Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jose Peiro, Exforpe:

“Volledige focus op groothandel”

Tholen - Het Spaanse citrusbedrijf Exforpe maakt duidelijke keuzes in afzet. Zo zet het haar citrus puur af binnen het groothandelskanaal. Daarvoor heeft men eigen verkooppunten op de groothandelsmarkten van Madrid en Barcelona, maar voorziet men ook groothandelaren in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk van het citrus onder de eigen merken Escriggroumet, La Sofia en Marie José.



Het bedrijf houdt de stelregel aan om per stad één klant te bedienen. "We hebben het liefste heel veel klanten van een paar pallets. Daarmee spreiden we de risico's en kunnen we onze klanten op maat bedienen van topkwaliteit citrus. Buiten Europa ligt de focus op de export naar het Verre Oosten en Canada", vertelt José Peiro. Hij ziet ook groeikansen in Azië en wil een grotere rol van betekenis spelen op de Scandinavische markt, waar het bedrijf inmiddels gestart is met de export naar Zweden.


José Peiro

De focus van het bedrijf ligt op sinaasappelen en mandarijnen, maar het bedrijf voert ook kaki's en paraguayo's onder eigen label. Daarnaast biedt men in de zomer ook meloenen aan. Afgelopen jaar introduceerde het bedrijf in haar pakstation in Faura (6.200 m2) nog een nieuwe lijn voor clementines met of zonder blad. "Onze jaarlijkse productiecapaciteit ligt op zo'n 25 miljoen kilo. Goed om dagelijks zo'n 200.000 kg sinaasappelen en clementines gereed te maken voor onze klanten", vertelt José.



Om die groothandelaren jaarrond te bedienen, importeert het bedrijf in september ook sinaasappelen uit Zuid-Afrika en was men in het verleden een grote speler op het gebied van Israëlische Orri-mandarijnen, een variëteit die ook in Spanje steeds meer terrein wint. "Momenteel zijn we erg tevreden over de kwaliteit en de smaak van het citrus. Door het warme weer en gebrek aan koude nachten viel de kleuring en maatvoering aan het begin van het seizoen een beetje tegen en was er ook de nodige ziektedruk, maar nu het koeler wordt nemen die problemen af en neemt de consumptie in het noorden van Europa toe. Het Spaanse product is vers en consumenten willen nu alleen Spaans product", stelt José tevreden vast.



Een trend in Spanje is dat veel telers zich gaan richten op het vroege of late seizoen om aan de druk in het middenseizoen te ontkomen. Ook zijn er veel telers geswitcht naar ander fruit om betere rendementen te behalen. "Elders in Valencia zijn veel telers overgestapt naar de teelt van kaki's. Hier in ons gebied is de teelt van avocado's fors toegenomen", vertelt José. Hij verwacht niet dat het de citrusmarkt erg zal beïnvloeden. "Citrus zal er in Spanje echt genoeg zijn."



Hij ziet tot slot de toekomst van het bedrijf zonnig in. "De consumptie van bijvoorbeeld Clementines zien we nog altijd stijgen. Wij zijn een echte clementine-specialist en proberen zoveel mogelijk met een platte Clementine op de markt te komen, omdat die een uitstekende presentatie heeft. Het klinkt simpel, maar verder is het gewoon zaak om elke dag je uiterste best te doen om je klanten niet te teleurstellen. Wij zijn klaar voor de toekomst!"

Voor meer informatie:
José Peiro
Exforpe, S.L.
46512 Faura (Valencia)
Tel: +34 683 160 587
josee@frutasescrig.com