Veiling Hoogstraten bereikt productomzet van 200 miljoen

"Eén van de betere tuinbouwjaren"

Op donderdag 5 november bereikte Veiling Hoogstraten de omzetkaap van 200 miljoen euro. Met deze omzetsituatie in begin november rekent de afzetorganisatie erop om het jaar op 31 december te zullen afsluiten met een omzet van tussen € 215 en € 220 miljoen. Dit resulteert dan in een totaal verwacht zakencijfer van ongeveer € 260 miljoen. Voor de coöperatie betekent dit een omzettoename van ruim 15% ten opzichte van 2014 en uiteraard een fors omzetrecord.



"Een van de betere tuinbouwjaren"
2015 is – algemeen gezien – een van de betere tuinbouwjaren. Alle teelten tekenen gemiddeld goede tot zeer goede prijzen op; anderzijds was 2015 ongetwijfeld ook een 'productiejaar'. En het effect van goede volumes en goede prijzen kennen we dus. Volgens de prognoses zal Veiling Hoogstraten het jaar afsluiten met 33.000 ton aardbeien, 85.000 ton tomaten, 29.000 ton paprika en 6.000.000 stuks komkommer. Op geruime afstand volgen courgette, asperge, kiwibes.

Gans Europa bedolven onder aardbeien
De goede prijsvorming in 2015 kent een grote uitzondering: de vollegrondsteelten in de aardbeien kenden een lange periode van zwakke prijsvorming in de maanden juni-juli, een direct gevolg van het overaanbod in die periode. Gans Europa werd bedolven onder de aardbeien en we ontvingen 7.500 ton product op 5 weken tijd. Alhoewel de handel aangaf dat er geen kwaliteitsprobleem was konden de volle grondteelten geen gelijke tred houden in de prijsvorming

Omzet verdubbelt elke 10 jaar
De omzetgroei van Veiling Hoogstraten is een merkwaardig fenomeen: sinds de doorgedreven professionalisering van de tuinbouw begin jaren tachtig, is de omzet om de 10 jaar verdubbeld (1983: € 25 mln / 1993: € 54 mln / 2003: € 108 mln / 2015: € 220 mln). In heel die periode is het productenpakket echter altijd smal gebleven: ongeveer 50% aardbeien en 50 % andere teelten (voornamelijk glasgroenten: tomaten, paprika, komkommer,..) Deze 4 teelten maken nog steeds 97% uit van de totaalomzet. De groei is daarbij steeds van binnenuit gekomen: door groei van de eigen leden of verwerving van nieuwe leden. De enige uitzondering hierop is de hechte samenwerking met collega-veiling CLTV Zundert voor de afzet van hun aardbeien via gastveilschap.

Veiling Hoogstraten heeft in haar 83-jarig bestaan steeds ingezet op een aantal speerpunten: kwaliteit, transparantie, specialisatie en service, kostenbewustheid. Er is duidelijk de wil aanwezig om op deze weg verder te gaan; getuige daarvan de diepte-investeringen die momenteel gebeuren in een nieuwe inpakafdeling en in koperfaciliteiten.

Voor meer informatie:
Gaston Opdekamp
Tel: 03 340 02 11
gaston.opdekamp@in-co.be


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.