Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groentenwinkels verloren 6% klanten in 2016

Supermarktomzet in februari 1,9% gestegen

De supermarktomzet is in februari 2017 met 1,9 procent gestegen naar 2,63 miljard euro (2,58 miljard euro in februari 2016). De omzet per kassabon steeg met 3,2 procent naar 22,79 euro (22,08 euro in februari 2016). Het aantal uitgegeven kassabonnen daalde echter in februari 2017 met 1,3 procent.

Aantal klanten speciaalzaken en markt daalt
De speciaalzaken voor dagelijkse boodschappen verliezen veel klanten in 2016 aan de supermarkten. Zo werd de bakker in 2016 door 4 procent minder huishoudens bezocht dan in 2015 en verloren de groentenwinkels ook 6 procent van de klanten ten opzichte van het jaar daarvoor.

Het klantenprofiel vergrijst zeer sterk. Bij de meeste speciaalzaken is twee derde van de omzet afkomstig van de oudere gezinnen. De reformzaken behalen als enige uitzondering meer omzet bij jongere huishoudens dan de supermarkten.

Bron: GfK
Publicatiedatum: