Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Thuisbezorging booming in Groot-Brittannië

De nieuwste 'gemakrevolutie' betekent dat consumenten nog nooit eerder zoveel productaanbod binnen bereik hebben gehad. Consumenten zijn daarom bereid verder te kijken dan de traditionele winkels en restaurants. Dat betekent dat er nieuwe kanalen zijn om consumenten direct te bereiken met innovatieve artikelen. Door de komst van nieuwe online food service bedrijven en retailers, zijn er steeds meer dynamische en specialistische online afzetkanalen voor het promoten van artikelen.

Gedreven door de wijdverbreide toegang tot het internet via smartphones en nieuwe logistieke oplossingen is een nieuwe revolutie in 'convenience' gaande in het VK. De laatste stap in de voedselketen is nu een belangrijke markt voor innovatie geworden.

Online boodschappen

Consumenten in het Verenigd Koninkrijk zijn steeds minder bereid een winkelfiliaal te bezoeken. Consumenten laten hun boodschappen vaker thuisbezorgen vanwege een drukke levensstijl en soms langere werkuren. De grote retailers in het VK hebben de laatste jaren veel geïnvesteerd in de uitbreiding van het aantal convenience stores, 'click and collect'-locaties op bijvoorbeeld metro- en treinstations en in de thuisbezorging. Online retailing biedt ook een platform voor nieuwkomers. Aldi heeft aangekondigd in 2016 een webwinkel voor wijnen en niet-bederfelijke producten te openen. Amazon Prime abonnees kunnen al sinds de zomer boodschappen uit een online-assortiment van 200 kruidenierswaren binnen één uur thuis ontvangen. De dienst is nu nog op proef in het centrum van Londen, maar Amazon heeft plannen om de ultrasnelle bezorging naar de rest van het VK uit te rollen.

Van afhaal naar thuisbezorging
Ook in de food service sector is een heuse gemakrevolutie begonnen. Consumenten willen minder tijd besteden aan koken en het reizen naar restaurants. Volgens marktonderzoeksbureau Mintel koopt 23% van de volwassenen in het VK tenminste eenmaal per week een afhaalmaaltijd. De food service sector heeft de laatste jaren veel geïnvesteerd in het opzetten van thuisbezorging. Tegelijkertijd wordt geïnvesteerd in de uitbreiding van het productaanbod. Grote (fastfood) concerns als Domino's en PizzaHut hebben al jaren een eigen bezorgdienst. Begin 2015 startte BurgerKing een proef door op verschillende locaties in het VK eten te gaan bezorgen.

Maaltijdkoeriers
De groeiende populariteit van algemene bezorgdiensten als Deliveroo, JustEat en HungryHouse heeft voor de food service sector nieuwe afzetkanalen gecreëerd. De Londense startup Deliveroo heeft onlangs meer dan 50 miljoen pond aan kapitaal opgehaald en richt zich exclusief op de bezorging van maaltijden van duurdere restaurants. Via de Deliveroo-applicatie kan inmiddels ca. 20 steden in het VK bij meer dan 2000 restaurants een maaltijd worden besteld. JustEat en HungryHouse concentreren zich op de bezorging van standaardmaaltijden en werken met respectievelijk 20.000 en 10.000 afhaalrestaurants. Naast de gevestigde namen als Deliveroo, JustEat en HungryHouse, zijn ook kleinere spelers actief in de markt.

Groeiend productaanbod
De bezorgdiensten hebben een netwerk van (afhaal)restaurants om de klant een gevarieerd productaanbod te kunnen bieden. De online food service markt in het VK wordt mede hierdoor gekenmerkt door een grote variëteit aan cuisines en maaltijdopties. Ondanks de traditionele dominantie door gefrituurd fastfood, pizza's, en Chinese en Indiase maaltijden, is er sinds enkele jaren een groeiend aanbod van lunchdelicatessen en bijvoorbeeld Thaise en Libanese gerechten. Vooral de kleine niche restaurants, maar ook andere onafhankelijke restaurants, zullen naar verwachting veel voordeel halen uit de groei van de online bezorgdiensten, zegt onderzoeksbureau Euromonitor.

Premiumartikelen
Een andere ontwikkeling is de opkomst van receptenboxen. HelloFresh, de van oorsprong Duitse start-up die ook in het VK actief is, levert verse ingrediënten waarmee de consument de bijgeleverde recepten kan maken. Dit betekent dat de supermarkt niet meer bezocht hoeft te worden, aangezien alle benodigde producten in één keer geleverd worden. Een ander nieuwkomer in de thuisbezorging is Bearfaced Groceries dat uitsluitend focust op verse ingrediënten met een hoge kwaliteit. Abonnees op de online supermarkt Ocado kunnen ook bestellen bij het bedrijf Natoora dat verse groenten en fruit levert aan 400 toprestaurants.

Bron: Agroberichten Buitenland

Publicatiedatum: