Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Prinsen, BFFI:

"Retailers moeten seizoenen meer respecteren"

Tholen - "De manier van presenteren van groenten en fruit is in het buitenland regelmatig mooier dan in België. Er wordt gespeeld met kleur en men gebruikt bij de uitstalling minder EPS en meer houten verpakkingen. Vooral in Frankrijk wordt het houten kistje vaak gebruikt. Daarnaast is er vaak aandacht voor producten die uit het seizoen komen. "Knappe presentaties", noemt Jan Prinsen het tijdens zijn presentatie op het verscongres, georganiseerd door Storecheck.

Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute bezoekt regelmatig supermarkten en markten in het buitenland. Het valt hem op dat presentaties er daar anders uitzien. "Ook is er vaak minder verpakt en zijn er minder referenties per artikel, zodat consumenten gemakkelijker kunnen kiezen."



Bio
Jan merkt een toename in bioproducten. "In Nederland heb je een prachtige winkel met bioproducten, genaamd Ekoplaza. De Duitse Temma, dat onderdeel is van REWE, is ook volledig bio. Bij de Franse groothandelsmarkt Rungis is tegenwoordig ook een afdeling met biologische producten. "Het valt mij op dat de kwaliteit van bio even goed is en er even mooi uitziet als de conventionele groenten en fruit."



Seizoen
Bij seizoensproducten vindt Jan dat het qua presentatie veel groter uitgepakt moet worden. "Als het gaat om asperges bijvoorbeeld mag de presentatie opvallend zijn. Daarnaast zijn er kansen door in te spelen op het gemak van de consument met schilmachines. Ook de verkoop van combinaties met andere producten werken. Je kunt mensen een tip geven door er bijvoorbeeld de juiste wijn en krielaardappelen bij te presenteren."



Lokaal

Een andere trend is lokaal. "In het ene land is dat meer zichtbaar dan het andere. In Engeland wordt op de verpakking van veel fruit en groenten de Engelse vlag getoond. Ook in Duitsland en Frankrijk is het vermelden van de oorsprong belangrijk. Producten uit bepaalde regio's nemen daar een belangrijke plaats in. In België wordt er veel minder vaak een regio vermeld op de verpakking. Een goed voorbeeld in ons land is de Hoogstraten-aardbei. We moeten meer doen met producten uit andere regio's, zoals de Mechelse bloemkool. Klanten willen weten waar hun product vandaan komt! Een supermarkt die dat trouwens heel goed doet is de Lidl. Zij bieden veel Belgische producten en dat is duidelijk te zien in de presentatie."


Lokale producten: links Duitsland en rechts Frankrijk.

E-commerce
De groei van online verkoop van groenten en fruit stijgt nog niet heel hard. "Toch verwacht ik wel dat het telkens een deel van de verkoop zal inleveren." Uit onderzoek blijkt dat mensen minder lang in de winkel blijven. "Die tijd dat mensen er zijn moet wel goed worden gebruikt. Er is trouwens al veel te winnen met vriendelijk personeel."

Minder kennis
Jan vindt dat de kennis van de AGF-verkopers in de supermarkten achteruit is gegaan. "Doordat de personen die in de winkel staan, meestal niet zijn betrokken bij de inkoop en weinig achtergrondinformatie hebben, hebben ze minder voeling met de markt en de producten. Zo kunnen ze de klanten niet juist informeren over de seizoenen of de citrus variëteiten. Daar mag aan worden gewerkt!"


Producten met de Engelse vlag op de verpakking.

Private label

In supermarkten zijn steeds meer producten onder private label verkrijgbaar. Dat vindt Jan jammer. "Hierdoor verdwijnen de mooie merken, ook uit groenten en fruit. We moeten juist trots zijn op die merken en ze gebruiken bij de presentatie. Bij een toename van private label-producten gaat de kwaliteit van het schap er niet op vooruit. Onze merken zijn in gevaar!"


Bekende merken: Flandria, Kira, Aida, Primor, Royal en Orchidea.

Kwaliteit
Over kwaliteit gesproken: "Doordat retailers soms te vroeg of te laat met seizoenen starten, maken consumenten op een verkeerde manier kennis met producten. Zo wordt er regelmatig niet op tijd gestart met het Spaanse seizoen. De producten zijn dan nog niet eens goed rijp. Retailers moeten onze seizoenen meer respecteren opletten dat we op de juiste tijd met seizoenen starten en stoppen."


Volgens Jan moeten tomaten meer in combinatie met komkommers en radijs worden verkocht.

Advies van Jan
Jan had nog veel meer zaken en adviezen die hij wilde delen. "Zo zie ik regelmatig de promoties van groenten en fruit bij elkaar staan. Verspreid de AGF-promoties door de afdeling, zodat mensen veel meer producten passeren! Daarnaast mogen er ook best producten worden geproefd. Zo zag ik eens spruiten die werden gepresenteerd als borrelhapje. Heel innovatief. Wokdemo's met groenten zijn ook een goed idee. Of organiseer eens een wedstrijd rondom groenten en fruit."

Voor meer informatie:
Jan Prinsen
Belgian Fresh Food Institute
belgian.fresh.food.institute@gmail.com
www.belgianfreshfoodinstitute.be