Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Supermarktoorlog verlaagt winstmarges van kleine leveranciers

Roundy's zocht eerder al geschikte kandidaten
Roundy's overwoog vier jaar eerder al zichzelf te verkopen. Ook werd hierover nagedacht in 2013, voordat het bedrijf deze maand overgenomen werd door Kroger uit Cincinnati. Roundy's zei dat het contact had opgenomen met Kroger en een aantal andere bedrijven in 2011 met betrekking tot overname. Daar kwamen negen serieuze voorstellen uit, voordat besloten werd om naar de beurs te gaan. Ook was er in 2013 sprake van een mogelijke combinatie met een bedrijf dat niet met name is genoemd. (jsonline.com)

Supervalu overweegt verkoop van Save-A-lot
Supervalu overweegt de verkoop van zijn discountketen Save-A-Lot als alternatief voor een spin-off. Het in Minnesota gevestigde Supervalu heeft van verschillende investeringsbedrijven te horen gekregen interesse te hebben in Save-A-Lot. Supervalu heeft aan deze partijen te kennen gegeven dat het de voorstellen overweegt nadat de discountketen is opgezet om als spin-off te functioneren, vroeg in 2016. Hoewel een spin-off belastingtechnisch voordeliger zou zijn voor Supervalu, hopen de investeringsbedrijven om voordelig gebruik te maken van een zogeheten belastingschild. Dit belastingschild is het resultaat van een verlies voor Supervalu dat ontstond door de verkoop van een aantal winkelketens met een waarde van $3,3 miljoen aan Cerberus Capital Management in 2013. Uitkoopbedrijven moeten echter nog steeds Supervalu overtuigen dat hun boden van meer waarde zijn voor aandeelhouders dan de spin-off. Save-A-Lot wordt momenteel geschat op een waarde van meer dan $1,7 miljard. (Reuters)

ASDA: "Wil je babydoekjes? Hebben we niet. Hier heb je whisky."

Een online consument was een van de raarste alternatieven ooit gegeven door Asda: een fles whisky in plaats van babydoekjes. Freelance schrijver Art A heeft een foto van een Asda-bon getweet met als onderschrift "Best. Substitute. Ever". De bon, die overigens niet van de schrijver is, laat zien dat omdat een doosje babydoekjes van £6,64 (€9,45) niet beschikbaar was als vervanging een fles Bell's Whisky van £18,50 (€26,33) werd geplaatst. De foto is nu al meer dan 1000 keer gedeeld via twitter. (money.aol.co.uk)



Supermarktoorlog verlaagt winstmarges van kleine leveranciers
Kleine Britse leveranciers en telers komen onder steeds meer druk te staan door de Britse supermarktoorlog. Hun winstmarges zijn met meer dan een derde afgenomen, terwijl die van grotere concurrenten juist groter zijn geworden. Kleine leveranciers met een jaaromzet van minder dan £25 miljoen (€35,6 miljoen) missen het vermogen tot onderhandelen dat de grote concurrenten wel hebben, wat ertoe leidt dat hun winstmarges vorig jaar daalden van 3,5% naar 2,1%. Bij de grootste voedingsmiddelenbedrijven, waarvan de omzet neerkomt op £1 miljard (€1,4 miljard) zijn de marges juist toegenomen van 5,2% naar 5,4% in het vorige jaar. Klik hier verder om meer te lezen op theguardian.com.
 
Mercator Group opent 37 nieuwe vestigingen in 2015
De Sloveense retailgroep Mercator heeft 37 nieuwe winkels en 2 distributiecentra geopend in de eerste negen maanden van 2015. Het bedrijf heeft ook nieuwe mogelijke locaties geëvalueerd voor de uitbreiding van het retailnetwerk voor alle Mercator-formats, als ook voor nieuwe logistieke centra in Slovenië. Het bedrijf behaalde een netto omzet van €1,95 miljard (-2% jaar op jaar), terwijl de winst verdrievoudigde tot €61,2 miljoen. (esmmagazine.com)

CEO legt plan uit voor The Fresh Market
The Fresh Market-CEO Rick Anicetti heeft zijn plan voor hervormingen uit de doeken gedaan. Het plan is gebaseerd op een verbeterde efficiëntie, scherpere prijzen, meer contact naar de klanten toe en een beter gedefinieerd merk. Rick Anicetti erkende dat The Fresh Market problemen heeft gehad door de sterkere concurrentie in de afgelopen paar jaar. Anicetti zei dat hij de marges kon verbeteren met 2% tot 3%, door middel van een efficiëntere aanpak van arbeidskosten en door een scherpere focus op minder goederen in de promotie-acties. Een consultant van buitenaf is ingeschakeld om het prijsbeleid te bepalen, meer informatie over de markt in te winnen en om items te belichten die meer moeten concurreren qua prijs. (supermarketnews.com)

Nakumatt koopt vaste activa supermarkt
De regionale retailer Nakumatt Holdings heeft een overeenkomst gesloten voor een overname, waarmee het mogelijk wordt om uit te breiden in West-Kenia. Nakumatt heeft vaste activa overgenomen van de voormalige supermarktketen Yako Supermarkets in Kakamega, Bungoma en Busia. Er is niet bekend gemaakt om wat voor bedragen het gaat. (standardmedia.co.ke)

India: Heritage Fresh gaat basisgoederen verkopen voor lagere prijzen
In een manier om de impact van de door zware neerslag stijgende groenteprijzen te beperken, gaat Heritage Fresh melk, water en groenten aanbieden voor lagere prijzen in de volgende week. Het bedrijf zal goederen aanbieden tegen verminderde prijzen in 30 supermarkten in Chennai. (retail.economictimes.indiatimes.com)

Lulu Group van plan te investeren in de Maleisische retailsector

Lulu Group, de eigenaar van de grootste hypermarktketen in het Midden-Oosten, is van plan om aanvankelijk US$300 miljoen (€282 miljoen) in de Maleisische retailsector te investeren in de komende twee jaar. De investering wordt gebruikt om 10 hypermarkten te openen en om geleidelijk uit te breiden in alle delen van Maleisië. Volgens de directeur van het bedrijf omvatten de hypermarkten van Lulu Group zowel formats voor supermarkten als warenhuizen. Lulu Group is een van de grootste importeurs van Maleisische landbouwgoederen naar het Midden-Oosten. (nst.com.my) 

Australië: Big W speculation boosts Woolies shares

Aandelen van Woolworths zijn omhoog gesprongen door geruchten dat twee grote internationale investeringsbedrijven overwegen om samen een bod uit te brengen op de Big W-keten van Woolworths. Woolworths weigert commentaar te geven over de geruchten dat TPG en de Blackstone-groep hierin samen willen werken. (skynews.com.au)
Publicatiedatum: