Uitspraak Reclame Code Comissie

Ekoplaza moet claim 'enige gifvrije supermarkt' aanpassen

Ekoplaza heeft commentaar gekregen van de Reclame Code Commissie. Ekoplaza werd aangeklaagd door landbouwer Martin Knuivers. Het bedrijf is aangesproken op het gebruik van de bewering “Enige gifvrije supermarkt” en “76% van de insecten is al verdwenen”. De eerste claim werd door de commissie beoordeeld als te absoluut, wat de consument kan misleiden. De tweede claim is niet aantoonbaar, waardoor hij ook niet meer gebruikt mag worden. De Reclame Code Commissie heeft besloten dat Ekoplaza niet meer op deze manier mag adverteren.

Reactie Ekoplaza
In reactie op de uitspraak van de Reclame Code Commissie heeft Ekoplaza besloten om haar 75 supermarkten met ingang van volgende week om te dopen tot de duidelijker ‘meest gifvrije supermarkt’. Deze claim komt in de plaats van de payoff ‘enige gifvrije supermarkt’, waarmee Ekoplaza eerder deze zomer haar campagne ‘Gifvrije Supermarkt’ lanceerde. Directeur Ekoplaza, Erik Does: ‘Naar aanleiding van een klacht van een boer uit Winterswijk oordeelde de Reclame Code Commissie eerder deze week dat onze claim te absoluut is gesteld omdat onze producten mogelijkerwijs – in zeer kleine hoeveelheden – residuen van biologische gewasbestrijdingsmiddelen bevatten. Daarbij wil Ekoplaza wel aan tekenen – en dat staat ook in de uitspraak - dat wij in de laatste jaren geen enkel residu hebben aan getroffen waarbij de BNN-norm (0,01 mg/kg) werd overschreden.

De Reclame Code Commissie heeft de klacht, die bestaat uit 4 punten, op 2 punten gegrond verklaard. Met 2 anderen punten gaat ze niet mee. Erik Does: “Ik wil vooropstellen dat wij blij zijn dat onze voor- en tegenstanders in onze strijd om consumenten bewust te maken van de gevolgen van landbouwgif en andere schadelijke stoffen op hun gezondheid, zo nauwlettend volgen. De Reclame Code Commissie gaat logischerwijs niet inhoudelijk in op deze klacht, maar oordeelt dat onze claim van gifvrije supermarkt TE absoluut is. Dat motiveert ons om onze toch vaak vrij ingewikkelde boodschappen nog verder uit te leggen aan de consument. Die verdient het volledige en niet misleidende informatie te krijgen. Tegelijkertijd weet elke marketingprofessional en ondernemer dat je keuzes moet maken in je communicatie. Steeds meer consumenten geven immers de voorkeur aan korte heldere boodschappen. Wij zijn blij dat deze boer en de Reclame Code Commissie ons heeft gewezen op het feit dat wij wellicht hierin te kort door de bocht zijn gegaan over een onderwerp, dat ons elke dag weer bezig houdt.” Voor een volledig nieuwe campagne nemen we deze leerpunten mee.

10% extra insecten zijn nog te redden
Verder heeft de Reclame Code Commissie de klager in het gelijk gesteld dat Ekoplaza in haar communicatie niet mag refereren aan een Duits onderzoek waarin wordt gesteld dat al 76% van de insecten is uitgestorven, omdat dit niet representatief is in Nederland. De RCC stelt vast dat Natuurmonumenten constateert dat slechts twee derde ofwel 66% is uitgestorven. Erik Does: “Wij gaan hier niet tegen in verweer. Sterker nog, wij zijn blij dat deze ondernemer ons wijst op het feit dat wij nu nog de kans hebben om 10% meer insecten te redden dan wij aanvankelijk dachten. Dat geeft ons extra moed om de strijd tegen het gebruik van schadelijke stoffen en de daaruit voortvloeiende chemische stress voor mens en dier onverminderd door te zetten.” 

De macht ligt bij de consument
Niet alleen om gehoor te geven aan de uitspraak van de Reclame Code Commissie, maar ook omdat dit past in haar oprechte zorg voor de gezondheid van de consument, past Ekoplaza de komende week haar logo en dito payoff aan. Verder is Ekoplaza voornemens om op korte termijn flyers in haar winkels te leggen, waarin zij genuanceerd uitleg geeft over haar strijd en haar keuze voor biologische gewasbestrijdingsmiddelen. Daarnaast opent Ekoplaza binnenkort op haar website een dossier over Gif.

Erik Does: “Als grootste supermarkt in het biologische segment zijn wij het aan onze stand verplicht om ons van bodem tot bord in te zetten voor een gifvrije wereld. Hoewel we al 75 supermarkten en 42 afhaalpunten hebben, zijn wij in de retailwereld natuurlijk relatief een kleine speler. Maar wel een speler wiens acties extreem goed worden gevolgd. We blijven daarom onze aandacht richten op de zorg voor onze klant. De consument heeft immers de macht om keuzes te maken. Met hun vork en boodschappen kunnen zij bepalen of biologisch en gifvrij belangrijke thema’s zijn voor hun gezondheid en leefstijl.”  

Bron: Ekoplaza


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven