Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ahold's bfresh begint met online bezorgdienst | Lidl investeert €500 mln in België

Nieuw: Whole Foods 365

VS: Hannaford verkoopt "lelijk" AGF
De Amerikaanse supermarktketen Hannaford, die gerund wordt Delhaize, gaat beginnen met een programma voor "lelijk" AGF in zijn 14 vestigingen in Albany in de omgeving van New York. Het qua uiterlijk afwijkende AGF wordt geleverd door Robinson Fresh, dat ook soortgelijke producten heeft geleverd aan winkels in Salt Lake City. (supermarketnews.com)

365 van Whole Foods van start in Californië
Whole Foods heeft een kleiner winkelformat ontwikkeld onder de naam 365. Onlangs is in Los Angeles de eerste winkel volgens dit format geopend. Whole Foods is van plan om nog minstens 12 van deze winkels met 2017 geopend te hebben. De bedrijfsleiding van Whole Foods heeft met dit kleinere en goedkopere format als doel om het imago van dure supermarktketen van zich af te schudden en om zowel oudere consumenten als klanten uit de millennial-generatie aan te trekken. (statesman.com)



Interieur van 365. Bron: Reuters

VS: Costco overtreft verwachtingen derde kwartaal

Costco Wholesale Corp. heeft de resultaten van zijn derde kwartaal bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat de prestaties beter zijn dan door analisten werd verwacht, mede doordat er in kosten is gesnoeid. De netto winst steeg met 5,6% tot $545 miljoen (€488 miljoen), oftewel $1,24 (€1,11) per aandeel. Analisten hadden gerekend op gemiddelde stijging van $1,22 (€1,09) per aandeel. De vergelijkbare winkelomzet steeg met 3% met uitsluiting van negatieve invloeden als de wisselkoers en de lage olieprijzen.

VS: Supermarktketen Mars wordt opgedoekt
Mars Super Markets heeft al zijn nog bestaande vestigingen gesloten. De keten is 70 jaar lang in bedrijf geweest. Mars heeft 13 vestigingen in de omgeving van Baltimore, waarvan er 5 zijn verkocht aan de keten Weis. (wbal.com)

Lidl investeert €500 mln in België
In de komende 5 tot 7 jaar gaat Lidl €500 miljoen investeren in België. Dit zal leiden tot 50 nieuwe vestigingen en ongeveer 2.000 nieuwe banen. In eerste instantie zal Lidl zich richten op Brussel, waar er 35 locaties worden geopend. Andere nieuwe winkels worden opgezet in Sint-Jans-Molenbeek, Anderlecht, Evere en Machelen. Ook zal een aantal bestaande winkels worden gerenoveerd. (retaildetail.eu)

Retro-look voor Co-operative 

Het klassieke klaverblad-logo van The Co-operative dat in de jaren '60 werd gebruikt, wordt opnieuw toegepast door het bedrijf. Het nieuwe "oude" logo is al te zien in 7 vestigingen en zal met 2018 bij meer dan 2.000 vestigingen worden toegepast. Ook zullen 600 huismerken gebruik maken van het logo. (igd.com)

Slovenië: Mercator verdubbelt investeringen in eerste kwartaal
De Sloveense keten Mercator heeft €12,9 miljoen geïnvesteerd in het eerste kwartaal van 2016. Dat is bijna twee keer zoveel in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Het merendeel van de investeringen werd gebruikt in Servië. Ongeveer 56,6% van de investering werd gestoken in bestaande vestigingen. Nieuwe faciliteiten waren goed voor 22,8% van de totale investering. Verder heeft Mercator in het eerste kwartaal een nieuw huismerk voor zuivel geïntroduceerd onder de naam Mila, samen met een merklijn voor premium producten onder de naam Special Moments. Ook werd onder de naam Bio Zone een het assortiment aan biologische producten verbeterd. Mercator had aan het einde van het eerste kwartaal een omzet van €604,9 miljoen, wat jaar op jaar 3,8% minder was. De netto winst daalde met 44% tot €2,3 miljoen wegens de afstoting van een aantal branches die niet tot de kern van Mercator behoorden. (wbal.com)

VK: Tesco verwijdert Ierse afdeling in winkels.

Tesco gaat een sectie van zijn supermarkten die specifiek is gericht op Ierse producten verwijderen. Ook gaat het bedrijf het totaal aantal Ierse merken in het assortiment verminderen. Vanaf juli zal het deel aan Ierse producten in de "World Foods"sectie in de grotere Tesco-vestigingen verwijderd zijn. De meest populaire producten blijven beschikbaar in de reguliere schappen van de winkels. (irishtimes.com)

VK: Goede prestaties M&S voor voedingsmiddelen
M&S heeft zijn jaarcijfers bekend gemaakt. De totale omzet in de 53 weken tot 2 april stegen met 2,4% tot £10,6 miljard (€13,9 miljard). De onderliggende winst steeg met 4,3% tot £689 miljoen (€903,7 miljoen). De bruto winst daalde met 18,5% tot £488,8 miljoen (€641,1 miljoen). Het voedingsmiddelensegment van de keten presteerde sterk, terwijl de retail van kleding en huishoudelijke artikelen in omzet daalde met 2,9%. (newsroom.researchfarm.co.uk)

Spanje: Lidl vergroot aantal lokale leveranciers met 20%
Lidl heeft 100 nieuwe lokale leveranciers toegevoegd aan zijn netwerk in Spanje. Zodoende is het totaal aantal leveranciers met 20% toegenomen tot 600. De retailer heeft ook het aantal producten in het assortiment met 18% verhoogt tot 2.600. In 2015 bestond dit assortiment nog uit 2.200 producten. (esmmagazine.com)

Roemenië: Profi te koop

De Roemeense supermarktketen Profi wordt misschien ter overname aangeboden. Het Poolse investeringsfonds Enterprise Investors, dat de keten in beheer heeft, overweegt de zaak te verkopen. Momenteel is er sprake van 400 vestigingen in Roemenië en een omzet van €500 miljoen. Enterprise Investors heeft Citi Corporate and Investment Banking opgedragen om de omstandigheden van de markt in kaart te brengen en de mogelijkheden voor de ontwikkeling van het bedrijf te schetsen. (romania-insider.com)

Saoedi-Arabië gaat BTW heffen
Saoedi-Arabië gaat met het einde van 2016 BTW heffen. Hiermee wil de overheid van het land de consumptie van zijn inwoners verminderen. Dit besluit is in overeenstemming met een akkoord onder de Arabische golfstaten, dat in de komende twee jaar moet worden toegepast. De BTW zal geheven worden over de gehele lengte van de leveringsketen en zal waarschijnlijk een negatieve invloed op de consumptie hebben. Sommige bedrijven zijn bang dat dit zal leiden tot banenverlies en hogere kosten. (igd.com)

Chili: Cencosud heeft sterke winst in eerste kwartaal
De Chileense supermarktketen Cencosud had in zijn eerste kwartaal van 2016 een netto winst van 107,7 miljard pesos (€142,8 miljoen). Dit is significant meer dan de netto winst van 22,1 miljard pesos (€28,8 miljoen) in dezelfde periode van 2015. Het bedrijf verklaarde de resultaten door lagere kosten en de invloed van de wisselkoers. (Reuters)

VAE: Majid Al Futtaim gaat verder investeren in Oman
De in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde keten Majid Al Futtaim gaat zijn investering in Oman met 2020 verhogen tot OMR705 miljoen (€1,6 miljard). Er zal geïnvesteerd worden in de winkelcentra Mall of Oman, City Centre Sohar en My City Centre Sur. Ook zal er worden geïnvesteerd in uitbreiding door middel van het Carrefour-merk. (igd.com)

VS: Omzetdip voor SpartanNash in eerste kwartaal 
SpartanNash heeft aangegeven dat zijn omzet in het eerste kwartaal is gedaald met 1,3%. De aanwas van nieuwe consumenten werd te niet gedaan door problemen in zijn militaire en retail-segmenten. De omzet voor de 16 weken tot 23 maart kwamen neer op $2,3 miljard (€2,1 miljard). De winst voor deze periode daalde met 9,3% wegens reorganisatiekosten, waar voor een deel voor werd gecompenseerd met lagere uitgaves in verband met productiviteit en een verbeterde efficiëntie. (supermarketnews.com)

Ahold's bfresh begint met online bezorgdienst

Ahold's bfresh is begonnen met het aanbieden van een online bestel- en bezorgdienst. Dit gebeurt in samenwerking met een in de Oekraïne gevestigde serviceprovider die zijn debuut heeft in de VS. (supermarketnews.com)
Publicatiedatum: