Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Said Belhassan (AH) en Jan Schockaert (Colruyt) reageren in Kersteditie Primeur

Zijn er nog importeurs nodig om de retail te beleveren?

Tholen - Zijn er nog importeurs nodig om de supermarkten te beleveren of doen de retailers het allemaal rechtstreeks? In de deze week verschenen kersteditie van Primeur gaan de AGF-inkopers Said Belhassan van Albert Heijn en Jan Schockaert van Colruyt op de ontwikkelingen in.


Said Belhassan en Jan Schockaert

"Wij werken al jaren niet met tussenhandelaren en zijn daar een voortrekker in geweest. Inmiddels zie je dat meerdere binnen en buitenlandse retailers hier ook de voordelen van in zijn gaan zien en ons zijn nagevolgd. Dat is ook een logische ontwikkeling, want dan zijn de onnodige kosten eruit. Waarom zou je een tussenschakel nodig hebben als wij goedkoper en verser directer kunnen kopen?", vraagt Said Belhassan zich af.

Ook Colruyt focust op kostenbesparing en let er ook nauwlettend op dat ze niet te veel kosten uitgeven aan onnodige schakels in de keten. "Wij stellen ons regelmatig de vraag of we de meerwaarde van een bepaalde schakel in zien. Zo niet, zoeken we rechtstreeks contact met de leverancier of teler." Als het gaat om de veilingen ziet Jan zeker een toegevoegde waarde. "Het contact is historisch zo gegroeid en mooi dat op deze manier het aanbod wordt ingezameld. De Belgische veilingen hebben zeker hun meerwaarde en bewijzen dit nog steeds. Ze laten ook het rechtstreeks contact met de producenten toe en dat is een goede stap geweest. Vroeger was dat namelijk moeilijker."

Tijden van de 'onbestemde' megavolumes van Velleman & Tas zijn voorbij
Zijn importeurs dan ook niet meer nodig? "Zeker wel, maar niet voor de hele grote volumes meer. De tijden van de 'onbestemde' megavolumes van Velleman & Tas zijn voorbij. Iedereen in de keten moet zijn meerwaarde blijven bewijzen. Ik denk dat Colruyt de 80-20 regel zal aanhouden: 80% zelf importeren en 20% via importeurs. Zo kunnen we bepaalde volumes nog via hen inkopen. Voor importeurs wordt het steeds moeilijker om te onderscheiden, maar de importeur die haar meerwaarde blijft aanbieden heeft zeker nog bestaansreden. Natuurlijk hebben zij in de loop der jaren veel kennis opgebouwd, maar wij hebben ook niet stilgezeten. Binnen Colruyt hebben de aankopers bij elkaar meer dan 300 jaar gezamenlijke ervaring. In eerste instantie kochten we alleen binnen Europa in, maar de stap naar overzee was daarna niet zo groot meer. Als de logistiek op orde is, ben je al een heel eind", meent Jan.

Jan werkt al ruim 30 jaar bij Colruyt en heeft veel ontwikkelingen zien komen en gaan. "Er zijn diverse trends voorbij gekomen de afgelopen jaren en er zijn nog veel ontwikkelingen gaande. Zoals bijvoorbeeld e-commerce. Ik vraag me altijd af hoe ver het online bestellen zal doorzetten in de AGF-afdeling. Ik kan me goed indenken dat iedereen Coca Cola via internet bestelt, maar alle groenten en fruit online? Daar ben ik kritisch op hoor, dat wordt een moeilijk verhaal." Said is een stuk positiever: "Onze online verkoop stijgt enorm, het afgelopen jaar zelfsmet 30%, en met groenten en fruit zelfs harder. Vanwege het versaspect is deonline verkoop van groenten en fruit altijd wat lastiger geweest, maar ook daarhebben we stappen in gezet. We hebben veel producten online toegevoegd en ziendat onze klanten veel meer vertrouwen hebben in online versaankopen. Het mooieis dat het de aankopen in de winkels niet bijt, want zowel met winkels alsonline groeien we hard. Het versterkt elkaar alleen maar."

In de kersteditie van Primeur veel meer informatie over de nieuwe AGF-aanpak van Albert Heijn en de positionering van Colruyt. Wilt u het nummer ook lezen? Neem dan een abonnement en wij sturen u de kersteditie nog gratis toe