Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Israël: ruimte voor groei op de Medjool dadelmarkt
Israëlische Medjool dadeltelers hebben een goed seizoen. Zowel de volumes als de maten zijn naar tevredenheid. Hoewel de dadelprijzen aanlokkelijk zijn, is het gezien de marktsituatie niet waarschijnlijk dat de markt overspoeld gaat worden.
"De jaarlijkse productie van Medjool dadels in Israël ligt rond de 27.000 ton, meer dan de helft van het mondiale volume (40.000 ton)," zegt Avi Dagul van Field Produce Marketing. "Dit is niet heel veel. Dus zelfs als de productie verdubbelt, is er nog steeds niet te veel op de markt. Ik denk dus dat we nog genoeg tijd hebben om het volume op te voeren zonder de markt te verzadigen."
De kwaliteit van de dadels is goed, "vooral die van de grote maten," zegt Dagul. "De schil laat niet los en het vochtgehalte is precies zoals deze moet zijn." Vanwege de onderscheidende kwaliteit van de dadels concurreren Israëlische telers vooral met elkaar.
"West- en Centraal-Europa zijn de belangrijkste bestemmingen, gevolgd door de Verenigde Staten. Daarna komen Rusland en Turkije. Op dit moment zijn we ook Aziatische markten aan het verkennen," zegt Dagul. "Een paar weken geleden zijn onze dadels door een van de grootste retailketens in Taiwan geselecteerd voor het eerste Israeli Food festival in Taipei."
"Op dit moment is zo'n 70% van het sorteren gebeurd. De laatste werkzaamheden van het seizoen staan gepland voor eind februari."