Jan Jelders
Ruim assortiment
"Onze doelstelling is om onze omzet binnen drie jaar te verdubbelen", vertelt Jan. "Daarom hebben we geïnvesteerd in meer personeel voor de verkoop, een nieuwe huisstijl en logo, een nieuwe website en komen we regelmatig met innovatieve producten op de markt. Zo zijn we specialist in verpakkingen en leggen onze klanten vaak nieuwe ideeën voor. Ook qua producten maken we onze eigen gezonde mixen. Ons gamma is heel breed met zo'n 300 tot 350 verschillende producten. We verpakken nog veel manueel, een bewuste keuze omdat we zo flexibeler kunnen werken. Omdat we tegenwoordig steeds grotere volumes verwerken zijn wel nieuwe investeringen in machines gepland. De producten komen deels via rechtstreekse import en via gespecialiseerde leveranciers. NDFC is met name verpakker. Klanten kunnen bij ons ook terecht voor etiketten. Hiervoor werken wij samen met Megaflex."
Gezond snacken
Als ontwikkelingen in de sector ziet Jan dat de verpakking steeds belangrijker wordt. "Het oog wil ook wat. Een mooie uitstraling leidt tot meer aankopen." De eigenaar zit vol goede ideeën. "In de komende tijd willen we ons meer richten op nieuwe concepten. Een voorbeeld is gezond snoep voor kinderen. Vaak krijgen ze toch iets ongezonds mee. Met gedroogd fruit kun je veel kanten op, ook qua vormpjes. Dit kan prachtig als tussendoortje. Ook willen we ons meer gaan richten op bijvoorbeeld scholen en benzinestations. Ook op die plaatsen kan veel gezonder worden gesnackt." Om een deel van hun producten rechtstreeks aan de consument te presenteren, huurt NDFC regelmatig een winkel of opent een tijdelijke pop-up-shop in een Belgische stad. "We proberen dan de 'marktsfeer te brengen en op een leuke manier mensen bekend te maken met deze gezonde producten."
Betere plaats
Hij gelooft ook in de retail, maar vindt dat de productgroep noten en gedroogd fruit nog vrij stiefmoederlijk wordt behandeld in de supermarkten. "Bijna altijd worden producten gewoon in de rekken gezet, maar wat mij betreft zou het wel meer zichtbaar en mooier gepresenteerd mogen worden. Deze gezonde producten verdienen een betere plaats in de supermarkt! Wij zien bijvoorbeeld een goede match met de versafdeling."
Iets speciaals
Afnemers zijn met name horecazaken en groothandelaren uit verschillende sectoren. "Ook beleveren we diverse hotelketens. Zij willen niet een 'gewoon' borrelnootje in de minibar plaatsen, dus bieden wij iets speciaals. Wij zoeken samen met onze klant naar een totaaloplossing. Een mooi, kwalitatief en vers product met een aantrekkelijke verpakking tegen de juiste prijs."
In noten en gedroogde vruchten en de andere producten die NDFC aanbiedt, ziet Jan nog veel potentie. "Het is een groeiend segment. Consumenten gaan steeds bewuster en gezonder leven en dit is ook te zien in hun aankopen. Ten opzichte van Nederland heeft België nog wel een inhaalslag te maken." Het bedrijf blijft nauwgezet de trends volgen. "Zo hebben we diverse superfoods, sappen en sinds kort ook biologische producten. Nu met de feestdagen in zicht maken we ook veel combinaties in mooie geschenkverpakkingen."
Jan Jelders
The Nuts & Dried Fruits Company
Kempenarestraat 48
2860 Sint Katelijne Waver
Tel : +32 (0)15 652449
www.ndfc.be
[email protected]