Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kris Indestege, AgroFresh:

"Door wetgeving witte kassa zijn er kansen voor gesneden groenten"

Tholen - Cofru en AgroFresh zijn aparte bedrijven, maar worden geleid door één familie. Cofru werd eind jaren 90 opgestart voor de export naar Duitsland en AgroFresh werd tien jaar geleden opgericht om de Belgische horeca en grootkeukens te bedienen. Cofru richt zich vooral op verse AGF, terwijl AgroFresh met name het vierde gamma levert. Voor beide bedrijven wordt gezamenlijk ingekocht bij telers, veilingen en op de vroegmarkt.

Kris Indestege: "We hebben AgroFresh opgericht, omdat we niet alleen op Duitsland gefocust wilden blijven, maar ook sterk wilden staan in het binnenland. Op dit moment zijn we nog vrij regionaal actief, met name in het oostelijke deel van Limburg. In België zijn er dus nog meer dan voldoende groeimogelijkheden."



AgroFresh

Beide bedrijven bedienen een verschillende doelgroep, dus ook de doelstellingen zijn iets anders geformuleerd. "Onze slogan voor AgroFresh is: 'De betere groenteboer', dus we richten ons op die extra kwaliteit en service. Er staat wel een prijs tegenover, maar dan weten klanten wel waarvoor ze betalen. We hebben een trouwe klantenkring, dus blijkbaar staat onze werking hun wel aan."

Cofru
"Ook bij Cofru kunnen we spreken van een trouwe klantenkring. De aanpak is alleen iets anders. Deze doelgroep kijkt namelijk serieuzer naar prijs. Kwaliteit is wel belangrijk, maar het staat niet op één. Stel dat beide doelgroepen een krop sla willen, dan wil de horeca een zware en een Duitse groothandelaar maakt het minder uit als de prijs maar scherp is. Een horecabedrijf kijkt er anders tegenaan omdat ze met een zwaardere krop meer borden kunnen garneren."

Toekomst
In de komende jaren ligt de focus met name op de expansie van AgroFresh in België. We hebben ook een tweede lijn van niet-AGF producten toegevoegd en willen uiteindelijk alle producten gaan leveren, die een horecagroothandel als Sligro ook biedt. Op kleinere schaal dan. Hierbij werken we samen met een collega-groothandelaar. Mogelijk komt er in de toekomst ook vers vlees en vis bij. Wat we vooral in het oog houden, is dat we de beste kwaliteit willen leveren. Dus stellen we hoge eisen aan alle productgroepen."

2005 t/m 2015
In de tien jaar dat AgroFresh bestaat heeft de vraag naar gesneden groenten een vlucht genomen. "Bij de oprichting hadden we geen eigen snijderij. Vrij kort daarna zijn we daarmee begonnen en deze machines worden veelvuldig gebruikt." Hij verwacht nog een stevige groei in het vierde gamma. "De Belgische overheid is druk bezig met de invoering van wetgeving rondom de witte kassa (zie uitleg hieronder) en wij schatten in dat het voor ons een positieve invloed kan hebben en zien kansen voor gesneden groenten. Horecazaken willen dan besparen, dus meer gemak bij bepaalde producten. Mogelijk heeft deze wetgeving wel een negatieve invloed op de horeca zelf, maar dat moeten we nog afwachten."

Uitleg wetgeving witte kassa:
In België is circa 25 procent van de omzet zwart en wordt 40 procent van de gewerkte uren zwart betaald. In Nederland ligt dit percentage een stuk lager, en is 5-8 procent van de omzet zwart. Al jaren is de overheid bezig dit percentage omlaag te krijgen en dit jaar zal de invoer van een geregistreerd kassasysteem, de zogenoemde 'Witte Kassa', verplicht worden. Voor 28 februari dienen horecaondernemers zich te registreren voor de Witte Kassa, waarop ze een Blackbox krijgen om te installeren op hun kassa. De Blackbox is een controle module gekoppeld aan de kassa en zorgt ervoor dat alle verkopen geregistreerd worden. Deze box moet zwarte omzet onmogelijk maken. De witte kassa zelf vormt geen bezwaar, maar de snelle invoering daarvan, terwijl er al zo lang op deze manier wordt gewerkt, kan vele zaken kapot maken. Vele ondernemers zullen besparen op kwaliteit, personeel ontslaan, vaker sluiten en de prijzen verhogen. Daarmee zouden zeker 20.000 banen verloren gaan. Een derde van de ondernemers ziet de toekomst somber in, zij verwachten het niet te redden met de invoer van de Witte Kassa.

Voor meer informatie:
Kris Indestege
Cofru nv
Gaspeldoornstraat 23
3650 Dilsen-Stokkem
Tel: +32 (0)89/76.15.58
info@cofru.be
www.cofru.be