Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"André Spruyt (SVB): "Van Poeldijk naar Barendrecht scheelt dat zo een kwartier"

Schop voor doortrekken A4 kan na vijftig jaar de grond in

Tholen - Transportbedrijven reageren verheugd op het bericht dat de A4 mag worden verlengd. Gisterochtend werden de bezwaren tegen de aanleg van deze snelweg van tafel geveegd, waardoor Rijkswaterstaat mag beginnen met het doortrekken van de A4 van Delft naar Schiedam. Met het besluit van de Raad van State lijkt er een einde te komen aan decennialang gesteggel over het stuk snelweg. Milieuorganisaties en inwoners waren namelijk fel tegen.

"Een goede zaak, want dat scheelt nogal wat rij-uren, zeker vanuit Poeldijk", reageert André Spruyt van SVB Transportgroep. "Alleen al van Poeldijk naar Barendrecht scheelt dat tien minuten tot een kwartier. Voor ons kon dit besluit dus niet snel genoeg vallen."



Maarten Pakvis van de UK-planning van Post-Kogeko blikte gisteren in een reactie op deze site terug op de tijd dat hij als klein jongetje weleens mee mocht rijden met zijn vader. "We praten over 1968, toen reden er in mijn ogen al heel grote kiepauto's met zand. Nu inmiddels 50 jaar later - en een stuk wijzer - gaat het toch gebeuren. Niet te geloven, misschien kan ik er met de kleinkinderen ooit gebruik van maken."



"Hoe lang moet iets duren? Sommige zaken blijven je in het leven volgen, daar is de A4 er één van", vervolgt Maarten. "Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Zeker voor onze chauffeurs zal het uiteindelijk een stuk sneller zijn. Nu nog een tunnel naar de Maasvlakte en dan is het helemaal rond!"

Reactie minister Schultz van Haegen

Ook minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) is enorm blij met de uitspraak van de Raad van State over de A4 Delft-Schiedam, die de aanleg van een cruciale verbinding tussen Den Haag en Rotterdam mogelijk maakt. 'Na vijftig jaar praten kan de schop er eindelijk in. Dat is geweldig voor de weggebruikers en voor de mensen in het gebied, voor de Randstad en voor de economie', aldus de minister.

De A4 Delft-Schiedam gaat de overvolle A13 ontlasten en maakt een einde aan de overlast van doorgaand verkeer op lokale wegen. De reistijd tussen de twee steden zal flink afnemen. Bovendien wordt het netwerk robuuster, omdat er bij een ongeval of werkzaamheden een alternatieve route is. De weg krijgt een verdiepte ligging en een tunnel. Daarbij krijgt het gebied een enorme kwaliteitsimpuls. Er wordt flink geïnvesteerd in verbetering van de kwaliteit van dit groene gebied met de aanleg van 100 hectare natuur, ecoducten, de sanering van glastuinbouw en de aanleg van ruiter- en wandelpaden. De weg kost € 898 miljoen.



De A13 is nu de enige snelweg tussen Den Haag en Rotterdam. Het is er dagelijks zo druk dat het verkeer in de ochtend- en avondspits steevast in een file terechtkomt. Heel wat weggebruikers kiezen een route binnendoor om de files te vermijden. Dit geeft veel overlast voor de bewoners in het gebied. De Raad van State heeft alle bezwaren tegen de aanleg van A4 Delft-Schiedam ongegrond verklaard, waarmee het tracébesluit voor de weg onherroepelijk is geworden. De hoogste bestuursrechter concludeert dat de normen voor de luchtkwaliteit geen beletsel vormen omdat de aanleg van de weg is opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Ook de geluidsbelasting en veiligheidsaspecten zijn volgens de Raad van State goed meegenomen in het tracébesluit.