Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Belgische retail

Colruyt blijft de goedkoopste, maar het verschil met AH is klein

Uit prijsonderzoek van test-aankoop onder supermarkten blijkt dat Colruyt nog steeds de goedkoopste keten is, maar dat sommige concurrenten op de voet volgen.
Bij de merkproducten wordt Colruyt op de voet gevolgd door Red Market en Albert Heijn. We hebben ook vastgesteld dat elke Colruyt zijn prijzen aanpast aan de plaatselijke concurrentie, waardoor Colruyt-winkels in de buurt van een Red Market of een Albert Heijn gewoonlijk iets goedkoper zijn.



Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste keten is op een jaar tijd sterk gedaald. Terwijl Smatch in 2014 nog 25 % duurder was dan Colruyt, bedraagt het verschil dit jaar nog maar 13 %.

In de praktijk vullen de meeste consumenten hun winkelkarretje met zowel merkproducten als eersteprijsproducten en huismerken. De rangschikking die de prijzen van deze drie productcategorieën combineert wordt aangevoerd door Colruyt, gevolgd door Albert Heijn en Red Market. In vergelijking met vorig jaar daalt deze laatste één plaats. Smatch is opnieuw de duurste keten. De consument betaalt er, voor een mix van merkproducten, huismerken en eersteprijsproducten, gemiddeld 16% meer dan bij Colruyt. Dat is wel minder dan vorig jaar, toen het verschil nog 25 % bedroeg.

Op naar een echte concurrentie tussen de supermarkten?
De grote spelers uit de distributiesector kregen onlangs een boete opgelegd van de Belgische Mededingingsautoriteit. We hebben deze bedrijven dan ook aangeschreven en hen gevraagd om een voorstel te doen om de klanten die door deze ongeoorloofde prijsafspraken jarenlang te veel betaald hebben op een correcte manier te compenseren.

Bron: test-aankoop.nl
Publicatiedatum: