Tesco naar derde plaats in Ierse supermarktsector | Duitsland: Lidl verkoopt online versproducten

Ex-kanselier bemiddelt in Tengelmann-overname

Duitsland: ex-kanselier bemiddelt in Tengelmann-overname
Voormalig bondskanselier Gerhard Schroeder gaat bemiddelen in het geschil rondom de overname van de supermarktketen Kaiser's Tengelmann. Edeka, Tengelmann en Rewe hebben ingestemd met de bemiddelingsprocedure die door hem geleid zal worden. Dit geeft hoop voor de duizenden banen bij het noodlijdende Kaiser's Tengelmann, die op dit moment nog op de tocht staan. (supermarketnews.com)

Woolworths begint met labels met oorsprongsaanduiding

De Australische keten Woolworths gaat zijn producten in het versgesneden segment voorzien van een label met oorsprongsaanduiding. De Australische overheid heeft een wetsvoorstel aangenomen dat vanaf juli 2018 deze labels verplicht stelt. Met het einde van de komende maand zullen 25 AGF-producten in het huismerkassortiment van Woolworths van dit label zijn voorzien. Het labelsysteem wordt gebruikt om de oorsprong van de producten te benadrukken. Onder het systeem vallen producten die 100% Australisch zijn, maar ook producten waarvan slechts een deel van de ingrediënten uit Australië afkomstig zijn. (foodmag.com.au)

Tesco naar derde plaats in Ierse supermarktsector
Tesco is momenteel de derde grootste supermarktketen van Ierland, aldus statistieken van Kantar Worldpanel. De concurrerende keten Dunnes Stores heeft voor het eerst Tesco in Ierland ingehaald. Volgens de statistieken van de periode van 12 weken tot 9 oktober heeft Tesco nu een marktaandeel van 21,6%, terwijl dat van Dunnes neerkomt op 22,0%. De grootste keten is SuperValu van de Musgrave Group met een marktaandeel van 22,4%. (esmmagazine.com)
 
India: Jugnoo plant bezorgdienst
De Indiase koeriersdienst Jugnoo is gaat een eigen bezorgdienst voor boodschappen beginnen. Eerder had het bedrijf al succes met zijn dienstverlening "Fresh", waarmee groenten en fruit werd geleverd. Bestellingen worden bezorgd door middel van auto-riksja's, die op dat moment geen klanten hebben. Jugnoo gaat voor deze nieuwe service samenwerken met groothandelaren in steden. (financialexpress.com)

Duitsland: Lidl verkoopt online versproducten
Lidl gaat als eerste discountketen net als concurrenten als Rewe en Edeka een online assortiment aanbieden. Als het online segment met succes is geïntroduceerd in Hamburg, zal de nieuwe dienst uitgebreid worden naar de rest van Duitsland. Duitse retailketens houden serieus rekening met de komst van Amazon Fresh. Lidl heeft daarom fors geïnvesteerd in zijn online aanbod en zal dit uitbreiden met een assortiment aan versproducten als groenten, fruit en bevroren producten. (igd.com)

Rusland: Dixy Group werkt samen met discount-aggregator Edadil
De Russische Dixy Group gaat samenwerken met de discount-aggregator Edadil. Hierdoor kan Dixy sneller informatie over kortingen geven aan zijn consumenten. (esmmagazine.com)

Spanje: DIA Group heeft omzetstijging van 11% 
De DIA Group had in de eerste negen maanden van dit jaar een stijging in omzet van 11% ten opzichte van de omzet van €7,8 miljard van vorig jaar. Volgens de keten is de reden van de omzetgroei een goed tempo aan activiteit in alle regio's waar DIA actief is. Op het Iberisch schiereiland steeg de omzet met 2% tot €5,1 miljard, terwijl in landen waar DIA relatief kort actief is de omzet groeide met 27,2% tot €2,7 miljard. (esmmagazine.com)

New York: Fusie Gristedes-D'Agostino nog steeds in de planning

De fusie tussen de voormalige New Yorkse concurrenten Gristedes and D'Agostino Supermarkets staat nog steeds op de planning en zal met het einde van dit jaar worden voltooid. John Catsimatidis is met zijn Red Apple Group eigenaar van Gristedes. Volgens hem zal de samenwerking tussen de twee ketens meer financiële armkracht geven om de concurrentie in Manhattan aan te kunnen. De New Yorkse supermarktsector staat meer onder druk door de opkomst van gespecialiseerde retailers als Whole Foods en Trader Joe's. Ook nemen drogisterijen steeds meer een supermarkt-assortiment in hun winkels aan.
Klik hier om verder te lezen op supermarketnews.com.

Lidl plant 100 extra vestigingen in Roemenië
Lidl is van plan om 100 nieuwe vestigingen te openen in Roemenië. Momenteel heeft de keten een netwerk van 200 supermarkten in de Roemeense sector. Volgens regionaal directeur Frank Wagner wil het bedrijf een tempo aanhouden van minstens 10 tot 15 nieuwe winkels per jaar. (romania-insider.com)

VS: Het voordeel van Kroger tegenover Amazon
Klik hier om het artikel te lezen.

India: BigBasket wil toestemming voor buitenlandse investering
BigBasket heeft aan de Indiase overheid om toestemming gevraagd voor een directe buitenlandse investering van Rs100 crore (€13,8 miljoen). De online supermarkt wil het geld gebruiken om zijn infrastructuur te verbeteren en het aantal afhaalpunten en distributiecentra te vergroten. Volgens een woordvoerder van BigBasket wordt er naar investeerders gezocht onder bestaande contacten, waarbij zich onder andere een buitenlands investeringsbedrijf bevindt.
Klik hier om verder te lezen op livemint.com

Australië: Woolworths en CHEP houden campagne voor kanker
Het logistieke bedrijf CHEP Australia gaat deze maand een aantal van zijn kenmerkende blauwe pallets roze schilderen. Op deze manier werkt het bedrijf mee aan een campagne voor de bewustwording van kanker. De campagne begon onlangs met National Pink Ribbon Day, dat onderdeel is van de van de National Breast Cancer Awareness-maand. CHEP werkt samen met Woolworths en het Australische kankerfonds. De roze pallets zullen onder andere gebruikt worden bij het distributiecentrum van Woolworths in New South Wales en daarvandaan hun weg vinden naar Woolworths-vestigingen. (primemovermag.com.au)



Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven