Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Food de stabiele factor

"ING: "Detailhandel groeit 2% in 2016"

De detailhandel heeft in 2015 de stijgende lijn gevonden. Na een verwachte omzetgroei van 1,5% in 2015 stijgt de omzet in 2016 met 2%. Daarmee laat de sector het dal stapje voor stapje achter zich. Sneller groeien is echter lastig. Huishoudens kijken kritische naar wat ze uitgeven en de verwachting over de eigen financiële situatie in 2016 is gematigd. Met lagere prijzen proberen veel winkeliers de consument te verleiden.

Food de stabiele factor
De afgelopen jaren was het foodsegment en dan vooral de supermarktbranche de stabiele factor in de detailhandel. Er is in 2015 sprake van stabiele groei met een omzetstijging van 1,5%. Die stabiliteit zorgt echter ook dat in periodes waarin de consument de portemonnee makkelijker trekt supermarkten beperkt profiteren. Momenteel weten restaurants bijvoorbeeld veel sterker mee te liften op de gunstige economische omstandigheden. De verwachting is dat de omzetgroei van supermarkten in 2016 met 2% gematigd is.

Hogere versnelling nog niet gevonden
Positief is dat zowel food als non-food groeien in 2015 en 2016. Het blijkt echter lastig een versnelling hoger te schakelen. Dit heeft sterk te maken met het feit dat consumenten bezig zijn hun financiële situatie op orde te krijgen. Daarin lijkt vooruitgang te worden geboekt. Desondanks beoordelen veel huishoudens hun financiële situatie gedurende 2015 nog steeds als negatief. Consumenten zijn dus kritisch op hun huidige uitgaven.

Dirk Mulder, Sectormanager Retail bij ING: "We zien een trend naar bewuster en meer verantwoord consumeren. Bezit lijkt minder belangrijk. Voor non-foodproducten zijn het delen van goederen of de aanschaf van tweedehands producten interessante alternatieven. Ook vindt een verschuiving plaats van bestedingen aan kleding en auto's naar voeding en vrije tijd."


Bron: ING
Publicatiedatum: