Groenten en fruit, die qua uiterlijk niet aan de norm voldoen, worden in Duitsland uitgesorteerd en vaak gewoon weggegooid. Discounter Netto wil haar klanten op het thema waardering voor levensmiddelen wijzen en biedt daarom imperfecte, maar kwalitatief onberispelijke groenten- en fruitproducten te koop aan.
Wie groenten en fruit uit eigen tuin kent, weet dat vrijwel geen enkele appel er hetzelfde uitziet en dat niet alle komkommers even lang en recht groeien. In de schappen van de supermarkt vindt men doorgaans echter geen groenten en fruit met vermeende schoonheidsfoutjes. De klant is namelijk gewend om hier alleen maar perfect uitziend groenten en fruit te vinden, waarvan de vorm, grootte en kleur aan een norm voldoen.
Daarbij zegt het uiterlijk niet veel over de kwaliteit: een gevlekte appel is net zo gezond als een egaal uitziende. Een kromme komkommer smaakt net zo goed als een rechte. Helaas belanden er desondanks veel natuurproducten bij het afval vanwege hun onaangepaste, natuurlijke uiterlijk.
Netto heeft in 2013 als eerste Duitse discounter een duurzaamheidsproject in het leven geroepen dat attent maakt op de verspilling van hoogwaardige levensmiddelen. De verkoop van groenten en fruit met optische mankementen in het kader van het project 'Keiner ist perfekt' (Niemand is perfect) werd goed ontvangen door de klanten. Een reden te meer om de actie te herhalen.
Momenteel biedt Netto in het groente- en fruitassortiment imperfecte handappelen uit Duitse teelt aan. Qua smaak en kwaliteit zijn ze net zo goed als de mooi uitziende appelen in het fruitschap, maar ze zijn tegen een lagere prijs te koop. De Duitse herkomst van de appelen is niet alleen een voordeel voor de klanten, die waarde hechten aan versheid. Van de korte transportafstanden profiteert ook het milieu. En niet in de laatste plaats ondersteunt de aankoop van groenten en fruit uit eigen land de lokale landbouwsector.



Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Adriëlle Dankier volgt Fred van Heyningen op als CEO Nature’s Pride
- "We kunnen nu eindelijk ons pand in zijn volledigheid benutten"
- Kalteraardbeien sluit definitief de deuren
- Aardappelgroothandel Landjuweel viert 100-jarig jubileum met relaties
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Staay Food Group verwerft aandelen Direct Fruit Services uit Houten
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-20 Tesco introduceert Better Baskets-gezondheidscampagne
- 2022-05-19 Eigen loyalty-app voor supermarktondernemers
- 2022-05-19 Een op de vier Britten slaat maaltijden over vanwege inflatie
- 2022-05-18 Britten switchen van winkel en product vanwege hoge kosten voor levensonderhoud
- 2022-05-18 Na vijf jaar is het zover: supermarkt Lidl opent in Schuytgraaf, met veel groente en fruit
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-18 Dirk stopt met TV-reclame en breidt uit met nieuwe winkels en Scan&Go kassa's
- 2022-05-18 Duurzaam Home Shop Center Albert Heijn Utrecht feestelijk geopend
- 2022-05-17 Tsjechische tak van Britse supermarktketen Iceland vraagt faillissement aan
- 2022-05-16 Lidl verhoogt minimum startloon in Duitsland
- 2022-05-16 Tesco wil e-commerceruimte opvullen met verhuur flexplekken
- 2022-05-13 Duitse Metro boekt nettoverlies van € 284 mln
- 2022-05-13 Delhaize lanceert abonnement voor thuislevering
- 2022-05-13 "Coop onder €60.000 gaat niet naar Plus"
- 2022-05-12 Spar betreedt Letse markt
- 2022-05-11 Markt voor e-commerce van levensmiddelen groeide vorig jaar met 15,8%
- 2022-05-11 Albert Heijn gaat voor duurzaamheid met 'Beter voor Natuur & Boer'-programma's
- 2022-05-11 Consumentenbond lanceert predicaat Groene Keuze
- 2022-05-10 Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-10 "Flitser overleeft niet zonder supermarkt"