Spanje: Eroski richt zich op duurzame producten

Thailand: Tesco Lotus opent 2000ste vestiging
Tesco Lotus heeft in Bangkruay-Sainoi zijn 2000ste filiaal in Thailand geopend. De retailer is van plan om dit jaar in totaal 55.000 vierkante meter aan totale winkelruimte toe te voegen aan het eigen netwerk. Tot nu toe heeft Tesco Lotus in Thailand 45 winkels in bedrijf laten gaan. Dit zijn 37 Tesco Express-filialen, 6 hypermarkten, een warenhuis en een zogeheten talad-winkel. CEO Sompong Rungnirattisai is optimistisch over de Thaise economie, die volgens hem verder aan zal sterken. "We hebben dit jaar gezien dat de economie aan het verbeteren is. In juli was er sprake van de hoogste mate van consumentenvertrouwen sinds jaren. We verwachten dat de economie in de tweede helft van dit jaar nog beter zal zijn," aldus de CEO. De vestiging in Bangkruay-Sanoi is de grootste hypermarkt van de afgelopen vier jaar. De winkel heeft een oppervlak van 5.000 vierkante meter, terwijl de rest van het winkelcentrum een oppervlak heeft van 17.000 vierkante meter. 
Bron: retailanalysis.igd.com

Italiaanse retailomzet daalt voor tweede maand op rij
De retailomzet van de Italiaanse retailsector is in juli voor de tweede maand op rij gedaald. Dit blijkt uit informatie van het statistisch bureau Istat. De retailomzet daalde zowel in juni als in juli met 0,1% op maandbasis. De daling in juli kwam vooral door een daling in omzet van 0,3% voor de categorie van non-food producten. De omzet van voedingsmiddelen steeg met 0,2%. Jaar op jaar daalde de omzet voor het eerst sinds drie maanden. De omzet daalde met 0,6%, terwijl deze in juni nog met 1,4% toenam. De omzet van voedingsmiddelen steeg jaar op jaar met 0,2%, terwijl die van non-food producten met 1% daalde.
Bron: markets.businessinsider.com

Spanje: Eroski richt zich op duurzame producten
De Spaanse retailcoöperatie Eroski heeft het huismerk Eroski Natur uitgebreid met 500 producten. De nieuwe producten komen voornamelijk neer op fruit, groenten, vlees en vis. Eroski werkt hiervoor samen met leveranciers die net als de retailer gefocust zijn op duurzaamheid. De leveranciers zijn gecertificeerd of hebben een beschermde oorsprongsbenaming. Al het AGF van Eroski Natur is afkomstig van telers die een GlobalGAP-certificaat hebben, of het duurzaamheidscertificaat "Producción Integrada" dragen. Beide certificaten garanderen dat de producten zo duurzaam mogelijk zijn geteeld en dat de impact op het milieu zo veel mogelijk is geminimaliseerd.
Bron: thenews.coop 

Finland: Kesko neemt maatregelen tegen plastic afval
De Finse retailer Kesko heeft een aantal maatregelen aangekondigd om het verbruik van plastic terug te dringen en om het recyclen van plastic aan te moedigen. De retailer wil onder andere voor het einde van dit jaar alle microplastics verwijderen in het eigen huismerk voor schoonmaakartikelen. In 2017 had Kesko al microplastics verwijderd uit het assortiment aan cosmetica. Het bedrijf heeft ook waszakken geïntroduceerd, die ongeveer 99% van alle microvezels opvangen tijdens het wassen van kleding. Microvezels zijn afkomstig van synthetische stoffen. Zodoende zorgen de waszakken ervoor dat er minder microplastics met het afvalwater verdwijnen.
Bron: esmmagazine.com

Belgische bio-keten Sequoia breidt uit
De Belgische biologische supermarktketen Sequoia viert zijn dertigste jubileum. De keten breidt bovendien uit met een achtste vestiging in Brussel, met plannen voor verdere uitbreidingen in de omgeving van de stad. Sequoia werd in 1988 opgericht in Brussel. Om het jubileum te vieren, worden er voor 300 producten kortingsacties gehouden. Volgens Milena de Halleux van Sequoia lijkt de supermarktketen op de boom waar het bedrijf naar vernoemd is. "We groeien continu, maar houden tegelijkertijd onze wortels stevig in de grond,"aldus de Halleux. 
Bron: retaildetail.eu 

VS: Amazon breidt thuisbezorging van Whole Foods uit
Amazon gaat thuisbezorging bij Whole Foods-vestigingen via Prime Now uitbreiden naar meerdere steden. De nieuwe steden waar de thuisbezorgdienst voor handen is zijn onder andere Charlotte, Las Vegas, Memphis, Nashville, New Orleans, Oklahoma City, Phoenix, Raleigh, Seattle en Tucson. Ook heeft Amazon de dienst verder uitgebreid in regio's waar deze al voor een deel voor handen was, zoals in New York City, Los Angeles en Dallas/Fort Worth.
Bron: markets.businessinsider.com 

VS: Natural Grocers sluit voor het eerst winkel
Natural Grocers is van plan om voor het eerst in zijn 63-jarige geschiedenis een filiaal te sluiten. De te sluiten vestiging bevindt zich in Tulsa, Oklahoma. De winkel wordt volgens Natural Grocers op 9 november gesloten. De winkel zou ondermaats presteren. Ook is het bedrijf bezig om de bedrijfsvoering te optimaliseren binnen het eigen netwerk.
Bron: supermarketnews.com 

VS: 7-Eleven krijgt nieuwe online betaalmogelijkheden
De buurtwinkelketen 7-Eleven implementeert nieuwe betaalmogelijkheden voor smartphones en smartwatches. Bij vestigingen van 7-Eleven kan nu door consumenten worden betaald door middel van Apple Pay en Google Pay. Beide mogelijkheden zijn veilige en gebruiksvriendelijke manieren om contactloos te betalen. In de loop van september zullen de betaaldiensten bij de meeste vestingen van 7-Eleven mogelijk worden gemaakt. Andere mobiele betaaldiensten als Samsung Pay waren al bij 7-Eleven voor handen.
Bron: prnewswire.com

VS: Aldi benoemd tot retailer van het jaar
Aldi is in de VS door SuperMarket News benoemd tot retailer van het jaar 2018. De titel van retailer van het jaar wordt aan Aldi uitgereikt voor de sterke focus van de keten op kwaliteit, waarde en het zetten van een standaard voor de verwachtingen van consumenten. Aldi won de onderscheiding eerder al in 2015. Aldi werkt momenteel met een investering van $5,3 miljard (€4,6 miljard) aan het uitbreiden van het winkelnetwerk en de renovatie van oudere vestigingen. Ook heeft Aldi onlangs het assortiment aan verse en biologische AGF uitgebreid. Verder werkt het bedrijf in de VS aan het verbeteren van de online mogelijkheden voor thuisbezorging in alle grote Amerikaanse markten. Sinds 2017 heeft de keten meer dan 300 onderscheidingen gewonnen voor onder andere bepaalde huismerkproducten. "We voelen ons vereerd om door Supermarket News erkend te worden als retailer van het jaar," aldus Jason Hart, de CEO van de Amerikaanse tak van Aldi. "Terwijl Aldi verder groeit en steeds meer consumenten bereikt, blijven we werken aan onze focus om binnen de supermarktsector de hoogste kwaliteit tegen de beste prijs aan te bieden."
Bron: prnewswire.com 

VS: iFresh gebruikt biometrische retailtechnologie
De Aziatisch-Amerikaanse supermarktketen iFresh krijgt in Noord-, Zuid- en Centraal-Amerika exclusief toegang tot biometrische retailtechnologie van Xiamen Yidong Intelligent Technology Co. Biometrische technologie draait om technologie waarbij gebruik wordt gemaakt van een combinatie van vingerafdrukherkenning, gezichtsherkenning, kunstmatige intelligentie en smartphone apps. De technologie kan worden gebruikt om bijvoorbeeld winkelkassa's te automatiseren. "We zijn van plan om de oplossingen van Xiamen Yidong zelf te gebruiken, maar ook om deze te leveren aan geïnteresseerde bedrijven. We verwachten dat onze klanten de voordelen inzien van het gemak van geautomatiseerde kassa's. Ook willen we de technologie integreren met onze huidige betaalsystemen in de VS, zodat deze makkelijker in het gebruik worden bij Amerikaanse vestigingen," aldus iFresh-CEO Long Deng.
Bron: biometricupdate.com 

Walmart Canada werkt samen met Instacart 
Walmart Canada gaat in een aantal delen van de omgeving van Toronto en Winnipeg werken met thuisbezorging via het online retailplatform Instacart. De thuisbezorgdienst is sinds 13 september voor handen in de omgeving van Toronto en zal per 27 september ook gebruikt kunnen worden in Winnipeg. De bezorgdienst is een pilotproject van de twee bedrijven. Door de samenwerking kunnen bestellingen op de dag zelf bij de consument aan huis worden geleverd. Voorheen had Walmart Canada in de omgeving van Toronto een bezorgdienst die bestellingen pas een dag later kon bezorgen. De nieuwe bezorgdienst in Winnipeg is voor Walmart de eerste in zijn soort in deze regio. Eerder dit jaar heeft Walmart afhaaldiensten in Winnipeg geïntroduceerd. Als het project van Walmart en Instacart in goede aarde valt bij de consument, zal dit worden uitgebreid naar andere delen van Canada.
Bron: newswire.ca 

Canada: Moederbedrijf Sobeys heeft toename in winst en omzet
Het moederbedrijf van de Canadese supermarktketen Sobeys, Empire Company Ltd., had in het eerste kwartaal een toename in winst. De winst steeg van CA$54,0 miljoen in het vorige jaar naar CA$95,6 miljoen in dit jaar (van €35,6 miljoen naar €63,0 miljoen). De omzet steeg jaar op jaar van CA$6,27 miljard naar CA$6,46 miljard (van €4,1 miljard naar €4,3 miljard). De vergelijkende winkelomzet met uitsluiting van brandstof steeg met 1,3%. Vorig jaar was de vergelijkende winkelomzet in dezelfde periode gestegen met 0,5%.
Bron: nationalpost.com

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven