Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tesco verkoopt heetste peper | Carrefour ondersteunt lokale teelt

Sainsbury´s werkt tegen verspilling bananen

Shoprite stijgt door grotere Afrikaanse omzet
Shoprite Holdings Ltd. is dit jaar fors gegroeid in waarde. Dit werd mogelijk dankzij een grotere jaaromzet, die werd behaald door de vestigingen die buiten de thuismarkt van Zuid-Afrika vallen. De waarde van Shoprite steeg met 9,3% tot 191,47 rand (€12,17) per aandeel in Johannesburg. Dit is de hoogste waarde per aandeel sinds januari 2013 en de hoogste koersstijging sinds september 2008. (Bloomberg)

VS: Walmart begint programma voor misvormde appelen
Walmart Stores gaat de eerste Amerikaanse supermarktketen zijn die misvormde appelen aan gaat bieden. De appelen worden verkocht onder het merk "I'm Perfect". Volgens vertegenwoordigers van Walmart leidt dit programma tot het verminderen van voedselverspilling voor telers en geeft het een goedkopere optie in het assortiment voor consumenten. In zo'n 300 vestigingen in Florida worden nu de appelen in drie- en vijfpondszakken aangeboden. Walmart begon eerder dit jaar het met het aanbieden van misvormde aardappelen onder het merk "Spuglies". (supermarketnews.com)

VK: Sainsbury's werkt tegen verspilling bananen
Sainsbury's gaat voedselverspilling verder proberen terug te dringen door consumenten aan te moedigen brood te maken van beurse bananen. Volgens de supermarktketen eet een op de vijf Britse consumenten dagelijks een banaan. Bijna 30% van de consumenten gooit echter een banaan weg als er zelfs maar een kleine beurse plek op zit. Hierdoor wordt fruit verspild dat eigenlijk nog steeds voor consumptie geschikt is. Om dit probleem aan te pakken gaat de Sainsbury's nu bananenbrood maken van beurse bananen. Ook moedigt de supermarktketen zijn consumenten aan om thuis ook bananen voor recepten te gebruiken. (huffingtonpost.co.uk)

Tesco verkoopt heetste peper
Tesco gaat de Carolina Reaper in zijn assortiment opnemen. Dit is de heetste chilipeper ter wereld. De Carolina Reaper wordt geteeld in Bedfordshire door Salvatore Genovese. Dit bedrijf is de grootste teler van chilipepers in het Verenigd Koninkrijk. (telegraph.co.uk)

Spanje: Carrefour ondersteunt lokale teelt

Carrefour heeft in een promotiecampagne de aandacht gevestigd op hoe het bedrijf zijn AGF-producten inkoopt bij lokale telers in de omgeving van Madrid. In dit gebied bevinden zich 71 teeltbedrijven. Carrefour zegt dat er wordt gewerkt met 2.200 leveranciers in de regio en dat er in totaal voor meer dan €3,1 miljard is ingekocht. (igd.com)

Duitsland: Lidl en Fairtrade werken 10 jaar samen
Lidl en Fairtrade vieren het tienjarig jubileum van hun partnerschap. Naar aanleiding hiervan introduceert Lidl "Fairglobe"-campagne, die in samenwerking is opgestart met TransFair. Voor elk "Fairglobe"-product dat tussen 18 en 23 juli bij een Lidl-vestiging wordt gekocht, krijgen Boliviaanse koffietelers 10 cent extra. Lidl heeft 2016 tot Fairtrade-jaar uitgeroepen en heeft als doel het fair trade-principe sterker uit te werken.

Spanje: Condis breidt sneller uit
Condis heeft het tempo verhoogd waarmee de keten nieuwe vestigingen in 2016 toe wil voegen. In de eerste helft van het jaar zijn er 26 nieuwe winkels geopend, waarmee de totale gecombineerde winkelruimte op 6.250 vierkante meter kwam. De nieuwe vestigingen komen mede tot stand door de renovatie van 10 bestaande locaties. Condis heeft voor deze plannen €6,5 miljoen geïnvesteerd. Van de 26 winkels vallen er 15 onder het Condis Express-merk. (igd.com)

Alibaba voert activiteiten op in Australië en Nieuw-Zeeland
De Chinese online retailer Alibaba gaat meer activiteiten opzetten in Australië en Nieuw-Zeeland. Het bedrijf is van plan om in Melbourne met het einde van dit jaar een kantoor in bedrijf te hebben. Een aantal ketens uit Nieuw-Zeeland maken al gebruik van hun samenwerking met Ali Baba om zo de Chinese online markt op te komen. (stuff.co.nz)

Zuid-Afrika: Massmart verhoogt omzet tot R42,3 miljard
De keten Massmart heeft in de eerste helft van 2016 zijn omzet weten te verhogen met 8,7% tot R42,3 miljard (€2,69 mljard). De jaarlijkse productinflatie tijdens deze periode werd geschat op 5,8%. (iol.co.za)

Rusland: X5 Retail Group streeft concurrent Magnit voorbij

Het Russische retailer X5 Retail Group heeft een omzetgroei van 26,2% gehad in het eerste halfjaar van 2016. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de ketens Pyaterochka, Perekrestok en Karusel. De omzet kwam neer op 480,32 miljard roebel (€6,9 miljard), waarmee het bedrijf qua omzet zijn voornaamste concurrent Magnit heeft ingehaald. (edesknews.com)

Centraal en Oost-Europa: Belangrijke ontwikkelingen in retail in het tweede kwartaal
Klik hier om het artikel te lezen.




Publicatiedatum: