Aandeel private label groeit maar door
Juist harddiscount is in marktaandeel gegroeid in het afgelopen jaar. Nadere analyse leert dat de jarenlange neergang van Aldi tot stilstand is gekomen (marktaandeel 2013 en 2014 zijn beide 7,4%). En dat Lidl sterk is gegroeid, namelijk van 9,0% in 2013 naar 9,7% in 2014. Samen nemen zij als hard discount 17,1% van de totale Foodmarkt in Nederland voor hun rekening.
In de praktijk verkopen Aldi en Lidl vrijwel hun gehele assortiment onder private label. Weliswaar niet als huismerk (met hun formulenaam), maar wel exclusief als eigen merk; zeker in de ogen van de consument.
Het totale marktaandeel van Aldi & Lidl kan dus in feite worden opgeteld bij het aandeel van het eigen merk binnen Food Totaal Nederland. En resulteert dan in een aandeel van 47,4% (=30,3 + 17,1). In 2013 bedroeg dit afgerond 46,2%. Dit betekent een groeipercentage van 2,8%. Een jaar eerder was de groei 3,0%.
Concluderend kan worden gesteld dat de omzet van Eigen Merken weliswaar nauwelijks meer toeneemt in de 'gewone' supermarkt, maar sterk stijgt bij Lidl, vanwege de groei van Lidl zèlf. Dit maakt de uitdaging voor leveranciers van A- en overige merken nog weer groter.
Bron: FMCG