Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
20% omzetgroei voor Poolse bananenimporteur
De wereldmarkt voor bananen is in de laatste jaren steeds minder goed te voorspellen. Wispelturige weersomstandigheden hebben een negatief effect op vraag en aanbod en zorgen ervoor dat er steeds meer een grijs gebied ontstaat tussen wat vroeger nog gezien kon worden als een hoog- of laagseizoen. Hierdoor zijn de seizoenen steeds minder goed te plannen. Ondanks de uitdagingen in de sector van de laatste tijd blijft het Poolse importbedrijf Targban positief over het uitbreiden van zijn activiteiten omtrent bananen, aldus Rafal Bury van Targban.
"We zijn van plan om in 2018 meer marktaandeel te verkrijgen in onze Poolse thuismarkt. We gaan dat doen door onder andere aan de behoeftes van onze klanten tegemoet te komen en door nieuwe producten te introduceren. In februari hebben we bijvoorbeeld ons assortiment uitgebreid met Catalina Baby en Catalina Red-bananen. Beide bananensoorten zijn ontwikkeld voor een segment van de markt dat weliswaar een niche vormt, maar tegelijkertijd toch interessante ontwikkelingen laat zien."
"In 2018 gaan we ons focussen op het diversificeren van onze portfolio wat betreft onze wereldwijde leveranciers en producen. Ook gaan we werken aan duurzame manieren om aan ons fruit te komen," zegt Rafal.
2017 was een belangrijk jaar voor het bananensegment van Targban. Het bedrijf heeft met succes onder het eigen merk Catalina biologische bananen op de Poolse markt geïntroduceerd. In hetzelfde jaar was er voor het bedrijf ook sprake van een recordomzet voor premium gele bananen. De omzet hiervan nam jaar op jaar met 20% toe.
"Het geheim van ons succes in deze moeilijke periode heeft voornamelijk te maken met het aangaan van belangrijke relaties met nieuwe retailklanten. We zijn van mening dat deze ontwikkeling het beste bewijs is dat er vraag is naar zowel de superieure kwaliteit van onze bananen als naar de consistente service die we verlenen. Bovendien nam vorig jaar de omzet van onze groene bananen in rap tempo toe. De omzet van groene bananen is nu 12% van de totale omzet van onze premium bananen," zegt Rafal tot slot.
Het bananensegment van Targban is in de afgelopen vijf jaar toegenomen met 100%. Daarmee zijn premium bananen met 25% van de totale omzet de grootste productcategorie van het Poolse bedrijf geworden.