Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meer impulsaankopen voor vers fruit dan voor alcohol

Kritiek vanuit Britse parlement op AGF-acties

Morrisons heeft vijf nieuwe misvormde AGF-soorten
De Britse supermarktketen Morrisons heeft vijf nieuwe soorten groenten en fruit toegevoegd aan zijn assortiment voor misvormde groenten. De nieuwe soorten groente en fruit zijn onder andere appelen, peren, spruiten en paprika's. (thegrocer.co.uk)

Ahold Delhaize blijft focussen op versproducten

In een interview met Bloomberg heeft Ahold-Delhaize-CEO Dick Boer gezegd dat zijn bedrijf zich blijft focussen op versproducten. Ook wil hij de prijzen van verse groente en fruit verlagen om zo de concurrentie aan te gaan met ketens als Wal-Mart. Volgens hem zou het beleid van Donald Trump een positieve impact kunnen hebben op de omzet van Ahold-Delhaize. (Bloomberg)


Scandinavië: Axfood en Norgesgruppen nemen Eurocash over

De Zweedse en Noorse retailers Axfood en Norgesgruppen hebben Eurocash AB overgenomen. Eurocash is de tweede grootste retailer op de grens van Zweden en Noorwegen. Axfood was via zijn logistieke bedrijf Dagab al de belangrijkste leverancier van Eurocash. Eurocash heeft een jaaromzet van SEK 1,2 miljard (€126,2 miljoen), een netwerk van acht vestigingen en ongeveer 280 werknemers in dienst. De overeenkomst tussen Axfood en Norgesgruppen laat een innigere zakenrelatie zien. Eerder werkten de twee bedrijven alleen samen op het gebied van het inkopen van huismerkproducten. (esmmagazine.com)

Eataly viert tienjarig jubileum 

De Italiaanse supermarktketen Eataly viert deze maand zijn tienjarig jubileum. Ter ere van het jubileum kunnen consumenten zowel in vestigingen als online tot 50% korting krijgen bij meer dan 1.000 producten. Oscar Farinetti richtte op 27 januari in Turijn zijn eerste Eataly-vestiging op. Zijn concept voor de winkel kwam neer op een combinatie van een markt en een gemeenschappelijke ruimte voor voorlichting over voeding. Op dit moment bestaat het netwerk van Eataly uit 33 vestigingen. 21 hiervan bevinden zich in Italië, terwijl de overige 12 over de hele wereld te vinden zijn in steden als New York en Dubai. (esmmagazine.com)

Onderzoek: gepensioneerden doen boodschappen uit eenzaamheid

Uit onderzoek van Age UK blijkt dat zo'n 600.000 consumenten van ouder dan 60 jaar toe hebben gegeven dat ze nooit met iemand in contact zouden komen als ze niet regelmatig naar een supermarkt zouden gaan. Het aantal gepensioneerden dat van winkels gebruik maakt voor menselijk contact komt overeen met het aantal gepensioneerden dat regelmatig alleen thuis is. De Britse winkelsector staat de laatste tijd steeds meer onder druk om meer te doen om oudere consumenten tegemoet te komen. (dailymail.co.uk)

Kritiek vanuit Britse parlement op kortingsacties voor AGF

Een aantal Britse parlementsleden hebben kritiek geuit op een aantal grote Britse supermarktketens. Volgens de parlementsleden werkt het aantal promotieacties voor versproducten de verspilling van voedsel in de hand. De parlementsleden van het comité voor milieu, voeding en plattelandszaken vielen de directie van Sainsbury's, Morrisons, Waitrose en Tesco op het feit dat deze ketens nog steeds veel twee-halen-een-betalen-acties voor versproducten op hun sites hebben staan. Er is bewezen dat met name dit soort promotieacties een belangrijke reden zijn voor de hoeveelheid aan voedselverspilling. Veel retailers plaatsen vaak in deze promotieacties producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. (retailgazette.co.uk)

Finse groenten uitverkocht bij S Group
In de tweede week van januari zijn in een aantal vestigingen van de Finse keten S Group lokaal geteelde producten als kool, wortelen, komkommers en tomaten uitverkocht geraakt. De omzet van lokaal geteelde groenten is meer toegenomen dan aanvankelijk was verwacht. De coöperatie had eerder aan het begin van januari de prijzen van deze producten verlaagd. (helsinkitimes.fi)

VK: Coop positief over Brexit-toespraak van May
Co-op Group-CEO Richard Pennycook was positief over de Brexit-toespraak van de Britse minister-president Theresa May. Volgens hem zijn de plannen van May de juiste en eerlijkste weg. (internationalsupermarketnews.com)

Aldi is grootste merk van Australië

De Duitse supermarktketen Aldi is een van de belangrijkste merken van Australië. Dit blijkt uit de YouGov BrandIndex Best Brands voor 2016. Aldi en de doe-het-zelf-keten Bunnings stonden op de eerste twee posities van de ranglijst in de categorie voor retailers en op de derde en vierde plaats voor de categorie van beste merken. Coles, K-mart en JB Hi-Fi vormden verder de top vijf in de categorie voor retailers, terwijl K-mart en Coles ook in de top tien van beste merken voorkwamen. (smartcompany.com.au)

Meer impulsaankopen voor vers fruit dan voor alcohol
IGD in Europa in opdracht van iTradeNetwork een onderzoek uitgevoerd naar consumentengedrag. Een aantal consumenten van supermarkten, buurtwinkels en discountwinkels zijn geïnterviewd met betrekking tot het kopen van versproducten. Uit het onderzoek kwam naar voren dat een derde van alle ondervraagde consumenten zou overwegen om van winkel over te stappen, als zou blijken dat de groente en fruit die ze willen kopen niet voor handen zou zijn. Ook bepalen de consumenten de keuze voor hun winkel op basis van of ze verwachten dat een bepaald product daar aanwezig gaat zijn. Consumenten die regelmatig verse groente en fruit kopen, waren meer geneigd tot een impulsaankoop van vers fruit (16%) dan van alcohol (11%). Ook blijkt dat consumenten vandaag de dag vaker boodschappen doen dan ooit te voren. Er worden gemiddeld 26 keer per maand boodschappen gedaan, waarbij een van de voornaamste reden het inslaan van versproducten is.

Klik hier om meer te lezen op internationalsupermarketnews.com

Publicatiedatum: