Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Waild Gaddas, Alyssa Fruits (Tunesië):

"Verkooppiek dadels met Ramadan en Kerst"

Het Tunesische bedrijf Alyssa Fruits, dat zich richt op de verpakking en export van dadels, is momenteel gefocust op de Deglet-Nour, een variëteit die goed is voor 90% van de productie van het bedrijf. De Deglet-Nour heeft een zo'n heldere kleur dat de pit zichtbaar is als hij in het licht wordt gehouden. Volgens Walid Gaddas geeft deze variëteit het bedrijf een concurrerende voorsprong, omdat consumenten altijd meer voorkeur hebben voor lichtere dadels dan voor donkere of bruine dadels. Daarnaast zijn deze dadels erg zacht, smakelijk en zoet met een gladde textuur.

Vergeleken met de grootste concurrenten Irak en Iran zijn er niet alleen verschillen in volume, maar ook wat betreft variëteiten. "In die landen hebben ze geen variëteit als de Deglet-Nour. Ze hebben dadels van lagere kwaliteit, die voor veel lagere prijzen worden verkocht. Tunesië staat niet op de eerste plaats in volume, maar in kwaliteit," zegt Walid.



"De export uit Tunesië is ongeveer US$230 miljoen (€215 miljoen) per jaar waard. Irak staat op de eerste plaats wat volume betreft met 135.000 ton. Tunesië staat op de vierde plaats met 92.000 ton."

Dadels worden traditioneel geconsumeerd door de moslimbevolking en op dit moment ervaart Alyssa Fruits het meeste van zijn groei in Zuid-Oost-Aziatische landen als Indonesië en Maleisië, waar een groot percentage van de bevolking moslim is. "Een andere belangrijke markt voor Tunesische dadels is Marokko en over het algemeen zou ik zeggen dat ongeveer 60% van alle Tunesische dadels naar Arabische en Aziatische moslimlanden gaat," zegt Walid.

Gezien de beperkte hoeveelheid aan land om het areaal uit te breiden, zegt Walid dat de marktmogelijkheden voor Tunesië voornamelijk liggen in de aanvoering van verwerkte producten, zoals pitloze dadels. Ook werkt het bedrijf aan nieuwe soorten verpakking. "Bij Alyssa bieden we kleine dozen van 200 tot 400 gram en dozen van 500 gram of 1 tot 2 kilo. Ons bedrijf werkt ook aan verpakkingsformaten voor speciale gebruikers, waaronder kleine pakjes voor snackmomenten."



Volgens Walid is er in de afgelopen tien jaar sprake geweest van een aanzienlijke groei in de vraag naar biologische dadels. "Van de 90.000 tot 100.000 ton, die door Tunesië geëxporteerd wordt, komt ongeveer 10.000 ton overeen met biologisch fruit, waarvan het meeste naar de VS, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland gaat. In feite zou de hele Tunesische dadelteelt omgeschakeld kunnen worden naar biologisch, omdat het op natuurlijke wijze wordt geteeld zonder meststoffen of gewasbeschermingsmiddelen."

Wat betreft marketing op wereldschaal zegt hij dat de omzet van dadels zich concentreert in twee belangrijke perioden: "Ten eerste is er de ramadan. Een of twee maanden voor de ramadan is een piek in het aantal bestellingen. De tweede is rond kerst in Europa, waar het fruit niet onder importbelasting valt wegens de afwezigheid van concurrentie." Ondanks deze trend zou Alyssa Farms willen dat de consument zich bewust ervan is dat dadels erg gezond zijn en eigenlijk het jaar rond geconsumeerd zouden moeten worden, vooral door mensen die sport beoefenen of deel nemen aan intensieve activiteiten."

Voor meer informatie:

Walid Gaddas
ALYSSA FRUITS
tel: 00216-29-325-343
email: info@alyssafruits.com
www.alyssafruits.com
Facebook : AlyssaFruitsTunisia
Twitter : ALYSSAFRUITS
 





Publicatiedatum: