Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuw adviesorgaan voor Britse supermarktsector | Tesco focust op huismerk

Engeland: prijzen biologische AGF schieten omhoog

Morrisons stuurt stafleden van hoofdkantoor de werkvloer op
Morrisons heeft zijn hoofdkwartier praktisch gesloten en heeft meer dan duizend stafleden van zijn hoofdkantoor naar vestigingen gestuurd om mee te laten helpen. Morrisons verwacht topdrukte wegens het verwachte warme weer. De keten gaat daardoor uit van een toenemende vraag naar gekoelde dranken, salades en zonnebrand. (yorkshirepost.co.uk

VK: Online prijzen biologisch AGF schieten omhoog
In juli zijn de online prijzen van biologisch AGF jaar op jaar met 66% toegenomen. Dit blijkt uit de maandelijkse Digital Price Index (DPI) die door het bedrijf Adobe wordt gepubliceerd. In de huidige trends zijn online supermarkten en afhaalpunten bij bestaande vestigingen enorm aan het groeien. Het aandeel aan digitale boodschappen dat online wordt gedaan en van een afhaalpunt wordt opgehaald is gestegen van 18% in januari 2015 tot 45% in juli 2016. Het aandeel van boodschappen die worden thuisbezorgd komt neer op 55%. De prijzen voor een groot aantal online boodschappen nemen jaar op jaar af met 0,8%, maar de prijzen voor biologische producten nemen juist toe. Deze prijzen stijgen twee keer zo hard als die van conventionele AGF. (talkingnewmedia.com)

Walmart wil grootste keten van Canada worden
Steeds meer Canadese consumenten vinden hun weg naar Walmart. Het aandeel van Walmart binnen de Canadese supermarktsector wordt daarmee steeds groter en kan volgens professor Sylvain Charlebois van Dalhousie University zelfs nog groter worden. Charlebois is gespecialiseerd in de retailsector. Volgens hem heeft Walmart de ambitie om in Canada net als in de VS de marktleider te worden. "Als we uitgaan van het tempo dat Walmart nu heeft, is dat een haalbare doelstelling," aldus de professor. De vergelijkbare winkelomzet van Walmart Canada is in de afgelopen twee jaar voortdurend toegenomen. Op dit moment heeft Walmart in Canada een marktaandeel van 7%, terwijl het aandeel van Costco 10% bedraagt. (news.yahoo.com)

Tesco focust op huismerk
Tesco is van plan om grote veranderingen door te voeren in de opzet van zijn winkels. Hiermee wil de keten meer focus leggen op de eigen huismerken. Ook wil Tesco zo een concept doorvoeren waarin het assortiment qua maaltijden is gerangschikt per dagdeel. De veranderingen zullen worden toegepast bij alle 900 Extra, superstore en Metro store-vestigingen, nadat er met succes een proefperiode is afgerond in Baldock te Hertfordshire. (igd.com)

Australië: Tops verminder verliezen in 2Q

Tops Group Holdings heeft dankzij sterkere bruto winstmarges zijn verliezen verminderd in het tweede kwartaal. De vergelijkbare winkelomzet nam af met 1,1% wegens de prijsdeflatie van zijn producten. De interne omzet van Tops Markets nam in deze periode toe met 1,9% tot AU$555 miljoen (€380,7 miljoen), terwijl de netto omzet steeg met 0,6% tot AU$590 miljoen (€404,8 miljoen). (supermarketnews.com)

VS: Hogere omzet voor Metro, stapt over op discount

Metro had ondanks de toenemende concurrentie en trage inflatie een sterke omzet, winst en vergelijkbare winkelomzet in zijn derde kwartaal. Volgens CEO Eric La Fleche zijn de consumenten van Metro overgestapt van de conventionele vestigingen van de keten naar de discountwinkels. Hierdoor is iets meer druk op de winstmarges komen te staan. De omzet is volgens hem ondanks dit echter nog wel beter dan die van concurrenten als Loblaw en Sobeys. De omzet van Metro steeg met 4,5% tot $3,1 miljard (€2,8 miljard)in de VS, terwijl de vergelijkbare winkelomzet toenam met 3,9%. De netto winst in de VS steeg met 8% tot $136,3 miljoen (€121,9 miljoen). (supermarketnews.com)

Kenia: Uchumi mikt op overheidssubsidie

Uchumi Supermarkets heeft zijn plannen stopgezet om voor 5 miljard shilling (€43,8 miljoen) aan investeringen te verkrijgen. In plaats daarvan maakt de keten gebruik van een voorstel van de overheid voor een subsidie van 1,2 miljard shilling (€10,5 miljard) om zo alsnog in bedrijf te blijven. Volgens CEO Julius Kipng'etich is het wegens de negatieve nettowaarde van het bedrijf momenteel moeilijk om een vermogende investeerder aan te trekken, zonder dat dit grote gevolgen zou hebben voor de huidige aandeelhouders. (nation.co.ke)

China: Omzet van Alibaba schiet omhoog
Alibaba had ondanks de economische recessie in zijn eerste kwartaal van 2016 een recordomzetgroei van 49% tot RMB 23,4 miljard (€3,1 miljard), dankzij de retailketens Taobao en Tmall. 75% van de omzet werd gegenereerd door mobiele apps. De internationale omzet nam toe met 123% tot RMB 1,1 miljard (€147,6 miljoen) en was goed voor 4% van de totale omzet. (igd.com)

Australië: Dilemma voor Woolworths wegens verkoop vastgoed

Woolworths moet op dit moment kiezen tussen twee verschillende opties met betrekking tot de vaste activa die de keten wil verkopen via de investeringsbank Citi. Aan de ene kant kan Woolworths ervoor kiezen om de panden van zijn met verlies draaiende Masters-keten te verkopen, die nu nog miljoenen waard zouden zijn. Aan de andere kant kan Woolworths er voor kiezen om deze panden praktisch gratis uit handen te geven, waarbij de partij die dit vastgoed overneemt ook verantwoordelijk worden voor de hieraan verbonden leasecontracten. (theaustralian.com.au)

Supervalu maakt winnaars bekend van Master Marketer-wedstrijd
De groothandelaar Supervalu heeft de winnaars bekendgemaakt van zijn jaarlijkse Master Marketer-wedstrijd. Met deze wedstrijd worden de beste marketingstrategieën van onafhankelijke supermarkten uitgekozen, die in het klantenbestand van Supervalu staan. De winnaar van 2016 is Karns Foods wegens zijn algemene prestaties van de afgelopen jaren. (groceryheadquarters.com)

VK: Daling in supermarktomzet leidt tot daling in omzet beursgenoteerde bedrijven

De dalende omzet van de supermarktsector heeft geleid tot een dalende omzet bij beursgenoteerde bedrijven in het Verenigd Koninkrijk. De omzet van beursgenoteerde bedrijven daalde in het afgelopen kwartaal met 2,2% tot £341,7 miljard (€394,2 miljard). Een derde van deze ondernemingen zijn supermarktketens, die voor het eerst sinds 2010 hun omzet zagen dalen tot onder £100 miljard (€115,4 miljard). Dit veroorzaakte ook een daling in de winst. De supermarkten moeten concurreren met de opkomst van discountketens, waarvan een aantal particuliere ondernemingen zijn. De totale omzet binnen de supermarktsector daalde in deze periode met 3,1% tot £99 miljard (€114,2 miljard). (cityam.com)

Nieuw adviesorgaan voor Britse supermarktsector

Een groot aantal retailers en merken zoals ASDA, Boots, Coca Cola Enterprises, Co-op Group, Dairy Crest, Kellogg's, Mondelēz International, Morrison's, Müller UK & Ireland, Nestlé, Ocado, PepsiCo, P&G, Sainsbury's, Tesco, Unilever en Waitrose zijn lid geworden van een nieuw Brits adviesorgaan voor de retailsector. Alle leden zijn samen goed voor 80% van de Britse retailsector en zullen focussen op hervormingen door middel van samenwerking. Een belangrijk doel is het verbeteren van de leveringsketen ten bate van zowel de sector zelf als de eindconsument. (esmmagazine.com)
Publicatiedatum: