Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Polen: Helft consumenten koopt AGF op markten of bazaars

Polen kent met 2,5 winkels/1000 inwoners de hoogste winkel dichtheid per inwoner in de EU (0,5). Een Poolse consument bezoekt gemiddeld 46x per maand een winkel, verdeeld over gemiddeld 7 supermarktformules. De 4 grootste formules hebben "slechts" een marktaandeel van 33% (in veel EU landen ligt dit fors hoger), waarbij Biedronka de grootste is. Het aantal supermarktformules zorgt voor grote prijsdruk, ook omdat de Poolse consument erg kritisch is op de prijs. 17-25% van het budget wordt besteed aan voedingsmiddelen. De totale waarde van de FMCG markt bedraagt 230-250 mln PLN en groeit jaarlijks met circa 3%. 50% van de Poolse consument koopt zijn groenten en fruit op markten of bazaars.



Deze karakteristieken en andere ontwikkelingen en trends in de Poolse retailsector kwamen naar voren tijdens een presentatie van mevrouw Edyta Kochlewska, journalist van het magazine 'Dla Handlu' op een netwerkontbijt dat door de Nederlandse Ambassade werd georganiseerd voor Nederlandse deelnemers aan de voedingsmiddelenbeurs World Food Warsaw en belangstellenden uit de Poolse voedingsmiddelensector.

De World Food is een internationale voedingsmiddelenbeurs, die jaarlijks wordt georganiseerd in Warschau en kent een groeiende belangstelling. Veel Poolse supermarktformules, producenten en handelaren van voedingsmiddelen bezoeken de beurs. Het netwerkontbijt maakte deel uit van een bredere samenwerking tussen de Ambassade, het NCH (organisatie Holland Paviljoen op de beurs) en de Nederlands-Poolse kamer van Koophandel (organisatie individuele matchmaking).

Nederlandse aanwezigheid op de WFW
Publicatiedatum: