Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lidl, Mercadona, Biedronka, Carrefour en Jumbo

"Vijf retailers om in de gaten te houden"

Een toonaangevende expert heeft Lidl, Mercadona, Biedronka, Carrefour en Jumbo aangewezen als de vijf retailers om de komende jaren 'in de gaten te houden'. De expert vertelde dit vorige week tijdens een seminar; gehouden op de PLMA World of Private Label in Amsterdam.

Over Lidl stelde hij dat de in Duitsland gevestigde retailer "afgestapt is van de hard-discount en de customer experience verder heeft ontwikkeld", gericht op de 'premium private label'-producten en lokale trends op de Europese markten.

Bij Mercadona prees hij het sterke private-brand-programma van de retailer; de focus op verse en lokaal geproduceerde producten.

De Poolse keten Biedronka werd door Elzerman aangehaald als "alwetend over de Poolse klant". Zijn sterke nationale expansie-programma, waarbij de retailer tot 3.000 winkels wilt openen in 2017, werd ook geprezen.

Terwijl bij Carrefour France de afgelopen jaren niet zonder problemen waren, is onlangs een "back-to-basics strategie" en een "gestroomlijnde bediening met meer focus op specifieke gebieden" geïmplementeerd, aldus Elzerman.

Tot slot werd Nederlandse retailer Jumbo aangewezen voor zijn switch naar de nieuwe 'stand alone' conceptstores (onder de Foodmarkt banner), zijn private-label strategie en het vermogen om van een "regionale speler naar een nationale speler" te gaan door middel van succesvolle overnames.

Tesco kan middels clawback bonussen hoger personeel intrekken
Tesco kan de bonussen van CEO Dave Lewis en financieel directeur Alan Stewart intrekken als de financiële resultaten onjuist zijn of als de leidinggevenden de reputatie van het bedrijf schaden. De clawback-bepaling, die zal gelden voor maximaal vijf jaar, komt nadat Tesco werd gedwongen om meer dan 2,83 miljoen euro te betalen aan zijn voormalige CEO en financieel directeur.

Maleisië: Aeon behaalt winstgroei in eerste kwartaal
Na het genieten van vier opeenvolgende jaren van gestage groei zag Aeon zijn nettowinst over het boekjaar, afgesloten op 31 december 2014, dalen met 7,9% tot 53,6 miljoen euro; 58,2 miljoen euro in 2013. Echter, de nettowinst over het eerste kwartaal eindigend op 31 maart 2015, groeide met 5,4% tot 12,45 miljoen euro of 0,89 euro per aandeel. De omzet steeg met 17,1% tot 280 miljoen euro van 238 miljoen euro in eerste kwartaal 2014.

Spar dicht bij ondertekenen deal in Zambia
De Spar Group stelde afgelopen woensdag dat het dicht bij de ondertekening van een overeenkomst is voor uitbreiding naar Zambia, zo meldt bdlive.co.za. Diverse retailers bekijken extra inkomstenstromen als zwakke economische groei, prive-schulden en werkloosheid in SA. Graham O'Connor, Spar Group CEO: "We proberen in de komende paar maanden een ​​deal in Zambia te sluiten met lokale Spar-partners. We zijn ook in gesprek met Ghana en Kenia. We willen graag iets in Afrika doen, maar het is niet gemakkelijk."

Indonesië: Matahari streeft naar 1,14 miljard omzet in 2015 
Matahari zal de focus met name op de uitbreiding van hypermarkten leggen; via het nieuwe G7-formaat, zo stelde president-directeur van Matahari op retailanalysis.igd.com. De retailer zal ook haar Foodmart en Boston 'gezondheid en schoonheid'-winkels verder ontwikkelen; deels door renovatie. In 2015 streeft Matahari naar een omzet van 1,14 miljard euro, een stijging van 15% ten opzichte van vorig jaar resultaat, met een flinke investering van 56 miljoen euro.

Britse supermarkten betalen leveranciers te laat
Supermarkten nemen het niet erg nauw met het betalen van rekeningen. De retailers nemen meer dan een maand langer de tijd dan in de overeengekomen voorwaarden om schulden te vereffenen met de leveranciers, zo meldt telegraph.co.uk. Volgens nieuw onderzoek naar late betalingen van Experian vallen de Britse supermarkten ver onder het nationale gemiddelde. Supermarkten betaalden vorig jaar na 33 dagen vertraging leveranciers terug, dit in vergeleking met de 27 dagen voor de foodretailsector als geheel.

VK: Asda lanceert intelligente Click & Collect
Asda President en CEO van Asda, Andy Clarke, gaf onlangs een voorproefje van de nabije toekomst en kondigde de opening van de eerste Britse intelligente Click and Collect pod aan. De winkel wordt geopend in St Helen's tussen Liverpool en Manchester. In London wordt aan het eind van het jaar zo'n 'intelligente' winkel geopend.

VS: Weis stelt boost in uurtarief minimum
Weis Markets stelde afgelopen woensdag dat het uurtarief voor nieuwe medewerkers wordt verhoogd (alsmede het huidige uurtarief voor 'oude' medewerkers) tot 8,20 euro per uur, effectief op 2 Augustus, zo meldt supermarketnews.com.
Publicatiedatum: