Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

TLN intensiveert lobby Calais

De afgelopen weken is de situatie voor chauffeurs in Calais weer verslechterd. De 'Jungle' is voller dan ooit en TLN krijgt weer meer telefoontjes over agressie en incidenten. TLN heeft de afgelopen twee jaar intensief gelobbyd voor veilig transport in deze regio van Noord-Frankrijk. Niet zonder succes: de situatie bij de treinterminal van EuroTunnel is fors verbeterd met hekwerken en beveiliging, de politie-inzet is opgevoerd en 'the Jungle' deels ontruimd. Dat bracht tijdelijk rust.

Problematiek verplaatst zich
Echter, de problematiek heeft zich verplaatst naar de toegangswegen van de haven. Elke nacht zijn er incidenten en bedreigende situaties. Chauffeurs moeten gewoon veilig hun werk kunnen doen en dat is zwaar in het geding.

Tot nu toe heeft TLN haar activiteiten met name gericht op de Europese Unie en de Nederlandse overheid. Dan zijn de aangewezen instanties om de Franse overheid tot actie te bewegen. Er zijn als gevolg hiervan maatregelen genomen, maar de inspanningen zijn wat TLN betreft niet voldoende. Nu zien ook steeds meer andere landen de noodzaak om de slechte omstandigheden in Calais en andere Noordzeehavens onder de aandacht te brengen.

Niet meedoen aan 'langzaamaan-acties'
De Franse zusterorganisatie van TLN in de regio Nord-Pas-de-Calais organiseert twee 'langzaamaan-acties' op de A16 bij Calais op 5 september. TLN is gevraagd om mee te doen, maar doet dat uitdrukkelijk niet, uit vrees voor files. Dat is nu precies wat migranten willen, omdat daar kansen ontstaan om naar Engeland te komen. Het is zeer riskant en lokt massale bestormingen van de vrachtauto's uit. Daarmee zouden deze acties een averechts effect kunnen hebben. Daarbuiten associeert TLN zich niet met acties die andere weggebruikers duperen en negatief kunnen neerslaan op het imago van de transportsector.

Opschalen lobby Calais

TLN schaalt de inzet in de lobby verder op. TLN-voorzitter Arthur van Dijk neemt contact op met zusterorganisaties in Engeland, Frankrijk, Belgiƫ, Denemarken en Polen om gezamenlijk een brief te sturen aan de Franse premier Valls.

Bron: TLN
Publicatiedatum: