Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Retailmarkt Spanje gedomineerd door Mercadona, Carrefour en Eroski

Spanje importeerde in 2014 vanuit Nederland ter waarde van €2.044 miljard met als belangrijkste producten groenten en fruit, (bloemen en planten), vlees, vis en schaaldieren, brood en banket en zuivel. De export van Spanje naar Nederland bedroeg €1.688 miljard met als belangrijkste producten groenten en fruit, vlees, wijn, oliën en vetten, brood en banket. De retail in Spanje is zeer geconcentreerd. De drie grootste qua omzet zijn Mercadona (22,4% marktaandeel), Carrefour (7,6%) en Eroski (6,3%). Zij hebben elk een verschillend bedrijfsmodel. Mercadona is een familiebedrijf. Deze oorspronkelijk regionale supermarktketen (gewest Valencia) is in relatief korte tijd uitgegroeid tot de belangrijkste supermarktketen van Spanje. De formule is aanpassing van de prijzen, gezien de bestedingsdaling van de consument door de crisis en uitbreiding van aanbod verse producten. Mercadona gaat zich nu steeds meer toeleggen op versproducten, met name groenten en fruit, vis, vlees en brood en banket. Carrefour is een multinational en Eroski een coöperatie.Voor wat betreft consumptie werd 2014 als slechtste jaar voor de retail in Spanje beschouwd. In het eerste semester van 2015 is een positieve ontwikkeling voor de grootwinkelbedrijven te zien (+1,6%) door een toename van de gezinsuitgaven met 0,9%, lage inflatie (+0,6%) en aanschaf van producten met meer toegevoegde waarde. Mercadona, Eroski en Lidl vertoonden hierbij de meeste dynamiek.

Tijdens Food Valley Expo verzorgt RVO.nl de workshop 'Neighbouring Countries: Plenty of Market Opportunities'. Vijf sprekers gaan in op de marktontwikkelingen, trends en exportkansen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en België komen aan bod. Een vooruitblik.

Met 400 miljoen koopkrachtige en veeleisende consumenten en sterk ontwikkelende voedingsmiddelenindustrieën zijn de West-Europese markten voor de Nederlandse agrifoodsector een hele belangrijke afzetmarkt. Die afzet gaat echter niet vanzelf en het is van groot belang om ontwikkelingen te volgen en in te spelen op kansen. Het landbouwradennetwerk op de Nederlandse ambassades bieden ondernemers daarbij ondersteuning.
Publicatiedatum: