Europese retailomzet daalt met 0,2%

Meer afhaalplaatsen in Frankrijk

Schotse investeerder verkleint aandeel in DIA
De Schotse investeerder heeft het eigen aandeel in de Spaanse supermarktgroep DIA verkleind van 8,5% naar 5,6%. Het is voor de derde keer in minder dan een maand tijd dat het Schotse investeringsfonds zijn aandeel verkleint. Dankzij een langdurige economische crisis in Spanje heeft de discountketen DIA een groter marktaandeel verkregen. Nu de Spaanse economie echter weer aantrekt en Spaanse consumenten meer besteedbaar inkomen hebben, verkeert de keten in zwaar weer.
Bron: euronews.com

Frankrijk: Casino verwijdert E171 uit schappen
De Franse supermarktgroep Casino gaat voor het einde van dit jaar alle producten met de toevoeging titaniumdioxide, oftewel E171, uit zijn schappen weren. E171 is een witte kunstmatige kleurstof, die vaak wordt aangetroffen in onder andere tandpasta, voedingsmiddelen en medicijnen. Hoewel E171 bij wet niet verboden is, wordt het kunstmatige toevoegingsmiddel wel in verband gebracht met kanker. Aan de hand van een onderzoek in 2017 door de onderzoeksgroep L'Institut National de la Recherche Agronomique (INRA) werd een oproep aan de sector gedaan om alert te zijn op de risico's van dit ingrediënt. Casino is nu de eerste supermarkt die producten met dit middel volledig uit zijn assortiment gaat weren.
Bron: connexionfrance.com

Hongarije: Penny Market Hungary benoem nieuwe CEO
De Hongaarse tak van de Duitse discountketen Penny Market heeft Florian Jens Naegele benoemd tot CEO. Hij neemt daarbij de functie over van Jens-Thilo Krieger. Naegele is officieel als CEO van start gegaan op 1 oktober. In zijn nieuwe functie is Florian Jens Naegele verantwoordelijk voor de omzet, aanvoer van aanbod, uitbreidingen, marketing, aanbouw en renovatie van vestigingen, kwaliteitsgarantie en projectmanagement.
Bron: bbj.hu

Frankrijk: Carrefour en UNI hernieuwen samenwerking
Carrefour en de internationale vakbond UNI Global Union hebben hun contract voor samenwerking vernieuwd. Samen werken de twee organisaties aan het bevorderen van de rechten van werknemers. Het contract voor samenwerking werd ondertekend tijdens de European Works Council die op 4 oktober op het hoofdkwartier van Carrefour werd gehouden. Samen willen Carrefour en UNI Global Union een platform vestigen voor de promotie ethisch verantwoord ondernemen in het eigen netwerk van Carrefour. Dit streven heeft betrekking op de gehele leveringsketen en ook op alle franchisenemers die met Carrefour samenwerken. Het vernieuwde contract borduurt voort op eerdere overeenkomsten die in 2001 en 2015 met de vakbond zijn gesloten.
Bron: esmmagazine.com

Australië: Coles opent dc's
Coles gaat twee enorme geautomatiseerde distributiecentra opzetten. Het bedrijf volgt daarmee het voorbeeld van Woolworths om door middel van automatisering op arbeidskosten te besparen en om door middel van robots de logistiek in het winkelnetwerk te verbeteren. Door het gebruik van robottechnologie zullen echter in de komende vijf jaar ook een groot aantal banen verloren gaan in New South Wales en Queensland. Door de plannen van Coles zullen vijf huidige distributiecentra worden gesloten. De logistieke centra in West-Australië zullen zoals nu voort blijven bestaan. Coles heeft verder geen details bekend gemaakt over het aantal banen dat zal verdwijnen. Wel heeft het bedrijf dit jaar tussen de AU$130 miljoen en $150 miljoen (tussen de €80,4 miljoen en €92,7 miljoen) gereserveerd voor de kosten in verband met ontslagen en het beëindigen van huidige leasecontracten.
Bron: thewest.com.au

Meer afhaaldiensten in Frankrijk
Afhaalpunten bij supermarkten en buurtwinkels worden steeds populairder in Frankrijk. Door middel van een afhaaldienst kunnen consumenten online boodschappen bestellen en deze op locaties in winkelcentra of supermarkten afhalen. Retailers presenteren de afhaaldiensten als manieren voor consumenten om toegang te vinden tot het assortiment van grote hypermarkten, zonder deze daadwerkelijk te hoeven bezoeken. Leclerc testte zijn eerste afhaalpunt in 2017 in Lille en heeft nu in totaal zes van deze punten in Anglet, Aurillac, Lille, Meaux en Reims. De retailketen heeft plannen om nog eens vier afhaalpunten te openen in Caen, Montbéliard, Montpellier en Toulon, hoewel hier geen tijdsraam bij werd gegeven. Carrefour heeft nu 16 afhaalpunten in gebruik. De retailgroep heeft de afhaalpunten zowel bij bestaande buurtwinkels in Parijs, Lyon en Saint-Étienne geïnstalleerd als zelfstandige afhaalpunten opgezet. Cora experimenteerde voor het eerst met afhaalpunten in 2016 in Metz, onder de naam "Cora in town". Auchan opent op 10 oktober zijn eerste afhaalpunt in Lille.
Bron: retailanalysis.igd.com

Vingroup neemt Vietnamese supermarktketen over
Vingroup heeft via zijn supermarktafdeling VinCommerce de concurrerende keten Fivimart overgenomen. Vincommerce, dat eerder al de grootste supermarktketen van Vietnam in handen had, breidt nu het eigen netwerk uit met de 23 filialen van Fivimart. Fivimart was opgezet als een joint venture van het Vietnamese Nhat Nam JSC en de Japanse retailer AEON. Beide partijen haddeneen aandeel in de joint venture van respectievelijk 70% en 30%. Volgens VinCommerce-CEO Thai Thi Thanh Hai wil het bedrijf een strategie aanhouden, waarin VinMart-vestigingen niet alleen in winkelcentra en eigen appartementencomplexen van de Vingroup worden geplaatst, maar ook in andere locaties.
Bron: e.vnexpress.net

Ahold-Delhaize benoemt Wouter Kolk tot CEO
Wouter Kolk is aangesteld als nieuwe CEO van Ahold-Delhaize voor de regio's van Europa en Indonesië. Kolk is drie maanden eerder dan gepland in zijn nieuwe functie van start gegaan. Volgens Ahold-Delhaize kan Kolk door zijn vervroegde aanstelling volledig gebruik maken van de groeimogelijkheden die het bedrijf nu in Europa heeft. Kolk zal verantwoordelijk zijn voor het huismerk, het opzetten van nieuwe strategieën voor de Europese markt en het ontwikkelen van nieuwe initiatieven op het gebied van ecommerce. Hij zal met een klein team werken, dat onder andere bestaat uit een financieel directeur, een HR-directeur en een strategisch directeur. De vacatures van deze functies binnen het team worden op dit moment vervuld.
Bron: retailanalysis.igd.com

Europese retailomzet daalt met 0,2%
In augustus is de retailomzet van alle 19 euro-landen samen in vergelijking met juli afgenomen met 0,2%. Over de gehele EU is de retailomzet gelijk gebleven. Dit blijkt uit informatie van het statistisch bureau van de EU, Eurostat. Jaar op jaar is de retailomzet met 1,8% gestegen. In de landen waar de euro wordt gebruikt daalde de maandomzet binnen het retailsegment voor autobrandstof in vergelijking met juli met 0,6%. Voor de categorie van levensmiddelen, dranken en tabak kwam de afname neer op 0,3%. De omzet van non-food-producten bleef maand op maand stabiel.
Bron: esmmagazine.com

Oxxo opent eerste winkel in Peru
De buurtwinkelketen Oxxo breidt uit in Peru. De eerste vestiging van Oxxo wordt geopend in de hoofdstad Lima. Oxxo is in handen van de Mexicaanse retailgroep Femsa en is een marktleider binnen het Mexicaanse buurtwinkelsegment. Sinds 2010 is het netwerk van Oxxo in rap tempo uitgebreid met zo'n 1.000 vestigingen per jaar. Vooralsnog heeft Oxxo niet hetzelfde succes kunnen behalen in de andere markten waar de keten buiten Mexico actief is, namelijk Chili en Colombia. Volgens een woordvoerder van Femsa zijn er echter ambitieuze plannen voor Peru. "Deze markt vormt een aantrekkelijke optie voor Oxxo. Met het goedkope aanbod kunnen hier meer consumenten worden aangetrokken. Daarom hebben we een team in Peru samengesteld, met als doel om in de komende maanden verschillende filialen te beginnen." Met het einde van dit jaar moeten er minstens 10 Oxxo-locaties in bedrijf zijn. Met het einde van 2020 moet het Peruaanse netwerk op 300 winkels staan.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Walmart werkt met MGM aan video-on-demand
Walmart is van plan om samen te werken met de Amerikaanse filmstudio Metro Goldwyn Mayer. Samen moet content worden gecreëerd voor de eigen video-on-demand-service Vudu. Vudu werd acht jaar geleden door Walmart overgenomen. Sindsdien zoekt Walmart naar manieren om het aantal abonnees van Vudu te vergroten. Op dit moment zit het aantal maandelijkse kijkers van Vudu nog ruim onder die van concurrenten als Netflix en Hulu, dat in handen is van Walt Disney, Comcast en Twenty-First Century Fox. Volgens verschillende bronnen in de media zoekt Walmart naar manieren om een streaming service met lidmaatschap te lanceren, die bedrijven als Netflix naar de kroon moet steken. Ook zou Walmart eigen TV-programma's willen produceren om zo meer klanten te werven.
Bron: cnbc.com

VS: Target lanceert nieuw huismerk
Target introduceert een nieuw huismerk met lage prijzen, om zo te concurreren met andere discountketens. De meeste producten in het nieuwe assortiment hebben een prijs van onder de $2 (€1,74). Verder lopen de prijzen uiteen van $0,59 tot $11,99 (van €0,51 tot €10,42). Het nieuwe huismerk heeft als naam Smartly en zal zowel in Target-winkels als online beschikbaar zijn per 14 oktober. Online zijn de Smartly-producten te verkrijgen via Target Restock en de afhaaldiensten Order Pickup en Drive Up. Op dit moment bestaat het Smartly-aanbod uit 70 producten, waaronder schoonmaakmiddelen, scheermesjes, bodylotion en papieren borden te vinden zijn. Het aanbod wordt in 2019 verder uitgebreid.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018