Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Teleurstellende resultaten ananas

Omzetgroei avocado’s stuwt kwartaalcijfers Fresh Del Monte

Het Amerikaanse Fresh Del Monte maakte gisteren de cijfers over het derde kwartaal bekend, dat eindigt op 25 september. De multinational haalde goede resultaten, met name in de avocado's en gesneden producten. De omzet over het kwartaal kwam uit op 936,1 miljoen dollar, een jaar eerder was dat 884,6 miljoen dollar. Meer omzet in alle divisies van het bedrijf droegen bij aan de betere prestaties. Ook een gunstig effect van de wisselkoers stuwde de omzet naar boven.



De brutowinst komt uit op 83,3 miljoen dollar, ter vergelijking: over het derde kwartaal van 2014 was dat 73,9 miljoen dollar. De combinatie van een hogere omzet en lagere transportkosten zijn de belangrijkste oorzaken van de hogere brutowinst. Ook de nettowinst van Fresh Del Monte valt hoger uit. Onder de streep eindigt het bedrijf 28,5 miljoen dollar in de groene cijfers, dat is ruim 8 miljoen dollar meer dan in het voorgaande jaar. Toen bleef er over het derde kwartaal onder de streep 19,9 miljoen dollar over.

Bananen in de plus
De netto-omzet steeg met 1,4 miljoen dollar naar 425,2 miljoen dollar. Daarmee is het bananensegment nog altijd goed voor 45 procent van de omzet. Vooral een grotere afzet in het Midden-Oosten en Noord-Amerika zijn verantwoordelijk voor de omzetgroei. Ook de hogere prijzen die in het Midden-Oosten gerekend werden, pakten gunstig uit. Wereldwijd daalden de prijzen per unit met 0,13 dollar, of één procent, en stegen de volumes met eenzelfde percentage.



Avocado's en fresh-cut groeimarkten
Grootste stijgers in omzet zijn echter de avocado's en gesneden producten, beide lieten een groei van meer dan dertig procent zien. De omzet in avocado's steeg het snelst, met 38 procent naar 45,5 miljoen dollar. Het verkochte volume steeg met 52 procent. De prijzen daalden echter met negen procent, net als de prijs per eenheid die met acht procent daalde.

De gesneden producten lieten een omzetgroei van 32 procent zien en kwam uit op 126,3 miljoen dollar. In volumes groeide de afzet met dertig procent, prijzen en prijs per eenheid daalden met twee en één procent.



Teleurstellende resultaten ananas
De handel in niet-tropische producten tekende een omzetgroei van negen procent naar 52 miljoen dollar. Ook hier eenzelfde beeld, meer afzetvolume (+19%), lagere prijzen (-8%) en lagere prijs per eenheid (-8%). De slechtste prestaties komen voor rekening van de ananas, waarvan de omzet daalde met acht procent. Daarmee kwam de omzet uit op 118,9 miljoen dollar. De volumes lagen twaalf procent lager, de prijzen stegen met vier procent.

"We zijn zeer tevreden over de resultaten over het derde kwartaal," aldus Mohammad Abu-Ghazaleh, CEO. "We hebben uitzonderlijke groei gezien in de fresh-cut en avocadodivisies. Avocado's worden een van de snelst groeiende segmenten binnen ons bedrijf. We zoeken naar manieren om onze positie als marktleider in de avocado's vast te houden en de groeiende vraag te beantwoorden."

klik hier om de kwartaalcijfers te bekijken.