Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ahold-Delhaize opent vier nieuwe winkels in Servië

Amazon deelt zijn miljoenste banaan uit

Nieuw DC voor Carrefour in Dubai
Het retailconglomeraat Majid Al Futtaim gaat namens Carrefour een nieuw distributiecentrum opzetten in Dubai. Het distributiecentrum wordt het meest geavanceerde en grootste in zijn soort van Carrefour in deze regio. De faciliteiten bevatten onder andere koelopslag voor groente en fruit. (constructionweekonline.com)

Amazon deelt zijn miljoenste banaan uit

Amazon heeft in november 2016 zijn miljoenste banaan uitgedeeld. Het uitdelen van bananen is onderdeel van zijn zogeheten "Community Banana Stand"-promotiecampagne. Per dag worden bij het hoofdkwartier van Amazon in Seattle met deze campagne zo'n 4.500 bananen gratis uitgedeeld. (seattletimes.com)



Aldi heeft recordomzet met kerst
Aldi heeft in het Verenigd Koninkrijk met de kerstdagen een recordomzet gedraaid. De omzet van december nam met 15% toe. Volgens de keten was er met name veel vraag naar zijn premium-assortiment, dat is geïntroduceerd om te concurreren met duurdere retailers als Waitrose en Marks & Spencer. (BBC)

Sprouts Family Market breidt uit 
Sprouts Family Market gaat zijn winkelnetwerk uitbreiden. In 2017 wil de keten 35 nieuwe vestigingen openen. Elf van deze locaties worden in het tweede kwartaal geopend. Drie van deze locaties komen in Californië te staan, terwijl de staten Georgia, Florida, Texas en Colorado ieder twee nieuwe vestigingen krijgen. (chainstoreage.com)

Franse supermarkt geeft excuses voor politiek beladen labels
Een Franse supermarkt heeft zijn excuses aangeboden voor het plaatsen van verkeerde labels op mandarijnen en granaatappelen. Deze labels gaven aan dat de producten in Israëlische nederzettingen zouden zijn geteeld. De betreffende producten werden aangeboden in een vestiging van Auchan in Parijs. De labels waren geplaatst door een fout van een medewerker, aldus een woordvoerder die een Franse organisatie tegen antisemitisme te woord stond. (forward.com)

VS: Southeastern Grocers verlaagt prijzen
Vestigingen van BI-LO en Winn-Dixie vieren hun eerste jubileum voor de Down Down-campagne. De Down Down-campagne houdt in dat niet alleen de prijzen worden verlaagd, maar dat er ook wordt beloofd dat deze prijzen minstens zes maanden lang zo laag blijven. Southeastern Grocers-CEO Ian McLeod gaf aan dat zijn ketens zich bewust zijn van het belang van prijzen voor boodschappen voor de consument. "We willen ervoor zorgen dat onze klanten het meeste voordeel halen bij de producten die ze het vaakst kopen." (Southeastern Grocers)

Supermarkten in Qatar verkopen meer bioproducten

Grote supermarkten en hypermarkten in Qatar zien een jaarlijkse toename in vraag naar biologische groente en fruit. "Onze voorraad aan biologische komkommers en courgettes raakten in het afgelopen jaar sneller leeg dan in de jaren ervoor," aldus een woordvoerder van een grote supermarktketen. (gulf-times.com)

Indonesië: Transmart Carrefour opent 30 nieuwe winkels
Trans Retail Indonesia is in 2017 van plan om tientallen nieuwe winkels te openen. Hiermee wil de retailer ondanks de zware concurrentie van de online supermarktsector meer consumenten naar zijn fysieke winkels trekken. Het bedrijf wil 30 nieuwe vestigingen onder het merk Transmart Carrefour openen. Er is echter niet bekend gemaakt hoeveel kapitaal in deze plannen wordt geïnvesteerd. (thejakartapost.com)

Brazilië: Sterkste omzetgroei voor supermarktsector sinds 2014 
De Braziliaanse supermarktsector had in november 2016 zijn sterkste omzetgroei sinds het begin van de consumentencrisis in de tweede helft van 2014. Volgens de Braziliaanse brancheorganisatie voor de supermarktsector, Abras, had de sector jaar op jaar een omzetgroei van 5%. In april 2014 was er sprake van een omzetgroei van 10,3%. De Braziliaanse sector heeft sinds juli 2016 een stijgende trend, terwijl in het eerste halfjaar van 2016 nog sprake was van verliezen. Ook werd de supermarktsector geholpen door een verminderde prijsinflatie voor voedingsmiddelen. (esmmagazine.com)

Zwitserland: Coop heeft omzetstijging van 5,1%
De Zwitserse supermarktketen Coop had een omzetgroei van 5,1%. De keten had in 2015 een omzet van CHF 28,3 miljard (€26,4 miljard). Het groeipercentage was over het algemeen 5,2% als rekening wordt gehouden met veranderingen in de wisselkoers. Het klantenverkeer nam toe met 2,6%. (esmmagazine.com)

Ahold-Delhaize opent vier nieuwe winkels in Servië
Ahold-Delhaize heeft in december vier nieuwe Shop & Go-vestigingen geopend in Servië. De nieuwe buurtwinkels bevinden zich in de steden Belgrado en Novi Sad. (esmmagazine.com)

Mercadona opent innovatiecentrum in Portugal
De Spaanse keten Mercadona opent een zogeheten "Co-Innovation Centre" in Portugal om meer te leren over het koopgedrag en de voorkeuren van Portugese consumenten. Het centrum wordt opgezet in Matosinhos, vlakbij Porto. Door middel van dit centrum kan Mercadona beter met zijn klanten werken om het assortiment aan de lokale markt aan te passen en om innovatieve producten te ontwikkelen. (esmmagazine.com)

Frankrijk: Bonduelle lanceert thuisbezorgingsdienst
Bonduelle is begonnen met een thuisbezorgingsdienst, waarmee Franse klanten de bestelde producten op locatie aangeleverd kunnen krijgen. (esmmagazine.com)

Coop Italia voorspelt grotere omzet voor voedingsmiddelen
Volgens een jaarlijks onderzoek van Coop Italia gaan Italiaanse huishoudens voor het eerst sinds jaren meer geld uitgeven aan voedingsmiddelen. Het onderzoek geeft aan dat 13% van de consumenten verwacht dat ze meer aan boodschappen gaan uitgeven, terwijl 8% denkt juist te gaan bezuinigen. (esmmagazine.com)

Amerikaanse online retailers accepteren voedselbonnen
Dankzij een initiatief van het Amerikaanse ministerie van landbouw kunnen binnenkort huishoudens die afhankelijk zijn van voedselbonnen ook online hun boodschappen kopen. Online retailers als Amazon en FreshDirect accepteren aan de hand van dit initiatief de bonnen die worden verstrekt door het Supplemental Nutritional Assistance Program (SNAP). Het initiatief duurt twee jaar en gaat vanaf de zomer van start.

De bedrijven die aan het initiatief mee gaan werken zijn als volgt: 
  • Amazon — Maryland, New Jersey, New York
  • FreshDirect — New York
  • Safeway — Maryland, Oregon, Washington,
  • ShopRite — Maryland, New Jersey, Pennsylvania
  • Hy-Vee — Iowa
  • Hart's Local Grocers — New York (gevestigd in Rochester)
  • Dash's Market — New York (gevestigd in Buffalo)
(drugstorenews.com, engadget.com)

New Delhi: Grote prijsverschillen tussen retail en markten
Klik hier om het artikel te lezen.


Bernstein: "Sterk 2017 voor Sainsbury's, Ahold Delhaize en Tesco"
Analisten van Bernstein verwachten dat de beursgenoteerde retailers Sainsbury's, Ahold Delhaize en Tesco dit jaar interessant gaan zijn voor investeerders. Volgens de analisten zal er in 2017 sprake zijn van een sterke winstgroei en zullen veel gevestigde bedrijven hun financiële situatie herstellen. Investeringen zullen zodoende dit jaar vooral worden bepaald door winst, winstverwachtingen en de groei in waarde van een onderneming. (esmmagazine.com)

Sainsbury's lanceert app tegen voedselverspilling
De Britse keten Sainsbury's heeft een app geïntroduceerd, die consumenten moeten leren om beter om te gaan met voedselverspilling. De app geeft tips over hoe je efficiënter kunt koken of boodschappen kunt doen. Britse huishoudens verspillen per jaar ongeveer 7 miljoen ton aan voedsel, met een waarde van rond de €14,6 miljard. Gemiddeld worden twee op de vijf appelen en een op de vijf bananen weggegooid. Tegelijkertijd zijn vier op de vijf Britse huishoudens van mening dat men zelf nauwelijks eten verspilt. De app Winnow is daarom ontwikkeld als een middel om mensen zich meer bewust te maken van het eigen consumptiegedrag. De app houdt bij hoeveel voedsel en wat voor soort producten worden weggegooid en geeft vervolgens aan hoeveel geld feitelijk nu door de consument is verspild. (retaildetail.eu

Aldi betaalt alle werknemers meer dan minimum loon
Aldi wordt de eerste Britse keten die al zijn werknemers meer betaalt dan het minimumloon. De keten verhoogt voor meer dan 3.350 stafleden zijn persoonlijke minimumloon vanaf februari tot £8,53 (€9,96) per uur en in Londen zelfs tot £9,75 (€11,38) per uur. Dit betekent dat dat de werknemers meer dan 8p krijgen dan het algemeen gestelde minimumloon van £8,45 (€9,87) per uur. Ook verhoogt dit de druk qua arbeidsomstandigheden bij de concurrentie. (mirror.co.uk)

Salade-producent werkt samen met Tesco
De gerenommeerde salade- en sandwich-producent The Brunch Box heeft een overeenkomst van £500,000 (€583.785) ondertekend om zijn producten aan Tesco in Noord-Ierland te leveren. Hierdoor zullen de activiteiten van The Brunch Box toenemen met 900%. Het nieuwe salade-assortiment is onderdeel van de strategie van de leverancier om zich te blijven ontwikkelen. Door de nieuwe overeenkomst worden vijf nieuwe banen bij The Brunch Box gecreëerd, waarmee het totaal aantal stafleden op 130 komt. De nieuwe salades voor Tesco zijn onder andere een Franse pasta-salade, een aardappelsalade en een sweet chili en cranberry-salade. (newsletter.co.uk)

Alibaba werkt samen met Maersk
De Deense rederij Maersk en de Chinese online retailgigant Alibaba hebben een overeenkomst gesloten. Hierdoor hebben Chinese klanten van Alibaba sinds 22 december de mogelijkheid om via het online platform van Alibaba containers af te huren op de schepen van Maersk. Klik hier om meer te lezen op dcvelocity.com.

Yiguo Group investeert s HKD950 mln in Lianhua
Het online platform voor versproducten Yiguo heeft HKD950 miljoen (€115,7 miljoen) geïnvesteerd in Lianhua. Hierdoor is Yiguo nu de tweede grootste aandeelhouder van de Chinese supermarktketen. Volgens Shanghai Lianhua Supermarket Holdings Company Limited heeft Yonghui Supermarket toegestemd in het overdragen van zijn 237 miljoen aandelen in Lianhua aan Shanghai Yiguo, waardoor Yiguo nu 21,17% van alle aandelen in de keten heeft. Volgens een vertegenwoordiger van Yiguo ligt de overname in lijn met de nieuw strategie van het bedrijf. Eerder zei Yiguo-CEO Zhang Ye al dat het bedrijf zijn offline distributiekanalen wilde verbeteren. Zo is Yiguo onder andere van plan om meer te werken aan de leveringsketen en aan koelketenlogistiek. Ook streeft Yiguo naar meer samenwerking met retailketens. (chinaretailnews.com

Amerikaanse buurtwinkelketens zijn optimistisch
Ongeveer 78% van alle Amerikaanse buurtwinkelketens is optimistisch over de vooruitzichten in het eerste kwartaal van 2017. Dit blijkt uit een onderzoek van de National Association of Convenience Stores (NACS). Jaar op jaar is dit percentage toegenomen met 7 punten. 79% van de buurtwinkelketens is ook positief over de Amerikaanse economie, wat een sprong is van 26 punten ten opzichte van vorig jaar. Uit het onderzoek blijkt ook ongeveer 68% van alle pompstationketens hun omzet voor brandstof zagen toenemen, terwijl 63% ook een toename in de omzet voor voedingsmiddelen zag. (esmmagazine.com)

Carrefour stopt met kassabonnen in Spanje
Carrefour stopt in Spanje met het printen van kassabonnen. Het is de eerste stap van een initiatief om het papierverbruik door kassabonnen geheel weg te werken. Lidl heeft eerder een soortgelijk initiatief opgezet in Zwitserland. Consumenten kunnen echter nog wel vragen om hun kassabon. (revistainforetail.com)

Zwitserland: nieuw winkelconcept van Coop
Coop heeft in Zwitserland zijn eerste grote vestiging volgens een nieuw concept geopend. De ingang van de vestiging in Zumikon lijkt op een marktplaats, waarbij versgebakken brood en verse groente en fruit verlicht worden door een aangename, warme lampen. (esmmagazine.com)

Morrisons verlaagt prijzen van avocado's en aardappelen
Ondanks dat eerder werd gewaarschuwd voor prijsverhogingen in 2017 in verband met de wisselkoers is Morrisons het nieuwe jaar begonnen met een aantal prijsverlagingen. De prijzen van zo'n 800 producten worden verlaagd, waaronder aardappelen, vlees en avocado's. De prijsverlagingen zijn onderdeel van een strategie die vorig jaar is ingezet om de resultaten van de keten te herstellen. Volgens Morrisons worden de prijzen verlaagd om na de dure kerstperiode de consument tegemoet te komen. De prijsverlagingen komen gemiddeld neer op 19%. (kamcity.com)

Omzet van BigBasket in 2016 verdrievoudigd
De Indiase online supermarkt BigBasket heeft zijn omzet van 2016 jaar op jaar verdrievoudigd. De omzet kwam neer op 5,63 miljard rupee (78,2 miljoen), terwijl die van het fiscale jaar in 2015 neerkwam op 1,7 miljard rupee (€23,6 miljoen). Het nettoverlies nam echter ook toe. Jaar op jaar steeg het verlies van 610 miljoen rupee (€8,5 miljoen) naar 2,77 miljard rupee (€38,5 miljoen). De reden voor het verlies is de kosten voor uitbreidingen, marketing en technologie. (techcircle.vccircle.com) 

Groente van Lotus en Tesco afgekeurd
Twee ladingen aan groente die via vestigingen van Tesco en Lotus worden verkocht in Sjanghai bleken bij inspectie teveel gewasbeschermingsmiddelen te bevatten. Een lading selderij voor Lotus had een gehalte aan chlorpyfiros van 3,6 milligram per kilo. Dat is 71 keer meer zoveel als de Chinese standaard voorschrijft. De groente werd geleverd door Shanghai Jiangqiao Wholesale Market. (shanghaidaily.com)

 
Publicatiedatum: