Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Weer minder succes voor Poolse bananenmarkt



Het is een jaarlijkse gebeurtenis geworden: de omzet van de Poolse bananenmarkt is begin deze zomer weer gedaald. Door sterke concurrentie van binnenlandse aardbeien staan de prijzen voor de anders zo populaire bananen onder druk.



Als de zoete vruchtjes beschikbaar zijn, kunnen Poolse consumenten geen genoeg van ze krijgen. Het nadeel voor alle andere producten is dat het moeilijk concurreren is met de bessen als ze in het seizoen zijn.

"Aardbeien hebben een korte houdbaarheid: eerst wordt de markt overspoeld met aardbeien, dan verdwijnen ze weer binnen een paar weken", vertelde Szatkowski. De huidige bananenprijzen liggen rond 90 cent per kilo, maar omdat de jaarlijkse dip in de vraag wordt verwacht, worden de importvolumes in toom gehouden om te verzekeren dat de prijzen niet te laag worden. In 25 jaar bestaan hebben bananenleveranciers zoals Quiza de fijne kneepjes van de Poolse markt wel geleerd.

"We hebben een goede reputatie door ons lange bestaan", aldus Szatkowski. "We rijpen en distribueren, maar verkopen ook onze eigen productie onder een privaat label." Door deze flexibiliteit kan Quiza concurreren met nog grotere Europese distributeurs, die vanwege de open regelgeving van Polen allemaal opereren en concurreren in Polen. Ondanks de concurrentie schat Szatkowski dat Quiza een lokale marktaandeel heeft kunnen vestigen van tussen de 15 en 20 procent.

"Een lage prijs is de sleutel in Polen, maar we moeten ons ook richten op kwaliteit en voedselveiligheid", zei Szatkowski. "We voldoen aan de normen van GlobalGAP en ISO 22000. Vandaag de dag betekent de distributie van versproducten: verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid. Quiza gaat voor gezonde voeding door middel van veilige en lekkere producten. Dit vereist unificatie van productkwaliteitsspecificaties, aanpassing van gepersonaliseerde inkoopprocedures, versterking van traceerbaarheid en beheer van logistieke processen in alle stadia. Aan het eind van de bananencyclus staat de consument, die altijd de beste kwaliteit tegen de laagste prijs verwacht. Dat mogen we niet vergeten."



Polen een concurrerende markt
Slechts ongeveer 10 procent van Quiza's omzet van bananen wordt gedistribueerd in West-Europa, omdat deze markten veelal gesloten zijn voor Oost-Europese leveranciers. Dat maakt Polen een zeer competitief land. Aan de andere kant stimuleert concurrentie innovatie en vooruitgang. Omdat Polen twintig jaar geleden geen grote rijpings- of productiefaciliteiten voor bananen had, wordt de onlangs gebouwde infrastructuur voor de verwerking van bananen beschouwd als één van de modernste in Europa.



"De primitieve voorzieningen zijn verleden tijd", zei Szatkowski. "In Polen zijn er meerdere bananenleveranciers en allemaal zijn ze zeer professioneel en innovatief. Er is geen plaats voor nieuwkomers."

Voor meer informatie:
Bart Szatkowski
QUIZA Sp. z o.o.
Tel: +48 58 629 66 00
bart@quiza.pl
www.quiza.pl
Publicatiedatum: