Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Online recordomzet voor Coop | IJsland neemt stappen tegen Iceland

Co-op wil 80% recyclebare verpakking

India: Meer omzet voor online supermarkten door demonetisatie 
De omzet van veel e-commercebedrijven is afgenomen door het besluit van de Indiase overheid van 10 november om briefgeld van 500 en 1.000 rupee ongeldig te verklaren. Bij bedrijven die in de online thuisbezorging van voedingsmiddelen werken heeft de situatie echter juist geleid tot meer omzet. Foodpanda.in heeft bijvoorbeeld het aantal bestellingen van consumenten zien stijgen met 40% tot 50% sinds 8 november. (financialexpress.com)

Co-op wil voor 80% recyclebare verpakking
The Co-op heeft zichzelf als doel gesteld om 80% van zijn verpakkingsmateriaal met 2020 recyclebaar te laten zijn. Het bedrijf doet een oproep naar andere retailers om zijn voorbeeld te volgen in de ontwikkeling van duurzame verpakking en om in samenwerking met lokale autoriteiten de mogelijkheden voor recycling te vergroten. Twee derde van alle plastic verpakking die in het Verenigd Koninkrijk wordt gebruikt voor supermarktproducten wordt naar een vuilstort of verbrandingsoven gestuurd. Slechts een derde wordt volgens statistieken van Co-op gerecycled.

Australië: Woolworths bereidt zich voor op komst Amazon Fresh
Woolworths heeft een onafhankelijke afdeling opgezet om in actie te gaan tegen de on- en offline concurrentie van Amazon. Amazon Fresh zal naar verluid ergens in het komende jaar actief worden op de Australische markt. Kathryn Tesja, een nieuw lid van de raad van bestuur van Woolworths, adviseerde het bedrijf om de speciale afdeling op te zetten die zich specifiek met Amazon Fresh bezig houdt en afgezonderd werkt van het team dat zich richt op de concurrentie van Coles en Aldi. Woolworths is al begonnen met het verbeteren van de kwaliteit van zijn versproducten en lokale producten. (powerretail.com.au)

Rusland: Erkenning voor Lenta in enquête onder leveranciers
De Russische retailer Lenta wordt door Russische leveranciers gezien als de beste partner om mee samen te werken. Dit blijkt uit een enquête van Advantage. In de enquête hebben 164 leveranviers negen retailketens op vijf verschillende criteria gerangschikt. Daarnaast heeft Advantage via telefoon 200 telefoongesprekken gevoerd en 1.345 vragenlijsten van managementleden verwerkt. Lenta scoorde over alle categorieën gemiddeld 46 punten, waarmee het 7 punten hoger scoorde dan de tweede plaats in de uitslag. De gemiddelde score in het verslag was 20.. (esmmagazine.com)

7-Eleven Malaysia wil uitbreiden

Ondanks de economische tegenslag binnen Maleisië, wil 7-Eleven Malaysia zijn winkelnetwerk uitbreiden. Het bedrijf had in zijn derde kwartaal een omzetgroei van 5,5%. De omzet werd volgens CEO Gary Brown ernstig afgeremd door de verhoging van het minimumloon. Het winkelnetwerk van 7-Eleven Malaysia staat nu op 2057 vestigingen. (insideretail.asia)

Zweden: Online recordomzet voor Coop
De online omzet van Coop voor voedingsmiddelen is in de eerste negen maanden van 2016 gestegen met 58%. Volgens het bedrijf komt dit door de samenwerking met Gastrofy, waardoor een combinatie wordt verkregen van online boodschappen doen en een populaire bezorgdienst. Volgens Fredrik Johanson van Coop leidt het online segment van het bedrijf tot meer klantenloyaliteit. Ook heeft het makkelijker maken van online boodschappen doen geleid tot een grotere klantenbasis. (igd.com)

VK: Lidl wordt eerste keten die Living Wage-loon hanteert
Lidl gaat het salaris van zijn 5.500 stafleden verhogen naar het loon zoals dit gesteld is volgens de Living Wage Foundation. Lidl is daarmee de eerste supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk die dit jaar op deze manier zijn lonen verhoogt. (independent.co.uk)

Brazilië: Groupe Casino focust meer op supermarktsector
De retailer Groupe Casino gaat zijn in Brazilië gevestigde keten Via Varejo van de hand doen. Via Varejo is een retailketen voor meubelen en electronica. De raad van bestuur van Groupe Casino gaat kijken naar mogelijke manieren om in de keten te desinvesteren, zodat het bedrijf in Brazilië zich meer kan focussen op de supermarktsector. (esmmagazine.com)

Tweede kwartaal voor Couche-Tard sterker door Europese markt
De in Canada gevestigde buurtwinkelketen Alimentation Couche-Tard had in het tweede kwartaal een winst van US$324 miljoen (€305,9 miljoen). Jaar op jaar is dit een afname van 22%. De resultaten worden echter versterkt door de nieuwe ontwikkelingen van het bedrijf in Europa. De vergelijkende winkelomzet in Europa steeg met 3,4%, terwijl deze in de VS en Canada neerkwam op respectievelijk 2,3% en 1,2%. Volgens directeur Brian Hannasch maakt het Circle K-merk van het bedrijf in zowel Europa als Noord-Amerika een opmars. (esmmagazine.com)

Mid Europa Partners neemt Roemeense keten Profi Rom Food over
Het investeringsbedrijf Mid Europa Partners, dat zich heeft gespecialiseerd in Centraal- en Zuid-Oost-Europa, wil voor een onbekend bedrag 100% van de aandelen van de Roemeense supermarktketen Profi Rom Food over nemen van Polish Enterprise Fund VI. Er moet eerst nog toestemming worden verleend door de mededingingsautoriteit. Naar verwachting zal de overname in het eerste kwartaal van 2017 worden afgerond. (seenews.com)

Lage prijzen van Japanse supermarkten blijven aanhouden

Retailketens in Japan als Aeon, Mister Donut en Wal-Mart zijn van plan om hun prijzen te verlagen. De reden hiervoor zijn de teruggelopen koopkracht van de Japanse consument en de problemen met een op deflatie gerichte mentaliteit. De prijzen in de supermarktsector daalden in oktober voor de achtste maand op rij. De trend staat haaks op het beleid van de Bank of Japan, die erop gericht is om meer dan 2% aan inflatie te bewerkstelligen. (japantimes.co.jp) 

Consumentengedrag gaat meer uit van "belevenis"
Uit een verslag over consumentengedrag van marktonderzoeksbureau Euromonitor blijkt dat consumenten bij het doen van boodschappen meer gemotiveerd worden door de behoefte aan een belevenis dan aan een maaltijd. Hierdoor zal er volgens het verslag meer vraag komen naar retailers met een aanbod in wereldwijde cuisine en gespecialiseerde maaltijdpakketten. Ook zal dit leiden tot een opkomst in vernieuwende formats in de supermarktsector, zoals voedselmarkten. (esmmagazine.com

IJsland neemt stappen tegen Iceland
De overheid van IJsland neemt juridische stappen tegen de Britse supermarktketen Iceland Foods. De overheid van IJsland is van mening dat het gebruik van de naam van het land door de Britse keten schadelijk is voor IJslandse ondernemingen. Het Ministerie van Buitenlandse zaken in Reykjavik vraagt aan het bureau voor intellectueel eigendom van de EU om de registratie van het bedrijf ongedaan te maken op basis van het feit dat de term "Iceland" erg breed is en lastig is om te definiëren. Dit leidt er onder andere toe dat IJslandse bedrijven niet in staat zijn om hun producten te omschrijven als "IJslands" ("Icelandic").(Bloomberg)

Waarom we PriceSmart in de gaten moeten houden
Klik hier om het artikel te lezen.

 
Publicatiedatum: