TLN intensiveert lobby Calais
Problematiek verplaatst zich
Echter, de problematiek heeft zich verplaatst naar de toegangswegen van de haven. Elke nacht zijn er incidenten en bedreigende situaties. Chauffeurs moeten gewoon veilig hun werk kunnen doen en dat is zwaar in het geding.
Tot nu toe heeft TLN haar activiteiten met name gericht op de Europese Unie en de Nederlandse overheid. Dan zijn de aangewezen instanties om de Franse overheid tot actie te bewegen. Er zijn als gevolg hiervan maatregelen genomen, maar de inspanningen zijn wat TLN betreft niet voldoende. Nu zien ook steeds meer andere landen de noodzaak om de slechte omstandigheden in Calais en andere Noordzeehavens onder de aandacht te brengen.
Niet meedoen aan 'langzaamaan-acties'
De Franse zusterorganisatie van TLN in de regio Nord-Pas-de-Calais organiseert twee 'langzaamaan-acties' op de A16 bij Calais op 5 september. TLN is gevraagd om mee te doen, maar doet dat uitdrukkelijk niet, uit vrees voor files. Dat is nu precies wat migranten willen, omdat daar kansen ontstaan om naar Engeland te komen. Het is zeer riskant en lokt massale bestormingen van de vrachtauto's uit. Daarmee zouden deze acties een averechts effect kunnen hebben. Daarbuiten associeert TLN zich niet met acties die andere weggebruikers duperen en negatief kunnen neerslaan op het imago van de transportsector.
Opschalen lobby Calais
TLN schaalt de inzet in de lobby verder op. TLN-voorzitter Arthur van Dijk neemt contact op met zusterorganisaties in Engeland, Frankrijk, Belgiƫ, Denemarken en Polen om gezamenlijk een brief te sturen aan de Franse premier Valls.
Bron: TLN