Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Intermarché vertrekt uit Servië | Aldi/Lidl topmerken in de wereld |

Proef Morrisons met 'lelijke' AGF flopt

Morrisons heeft "trieste" proef met lelijke AGF
Een poging van de Britse keten Morrisons tot het stimuleren van zijn consumenten tot de aanschaf van "lelijke" groente is door chef-kok Hugh Fearnley-Whittingstall afgeserveerd als "triest". In het BBC-programma Hugh's War on Waste gaf de chef-kok onlangs afwijkend gevormde pastinaak weg buiten een vestiging van Morrisons in Wimbledon om te illustreren hoe door buitensporige eisen van supermarktketens voeding wordt verspild. In reactie hierop hield Morrisons een proef door "lelijke" courgettes aan te bieden naast goed gevormde courgettes, maar al snel bleek dat de lelijke courgettes niet goed verkochten. "Als je kijkt naar dat nogal trieste proefje dat Morrisons hield met die courgettes, waar ze een wat ondermaatse stukken naast perfecte producten plaatsten? Vind je het dan gek dat de consument voor de echte goede courgettes dingen? Dat was niet wat we van de supermarkten hadden gevraagd," zei Fearnley-Whittingstall in een interview. Klik hier om verder te lezen bij theguardian.com.

Albertsons doet overnamebod voor 36 Haggen-winkels
Ongeveer 131 Hagge-vestigingen kunnen overgenomen worden, nu de faillissementsveilingen begonnen zijn in Los Angeles. Zoveel als 36 van deze winkels kunnen opnieuw in handen komen van voormalig eigenaar Albertsons, volgens een lijst van gekwalificeerde bieders die zich bij de faillissementsrechtbank hebben aangemeld. Van de 96 individuele winkels die geveild worden, hebben 59 een basisprijs. (supermarketnews.com)

Whole Foods wordt goedkoper
Terwijl er sprake is van afnemende omzet, hoopt Whole Foods hoopt zijn klanten terug te lokken door middel van speciale aanbiedingen en kortingen op voedingsmiddelen. Volgens Business Insider is de vergelijkende winkelomzet omlaag gegaan met 2,1% in dit kwartaal tot nu toe. In een poging om zich los te schudden van het dure imago zal de winkelketen waarschijnlijk aanbiedingen geven voor versproducten, vis, vlees en andere producten. Er wordt niet verwacht dat er sprake zal zijn van algemene lagere prijzen. In plaats daarvan zegt het management dat het zal gaan om tijdelijke kortingsacties. (foxnews.com)

Australië: Coles introduceert nieuwe online technologie
Coles heeft een nieuw systeem gelanceerd onder de naam Power Pick. Hiermee zijn werknemers in staat om online bestellingen op efficiëntere wijze samen te stellen. De nieuwe op tablets gebaseerde technologie zal ervoor zorgen dat de retailer zijn orderpick-proces volledig zal automatiseren, waarmee het tempo met 20% wordt opgevoerd en het aantal fouten in de bestelling wordt verminderd. Orderpickers worden nu op de meest efficiënte route door de winkel geleid, waarbij de exacte locatie van elk product voor ze wordt geïdentificeerd. (igd.com)

Shufersal sluit discountketen Yesh 
Shufersal heeft zeven jaar na de lancering van het Yesh-merk besloten deze discountketen weer te sluiten. De subketen Yesh Chesed, die als doelgroep de haredi-bevolking heeft, zal echter open blijven. In het afgelopen jaar heeft Shufersal op stille wijze 21 vestigingen gesloten. Een deel hiervan werd gerenoveerd tot andere ketens van het bedrijf, als onderdeel om een einde te maken aan de activiteiten van Yesh. (globes.co.il)

Aldi en Lidl benoemd tot topmerken in de wereld

Discount-supermarkten staan aan de top van de zesde jaarlijkse Global Brand Simplicity Index. Aldi komt op de eerste plaats in de lijst voor de derde jaar op rij. Lidl stond bovenaan in het Verenigd Koninkrijk. op basis van een online onderzoek van consulentenbureau Siegel & Gale, met meer dan 12.000 ondervraagden uit acht verschillende landen werden 585 merken gerangschikt aan de hand van hun vermeende simpelheid. Volgens het onderzoek is eenvoud positief. 63% van de consumenten hebben de voorkeur voor een simpelere winkelervaring. Hoe eenvoudiger het merk, des te meer mensen praten erover, waarbij die 63% naar verwachting sneller het merk aan zal bevelen wegens het winkelgemak. (independent.co.uk)

Duitse monopolie-commissie herbevestigt afwijzing van Kaiser's deal
De voorzitter van de Duitse Monopolkommission (Monopoly-commissie), Daniel Zimmer, heeft opnieuw bevestigd dat de commissie de overname van Kaiser's Tengelmann door Edeka heeft afgewezen. Zimmer zei in een interview dat hij gelooft dat de beslissing van de commissie correct is, wegens het aantal vestigingen dat momenteel door Edeka wordt beheerd en het feit dat de overname kan leiden tot banenverlies. (esmmagazine.com)

Wawa plant 120 vestigingen in Zuid-Florida
Wawa is van plan om 120 of meer vestigingen in Zuid-Florida te openen tussen 2017 en 2022. De eerste winkels zullen worden geopend in Palm Beach en Broward County, waarna de Miami-Dade County zal volgen in 2018. "Ons plan was altijd om een aanwezigheid te hebben over het merendeel van de staat," zei Chris Gheysens van Wawa. (sun-sentinel.com)

Tesco: "Kosten zijn gevaarlijke cocktail"

Het hoofd van de grootste Britse supermarktketen heeft een oproep tot hervormingen van bedrijfsbelastingen en een herziening van het nationaal minimum loon, uit angst voor de "mogelijk gevaarlijke cocktail" die de extra kosten kunnen veroorzaken. Tesco CEO Dave Lewis spoorde de overheid aan om nauwer samen te werken met retailers om de lasten op deze bedrijven te verminderen, omdat consumenten overstappen op online en buurtwinkels ten tijde van krimpende winstmarges en dalende prijzen. (express.co.uk)

VK: Ocado Technology op jacht naar meer IT-talent
Ocado Technology is op zoek naar de werving van 300 hardware- en softwareprogrammeurs, als onderdeel van zijn plannen om de online infrastructuur van andere supermarkten over de hele wereld te verbeteren. (essentialretail.com)

Intermarché verlaat Servië
Intermarché (onderdeel van de Les Mousquetaires-groep) gaat Servië verlaten door zijn negen vestigingen aan lokale concurrent Aman te verkopen. De overdracht heeft toestemming gekregen van de Servische Commissie voor de Bescherming van de Mededinging. Volgens deze instantie zal de overname niet leiden tot het aantasten van de concurrentie op de lokale markt, omdat na de overeenkomst Aman slechts een marktaandeel van 5% tot 10% zal hebben in Belgrado. (esmmagazine.com)

Rusland: X5 Retail Group opent zijn 6000e vestiging voor Pyaterochka
De Russische retailketen X5 Retail Group heeft onlangs zijn 6000ste winkel voor de Pyaterochka-keten geopend, zo meldt fruit-inform.com. De nieuwe locatie bevindt zich in Kurgan in de Zuidelijke Oeral-regio. Dit is de derde vestiging die de retailer in de stad heeft geopend en de 517ste sinds het begin van 2015. Tegelijkertijd heeft volgens informatie van 30 september Magnit 902 winkels geopend.

Jaarlijkse groei in handel in Litouwen het grootst van de EU
Volgens Eurostat is de jaarlijkse groei in retailhandel in Litouwen een van de grootste van de 28 lidstaten van de EU, zo meldt baltic-course.com. In vergelijking met dezelfde periode van het jaar ervoor is de handel in Litouwen in september toegenomen met 5,4%. Vergeleken met de maand augustus is deze toegenomen met 0,1%. Een meer intensieve jaarlijkse groei werd alleen gezien in Roemenië (12%), Ierland (8%) en Polen en het Verenigd Koninkrijk (6,3%). In Estland nam de retailhandel in het jaar toe met 4,2% en nam deze in de afgelopen maand af met 0,4%. In Letland was de jaarlijkse toename 4,4% en nam die in de afgelopen maand af met 0,7%. In de EU als geheel nam de jaarlijkse omzet toe met 3,&% en nam deze in de afgelopen maand af met 0,3%.

Spanje: Alcampo opent nieuw winkelformat met kwalitatief hoogwaardige versproducten
De nieuwe winkel van Alcampo bevindt zich in het winkelcentrum van Vistahermosa. 90% van de winkel is bestemd voor voedingsmiddelen en in het bijzonder voor kwalitatief hoogwaardige versproducten. Traditionele loketten worden aangevuld met een sterk assortiment aan lokale producten. Daarnaast heeft Alcampo ook meer innovatieve elementen toegepast, zoals smartphone scanning. (igd.com)
Publicatiedatum: