermarkten, een dochter van The Save Mart Cos., heeft de handen ineen geslagen met de Plant Based Foods Association (PBFA) om een campagne te introduceren over plantaardige voeding die verkrijgbaar is in 70 winkels in Noord-Californië. Michele Simon: "We gaan graag met Lucky Supermarkten in zee om ons brede assortiment plantaardige producten bij Lucky aan te bieden."
Bron: progressivegrocer.com