Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jumbo ziet omzet eerste helft 2016 met 13,4 procent stijgen

Jumbo Groep Holding heeft een positief eerste halfjaar achter de rug. In de eerste helft van 2016 steeg de consumentenomzet met 13,4 procent tot 3,588 miljard euro. De autonome groei in de bestaande Jumbo winkels is gestegen naar 4 procent. In de periode van januari t/m juni heeft Jumbo circa 30 winkels vernieuwd. Daarnaast zijn 100 extra Pick Up Points geopend en is gestart met thuisbezorging van boodschappen. Daarbuiten heeft La Place het afgelopen halfjaar een omzetgroei van 11 procent gerealiseerd. De restaurantketen opende veel nieuwe vestigingen en wordt zo steeds meer zichtbaar in het straatbeeld.
 
CEO Frits van Eerd is positief gestemd over deze cijfers. "We zijn druk bezig onze organisatie te optimaliseren en verder te laten groeien. Hierbij focussen we ons op het klantgerichter en slagvaardiger maken van de Jumbo organisatie. Ook de investeringen in onze winkels en het online verkoopkanaal werpen hun vruchten af."
 
Versproducten
In het eerste half jaar van 2016 zijn circa 30 bestaande Jumbo winkels vernieuwd en in sommige gevallen uitgebreid. De supermarktketen investeert dit jaar in totaal ruim 125 miljoen euro, waarvan het grootste deel in de vernieuwing van haar winkels. "Iedere winkel beschikt over eigen bouwstenen om het verschil te maken voor de klant. Zo wordt in een groot deel van onze winkels dit najaar verse pizza en sushi geïntroduceerd. Daarnaast testen we verschillende concepten die gezond en lekker eten voor iedereen bereikbaar moet maken," zegt Van Eerd.
 
Thuisbezorgen boodschappen wordt uitgebreid
Verder heeft Jumbo in de eerste helft van 2016 het aantal Pick Up Points met circa 100 uitgebreid naar 266. Inmiddels worden in een steeds groter deel van Nederland de boodschappen ook thuisbezorgd. Van Eerd: "Online boodschappen doen sluit volledig aan bij onze omnichannel-strategie. Het gaat hierbij zowel om het thuisbezorgen van boodschappen bij consumenten als bij bedrijven. Het is de bedoeling deze activiteiten op steeds meer plaatsen aan te bieden."
 
Optimalisatie in de logistiek
Ook binnen de logistieke organisatie onderzoekt Jumbo de mogelijkheden om op de klantbehoeftes te kunnen inspelen, onder meer door verdere automatisering binnen het logistieke proces te onderzoeken. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat een geautomatiseerd landelijk distributiecentrum voor medium- en slow move artikelen veel voordelen biedt. "Een geautomatiseerd distributiecentrum biedt ons mogelijkheden om efficiënter te werken en in te spelen op de klantbehoeftes van vandaag en morgen. De komende periode zullen wij gebruiken om de plannen verder uit te werken. Wij verwachten nog dit jaar tot een voorgenomen besluit te komen," aldus Van Eerd.
 
La Place
Ook La Place heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. Bart van den Nieuwenhof, managing director van La Place: "Ondanks de ontvlechtingsoperatie uit V&D en de daaropvolgende integratie binnen Jumbo, hebben we het afgelopen jaar op vergelijkbare basis een omzetgroei van 11 procent weten te realiseren." La Place heeft in het eerste halfjaar zes nieuwe locaties in Nederland geopend; twee restaurants in Duitsland hebben een doorstart gemaakt. Van den Nieuwenhof: "Voor het einde van dit jaar zal een deel van de restaurants in de voormalige V&D-vestigingen weer worden geopend. Onze gasten zullen in veel gevallen vertrouwde gezichten terugzien." In totaal zijn 1.500 medewerkers opnieuw bij La Place in dienst getreden. Frits van Eerd is positief over de prestaties van La Place: "We zijn er trots op dat La Place in zo'n korte tijd een volwaardig zelfstandige organisatie heeft opgebouwd. De synergie tussen La Place en Jumbo wordt steeds meer zichtbaar". Verschillende modules, producten en concepten worden onderling uitgewisseld. Zo is La Place koffie nu al te koop bij alle Jumbo winkels en worden steeds meer recepturen met elkaar gedeeld. Bovendien hebben beide organisatie een gezamenlijke kookstudio opgericht, waarin koks van Jumbo en La Place nauw samenwerken aan nieuwe producten en concepten.

Bron: Jumbo Supermarkten
Publicatiedatum: