Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
meer diversificatie in productaanbod

Hoogstraten gaat voor omzetverdubbeling in komend decennium

Tholen - Op 9 maart 2016 vond de jaarlijkse seizoensopening plaats bij Hoogstraten. De volledig ge-rebrande coöperatie staat gereed voor het nieuwe jaar. De laatste decennia is de omzet van Hoogstraten telkens verdubbeld. Vorig jaar kwam deze voor de eerste keer boven de 200 miljoen euro uit. "Ons streven is om de omzet in de komende decennia te blijven verdubbelen", vertelde Jan Engelen. "We gaan deze uitdaging aan."



De drie belangrijkste pijlers zijn de tomaten, aardbeien en paprika's: bij elkaar goed voor 95% van de omzet. Het aardbeienareaal voor 2016 is een kleine 1000 hectare, waarvan een derde vollegrondsproductie. Naast de drie belangrijkste producten zijn er nog andere groenten en fruit die in areaal en volume toenemen voor de coöperatie en komt er meer diversificatie in het assortiment. "Zo zien we bijvoorbeeld een doorgroei in specials, telers switchen naar speciale producten. Voor het derde jaar op een rij is er een verdubbeling te zien in specials. Daarnaast neemt het areaal kasgroenten gestaag toe. We hebben vorig jaar voor het eerst kersen gehad en dit jaar verwachten we 35 ton. Voor kiwibes wordt 150 ton geraamd. Ook de productie van blauwe bessen en frambozen stijgt."


Start van het aardbeienseizoen met de directeur en voorzitter van Veiling Hoogstraten en Gaëlle Devos van Delhaize (met aardbeien) en Ine Tassignon van het rode kruis (met de gift van 8000 euro).

Rebranding

Tijdens Fruit Logistica presenteerde Hoogstraten haar nieuwe branding en logo's. In het verleden presenteerden ze de drie merken Veiling Hoogstraten, Flandria en Specialty Street, tegenwoordig is dat er nog maar één: Hoogstraten. "De introductie van dit masterbrand is een hele stap, maar de laatste jaren voelden wij en andere Belgische coöperaties de druk om een eigen merk te creëren en je ziet ook dat er verschillende zijn geïntroduceerd. De naam Flandria zal men nog wel terugvinden op de verpakkingen van bepaalde producten, we laten het kwaliteitsmerk zeker niet vallen." Door de toename van bemiddeling koos Hoogstraten ervoor om zichzelf geen veiling meer te noemen, maar coöperatie. "Dit dekt veel beter de lading en is internationaal herkenbaarder", legt Jan uit. "We zullen onze rebranding in 2016 verder uitrollen en Hoogstraten zal zowel B2C als B2B worden gepromoot."


Smakelijke rebranding!

Projecten 2016
Voor het nieuwe jaar staan diverse projecten op de planning. Zo zullen er 3180 zonnepanelen worden geplaatst op het dak van de groenteloods worden geplaatst. Dit zal goed zijn voor 15% van de energiebehoefte van Hoogstraten. Daarnaast komt er een nieuwe inpakafdeling in april met een oppervlakte van 5.500 vierkante meter. Er wordt momenteel ook een nieuwe loods gebouwd waar Groep Achiel de Witte haar intrek in zal nemen. Deze loods van 2.500 vierkante meter wordt gebouwd bij Hoogstraten en verhuurd aan Groep ADW, één van de grootste klanten van de coöperatie. Een ander project/evenement dit jaar is het tomatencongres van 13 tot 15 april, waar Hoogstraten een belangrijk aandeel heeft in de organisatie.

In deze ochtend werd naar jaarlijkse traditie een kist aardbeien geveild voor het goede doel. Deze kist ging naar Delhaize aan de prijs van € 500 per 500g. Door inbreng van Coöperatie Hoogstraten cv, in naam van de telers, werd de opbrengst verdubbeld. Het bedrag van € 8.000 werd overhandigd aan Ine Tassignon, afgevaardigde van het Rode Kruis. Dit is een onafhankelijke vrijwilligersorganisatie die opkomt voor kwetsbare mensen in binnen- en buitenland en actief is op het vlak van rampenbestrijding, zelfredzaamheid en bloedvoorziening. De mensen van het Rode Kruis zijn zeer dankbaar voor deze gulle gift. Wat ze met het geld gaan doen? "Deze mooie opbrengst kunnen wij gebruiken om nog beter te 'helpen helpen'. Dit is iets waar we in de toekomst verder op willen inzetten."


Tijd om bij te praten en te genieten van de aardbeien.

Aankoop Delhaize
Gaëlle Devos (Category Manager Fruit & Vegetables) van Delhaize is verheugd met de aankoop van deze aardbeien. "Wij zijn blij deze aardbeien te kunnen kopen en zo mee het startschot te geven van het Belgische aardbeiseizoen. Met deze aankoop willen we het belang van lokale productie onderstrepen. Het is onze filosofie om zoveel mogelijk Belgische producten aan te bieden. We zetten volop in op partnerships met lokale producenten. Dat we hiermee ook nog ons steentje kunnen bijdragen aan een nationaal goed doel is mooi meegenomen!"


Achiel de Witte van Groep A. De Witte en Johan Janssens van Continental Fruit.


Wim Denckens van Continental Fruit met Ellen van groothandel Sebrechts.


Even bijpraten.


De heren van CLTV Zundert. V.l.n.r.: Rob Coremans, Marcel Biemans, John Coremans, Toon Trouw, Michel de Meijer, Richard Antonisse en Erik Bastiaansen.


Christophe De Brauwer en Laurent Haenen van Frudel met Ad Timmermans.


Stefan Bosmans van Michel Fruit met zijn collega Eli Michiels.


De dames van Hoogstraten: Natalie Snijers en Leen Matthé.


Gaëlle Devos (Delhaize), Peter Lenaerts, Lu Adriaensen, André Marijnissen en Dirk van den Plas (voorzitter Veiling Hoogstraten).

Voor meer informatie:
Gaston Opdekamp, Directeur
Jan Engelen, Commercieel manager
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59
2320 Hoogstraten 2320
Tel: 03 340 02 11
www.hoogstraten.eu