Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
In 2016 ook naar Kazachstan en India

VLAM gaat achter nieuwe markten aan

Tholen - Op 15 december maakte VLAM de plannen voor 2016 bekend. Voor de promotie van verse groenten en fruit wordt een bedrag van ruim 2,5 miljoen euro begroot. Veel reeds lopende acties en campagnes worden voortgezet, maar er komen ook diverse nieuwe doelen aan bod, zoals een speciale promotieactie voor het Belgische zachtfruit en nieuwe markten die zullen worden benaderd. Anneleen Leon, accountmanager groenten en fruit, vertelt meer over de plannen van het komende jaar.


De begroting voor 2016. Klik hier voor een vergroting.

Inzet op export

In de nasleep van de Russische boycot werd het promotieprogramma deels verschoven naar buitenlandse activiteiten, die de export naar bestaande en nieuwe markten moeten bevorderen. "Daarom worden de campagnes 'Taste Of Europe' en de Conference-campagne in Duitsland weer verlengd dit jaar. In het buitenland blijven Duitsland en Frankrijk de kernmarkten. Naast promotie voor Conference in Duitsland richt VLAM zich voor peren volgend jaar ook op Canada. Aangezien de Canadese voedselveiligheid het licht op groen heeft gezet voor de invoer van Belgische peren is promotie nu volop nodig. Door middel van degustaties op de winkelvloer zullen we de eerste uitvoer van de Belgische peren ondersteunen. Daarnaast organiseren we in overleg met onze exporteurs jaarlijks een contactdag in een 'nieuwe' markt. Dit jaar is de keuze op Bulgarije gevallen. In maart gaan we met een groep bekijken of er afzetmogelijkheden zijn en leren we deze markt beter kennen." Buiten Europa staan zes beurzen op het programma: World Food Moscow, Fresh Summit (Orlando), CPMA (Calgary), WOP Dubai en World Food Kazachstan. Daarnaast zal VLAM voor het eerst in India het Belgische aanbod in de kijker zetten. Anneleen: "De campagne 'Taste of Europe' is weer verlengd voor drie jaren en we hebben de doelmarkten wat bijgesteld. Dit jaar hebben we Hong-Kong vervangen voor Kazachstan en ook India is nieuw voor ons."

Binnenland
Maar ook in het binnenland wordt gekeken naar marktverruiming. "Zo zetten we de campagnes ter promotie van witloof en de Belgische appel voort en wordt ook een nieuwe campagne gelanceerd om het zachtfruit van eigen bodem nadrukkelijk op de kaart te zetten. "Er kwam vanuit de sector de vraag of er extra promotie kon worden gemaakt voor aardbeien en bessen en daar gaan we werk van maken." Verder blijft VLAM een bijdrage leveren aan de Europese Schoolfruitactie. Het label Flandria is de voorbije 20 jaar uitgegroeid tot de referentie voor fruit en groenten van kwaliteit. Dit zowel in Belgiƫ als over de grenzen heen. De nieuwe campagne die in 2015 voor de binnenlandse markt werd uitgerold krijgt in 2016 verder vorm.

Nieuwe aanpak Flandria
De aanpak van de promotie van Flandria is sinds dit jaar gewijzigd. "Waar we voordien vooral op de consument gericht waren, focussen we ons nu ook meer op de retail. We maken duidelijk waar Flandria voor staat en welke meerwaarde Flandria producten kunnen bieden in de rayon. Maar de consument wordt niet uit het oog verloren; hij wordt via radioreclame op de hoogte gehouden van het Flandria-aanbod."

Fruit Logistica 2016: nieuwe stand
In 2016 zal VLAM traditiegetrouw aanwezig zijn op de belangrijkste groenten- en fruitbeurzen in Europa: Fruit Logistica Berlijn (3-5 februari) en Fruit Attraction Madrid (5-7 oktober). Tijdens Fruit Logistica zal VLAM een volledig nieuwe stand introduceren. "We hebben dezelfde oppervlakte gereserveerd, en vanaf volgend jaar pakken we uit met een nieuw standconcept. De telers zullen nog steeds in beeld staan. Het gaat heel Vlaams ogen, een geel accent verwijst naar de Vlaamse regio. Over de hele stand worden ook LED-schermen verdeeld (opgesteld) met animaties en mooie productpresentaties. In plaats van statische banieren gaan we meer met bewegende beelden werken. Dit om beter een gevoel bij de producten over te brengen en uit te beelden waar Flandria voor staat." Flandria bestaat dit jaar 20 jaar en dat zal op de Fruit Logistica gevierd worden."

Voor meer informatie:
Anneleen Leon
VLAM
Koning Albert II-laan 35 bus 50
B-1030 Brussel
T + 32 2 552 81 41
F +32 2 552 80 01
anneleen.leon@vlam.be
www.vlam.be