Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzetcijfers retail Q3 2016 Sligro Food Group staan onder druk

De omzet van Sligro Food Group over de eerste drie kwartalen (39 weken) van 2016 beliep 2,067 miljard euro, een toename van 6,9 procent (Q3: 8,1 procent) ten opzichte van een omzet van 1,933 miljard euro in 2015. Zonder het effect van overnames nam de omzet toe met 2,1 procent (Q3: 3,1 procent)



Foodservice
De omzet van Foodservice nam met 10,5 procent toe (Q3: 12,2 procent). Zonder het effect van overnames nam de omzet toe met 3,5 procent (Q3: 5,2 procent). De omzet van het in 2015 geacquireerde Bouter is met ingang van dit derde kwartaal onderdeel van de autonome ontwikkeling. JAVA en de van De Kweker overgenomen locaties voegden samen in het derde kwartaal 32 miljoen euro omzet toe en presteren daarmee in lijn met de verwachtingen die het bedrijf stelde.

Foodretail
De omzet van Foodretail nam met 0,5 procent af (Q3: -0,8 procent). De identieke consumentenomzet van de EMTÉ-supermarkten nam af met 2,1 procent (Q3: -1,8 procent). De positieve trend aan het einde van het tweede kwartaal heeft in de winkels van EMTÉ onder de oude 2.0 formule maar beperkt vervolg gekregen in het derde kwartaal. Onder de nieuwe EMTÉ 3.0 is in het derde kwartaal één geheel nieuwe franchise locatie toegevoegd en zijn drie filialen van 2.0 naar 3.0 omgebouwd. In juli is één filiaal gesloten.

Vooruitzichten
Het verdere herstel van de economie vertaalt zich nog altijd in geleidelijk herstel binnen onze afzetmarkten. Met name bij Foodservice profiteren wij daar volop van en zien wij onze omzetgroei aantrekken. In Foodretail blijven we, met name in
de winkels onder de oude 2.0 formule, achter op de markt.

Zoals reeds bij onze halfjaarcijfers is toegelicht, hebben we bij Foodservice te maken met acquisitie- en integratiekosten die het resultaat wat drukken. Bij Foodretail leidt de omzetafname bij de winkels onder de oude 2.0 formule in combinatie met toegenomen promo- en campagnedruk tot een lagere brutowinstmarge. Daarnaast leidt de ombouw en opstart van de 3.0 locaties op korte termijn tot extra kosten. Bovendien ontbreekt in vergelijking met vorig jaar de 53e week in het voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal.

De combinatie van bovengenoemde effecten zorgt per saldo voor druk op de resultaten van Sligro Food Group. Wij verwachten voor dit jaar dan ook duidelijk onder de recordwinst van vorig jaar uit te komen. De omzetcijfers over 2016 zullen op 4 januari 2017 bekend worden gemaakt, terwijl de volledige jaarcijfers over 2016 op 26 januari 2017 worden gepubliceerd.

Bron: Sligro Food Group
Publicatiedatum: